חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

רפואה מניעתית: הושקה אג"ח חברתית ראשונה בארץ – למניעת סוכרת

חברת ההשקעות SFI) Social Finance Israel), בשיתוף המוסד לביטוח לאומי ושירותי בריאות כללית ולאומית שירותי בריאות, החלו השבוע בגיוס המשקיעים לאג"ח חברתית ראשונה בעולם לצמצום שיעור התחלואה בסוכרת, בהשקה חגיגית. השתתפו בה שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל ביטוח לאומי פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל SFI ירון נוידרפר ויו"ר SFI סר רונאלד כהן, מנכ"ל לאומית ניסים אלון, סמנכ"ל וראש חטיבת הכספים של כללית אלי כהן, ראש UBS and Society קרוליין אנסטי וראש המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז.

הכסף שיגויס יממן את הפרויקט החדשני, המשלב שיטות התערבות שונות לטיפול מניעתי אפקטיבי לצמצום התחלואה בסוכרת סוג 2 בקרב אנשים בעלי סיכון גבוה לחלות במחלה (טרום סוכרתיים). ההחזר למשקיעים יתקבל מתשלומים של קופות החולים והביטוח הלאומי. אלו ישלמו לפי מידת ההצלחה, ובאופן יחסי לחיסכון הצפוי בהוצאות על שירותים רפואיים וקצבאות. לשותפים בפרויקט הצטרף הבנק השוויצרי UBS, שיפעל לחשיפת לקוחות לאפשרות השקעה באג"ח זו.

מחלת הסוכרת, אותה הגדיר ארגון הבריאות העולמי כמגפה של ממש, לא רק מסבה סבל רב לחולים, אלא גם מובילה לעלויות כלכליות גבוהות. עלויות אלו, הנובעות מירידה בפריון, אובדן ימי עבודה, ופליטת אנשים ממעגל העבודה, מוערכות ביותר מ-5 מיליארד שקל בשנה.

כדי לתת מענה לבעיה זו, פיתח פרופ' רז, יחד עם פרופ' רן בליצר מכללית, תוכנית חדשנית להתערבות מותאמת אישית בחולים, בהשקעה של למעלה מ-20 מיליון שקל. בתוכנית ישתתפו כ-2,250 חולים טרום סוכרתיים בסיכון גבוה, אשר ישתתפו במשך שנתיים במפגשי ייעוץ וסדנאות לאורח חיים בריא, ואף יקבלו אמצעים טכנולוגיים (כמו צמידי בריאות) כדי שניתן יהיה לעקוב אחר הביצועים שלהם ולספק תמיכה בהתאם (כאשר גם בשלוש השנים שלאחר מכן המעקב והתמיכה יימשכו).

בשיחה עם פורבס מסביר פרופ' רז כי כיום ישנם בעולם 400 מיליון סוכרתיים, וההערכה היא שבשנת 2030 המספר יעלה ל-600 מיליון.

רז. מאמין שהתכנית תצליח להוריד את הסיכון לחלות בסוכרת ב-40% ויותר

לדבריו, יש משמעות גדולה למניעת הסוכרת מוקדם ככל האפשר, שכן סיבוכים שונים ועלייה במשקל מופיעים גם שנים לאחר שמתחילים לטפל במחלה. נוסף לכך – ישנה בעיה מוכרת היטב והיא כוח אדם ותקציבים. הממשלה, הוא מסביר, מקציבה בדרך כלל כמות כסף קטנה למניעה מאחר והיא לרוב אינה רואה את התוצאות בטווח הקצר.

לתמונה הזאת נכנסת האג"ח החברתית. כבר ב-2007 בנה פרופ' רז יחד עם מומחים שונים תכנית שהוגשה לממשלה אך זו לא קיבלה תקציב. דרך האג"ח לדבריו, "אנחנו מסוגלים להוכיח שנוריד בהיקף גדול מאוד את כמות האנשים שיהפכו לסוכרתיים", כאשר נוסף לקבוצת ההתערבות תהיה קבוצת ביקורת. "אם נראה שאנחנו מורידים את הסיכון ב-40% ואני מאמין שיותר", הוא מציין, "נקבל את ההשקעה שלנו מקופות החולים, הביטוח הלאומי והאוצר. הם נותנים את הרפואה הכי טובה למבוטחים שלהם, והם נותנים אותה חינם, מאחר והיא יקרה מאוד. אם היא מצליחה, הם אמנם צריכים לשלם, אבל המשמעות היא שהיא מורידה מהם הרבה מאוד הוצאות".

פרופ' רז מסכם ואומר שמדובר במודל מהפכני. "המודל נותן אפשרות למערכות רפואה שחסר להן היום כסף לעשות את הרפואה הנכונה. הוא לא פוטר את הממשלות, כי הן מתחייבות לשלם במבחן התוצאה. הוא מצוין כי הוא מתבסס על פילנתרופים שהרבה פעמים אוהבים לתת כסף אבל לא רוצים סתם לתת, אלא לתת למטרה חכמה שהיא חשובה ויש לה סיכוי להצליח. ואם היא תצליח הם יקבלו את כספם חזרה עם עודף".

ולא רק המשקיעים. המשק הישראלי עשוי לשאת תועלת של 75 מיליון שקלים בשנה בעקבות מניעת היעדרויות מעבודה, ירידה בפריון, אבטלה ותמותה מוקדמת.

האג"ח החברתיות הולכות וצוברות תאוצה בשנים האחרונות, כאשר בעקבות האג"ח החברתית למניעת סוכרת מתוכננת אג"ח חברתית גם למניעת שבץ. מי שהמציא את האג"ח החברתיות הוא מיליארדר קרנות הון הסיכון סר כהן, שהבין כי מיזמים חברתיים שונים עשויים לכלול גם פוטנציאל משמעותי לרווח. כלי פיננסי זה מבוסס על עקרון התשלום לפי הצלחה – כספים המגויסים ממשקיעים חברתיים מנותבים למימון תכניות המטפלות באופן יעיל בבעיות חברתיות. האג"ח החברתית הראשונה הושקה ב-2010 באנגליה, ונועדה לשקם אסירים משוחררים כדי למנוע מהם לשוב לפשע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן