חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

שוק הנדל"ן משתולל: כמות העסקאות בחודש מאי – הגבוהה בעשור האחרון

העלאת המע"מ הריצה את הישראלים לדירות: כמות הדירות שנמכרו בחודש מאי הייתה הגדולה ביותר מזה עשור לפחות – כך עולה מדוח אורות אדומים שפרסם היום משרד האוצר. על פי הדוח, בחודש מאי נרשמה עלייה חדה בשיעור של 32% במספר עסקאות הנדל"ן ביחס לאפריל, ונמכרו 12,400 דירות. 

רכישת דירות חדשות זינקה ב-64% בהשוואה לחודש הקודם, במידה רבה על רקע הקדמת רכישות לפני העלאת המע"מ בתחילת יוני. רכישת דירות יד שנייה עלתה ב-24%. על פי נתונים ראשוניים, אחרי העלאת המע"מ ל-18% נרשמה ירידה חדה במספר העסקאות, בפרט בדירות חדשות, אשר באה לידי ביטוי בין היתר במשכנתאות בסך 4.193 מיליארד שקל ביוני לעומת 5.645 מיליארד שקל במאי.  

מי שהובילו את הגידול בעסקאות בחודש מאי היו המשקיעים, שרשמו גידול של 53% במספר העסקאות בהשוואה לאפריל. משקל המשקיעים בסך העסקאות עלה ב-4% בהשוואה לאפריל, לאחר ירידה רצופה של 5.2% מאז ספטמבר 2012. באוצר מעריכים כי לגידול החד ברכישות המשקיעים תרמו הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל והעלאת שיעור המע"מ ביוני.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.


צילום: מרק ישראל סלם

גידול חריג של 9% במשקל המשקיעים נרשם באזור באר-שבע, לאחר רמת השפל שנרשמה באפריל. באזור בלטה כניסתם של משקיעים חדשים: 73% ממי שרכשו דירה להשקעה בחודש מאי באזור באר שבע, היתה להם זו הדירה הראשונה שרכשו להשקעה בעשר השנים האחרונות, גידול של 9% לעומת הממוצע בארבעת החודשים הראשונים של השנה. ברמה הארצית נרשם גידול מתון, של 2% בלבד, בשיעור המשקיעים "החדשים" בחודש מאי.

סגמנט שוק נוסף שרשם גידול חד בפעילות בחודש מאי היה זה של משפרי הדיור. סך הדירות שנרכשו על ידם בחודש מאי היה גבוה ב-50% בהשוואה לחודש הקודם.

בקרב הזוגות הצעירים נרשמה עלייה מתונה בלבד, של פחות מ-7%, במספר הדירות שנרכשו בחודש מאי בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה בולט גידול של 10% במשקל הדירות החדשות בסך הדירות שרכשו זוגות צעירים בחודש מאי. בפילוח גיאוגרפי נמצאה שונות גבוהה בהיקף הרכישות של הזוגות הצעירים – בעוד שבאזור השפלה ובאזור באר שבע נרשמה ירידה חדה, באזור חיפה ובאזור תל-אביב נרשמו עליות משמעותיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן