Forbes Israel Logo

שואפים גבוה: כמה פצצות אטום צריך כדי להעלים את הירח?

האם ארה"ב תיכננה לפוצץ את הירח באמצעות פצצת אטום במהלך המלחמה הקרה? כך לפחות מדווחות מספר רשתות תקשורת במדינה. על פי הדיווחים, האמריקאים תיכננו לפוצץ את הירח, והבזק הפיצוץ אמור היה להרתיע את הסובייטים במהלך המלחמה הקרה.

על פי אותם דיווחים, בשנות ה-50 הקימו האמריקאים תוכנית בשם "חקר הטיסות לירח" אשר דנה בפיצוץ הירח, ומדענים כמו קארל סגן, שנפטר ב-1996, אפילו היו מעורבים בתכנון המתקפה על הירח בשנת 1959.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מדוע הרעיון כה מגוחך? משום שיידרשו הרבה מאוד פצצות כדי להשלים את העבודה, והמון טילים בליסטיים כדי להביא את הפצצות ליעד. מדענים רבים החלו לחשב בעקבות הפרסום כיצד ניתן, תיאורטית, לפוצץ את הירח. הבלוג גיזמודו, למשל, העריך כי יידרשו 9,000 פצצות בעוצמה של 15 אלף קילו טון כדי למחוק את הירח מהעולם.

צילום: מתוך הסרט "אוסטין פאוורס"

אך יש מרחק לא קטן בין פירוק הירח לחתיכות לבין מחיקתו מן העולם. ביאהו! העלו מספר מגבלות לניסיון כזה, הבולטת שבהן היא כוח המשיכה. "כדי להשמיד כליל את הירח, אי אפשר לפרק אותו. כל אחד מאותן חתיכות צריכה לקבל דחיפה כזו שתשחרר אותה מהאחרות. אם החלקים המפוצצים יקבלו דחיפה קטנה יותר מהדחיפה הנחוצה, הם פשוט יהפכו לערימת הריסות. נכון, הירח החדש יהיה בלתי ניתן לזיהוי, אך לא ממש מושמד". זה בדיוק מה שקרה לירח של כוכב אורנוס, מירדנה, אשר נפגע על ידי כוכב אחד ופוצץ לחתיכות, ולאחר מכן השתקם.

כמה פצצות צריך כדי להשמיד את הירח? | צילום: עדי רותם

חישוב מהיר מגלה כי כדי לפוצץ את הירח נדרשת עוצמה ששווה ל-30 טריליון מגהטון של TNT. כמה פצצות גרעיניות צריך? הפצצה הגרעינית הגדולה ביותר שפוצצה הייתה פצצת הצאר של רוסיה, אשר הייתה בעוצמה של 50 מגהטון. כנראה שנזדקק ל-600 מיליארד פצצות כדי לפוצץ את הירח. לא בדיוק רעיון ישים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.