Forbes Israel Logo

"שוק של מיליארדים": המספרים מאחורי אתר הבגידות "אשלי מדיסון", שהושק השבוע בישראל

אתר הבגידות הבינלאומי "אשלי מדיסון" אשר הושק בישראל בתחילת השבוע הצליח כבר לעורר לא מעט ביקורות והאשמות ברחבי העולם, כמו גם לא מעט עניין ושיחות בדבר הלגיטימיות שלו ושל מייסדו הצבעוני, נואל בידרמן. אך עם דבר אחד אי אפשר להתווכח: שורת הרווח שמציג בידרמן, אשר מוכיחה כי בגידות הן עסק משתלם (כלכלית), ולדבריו – מוכיחה באופן מוחלט כי התופעה רחבה הרבה יותר משהיינו רוצים לחשוב.

"הרווחנו 125 מיליון דולר בשנה האחרונה, ומספר המשתמשים שלנו נמצא בנסיקה מתמשכת", מסביר בידרמן בראיון מיוחד. "72% מהמשתמשים שלנו חוזרים לאתר לפחות עוד פעם אחת. אנשים משלמים הרבה כסף בשביל מה שאנחנו מציעים – וזה מוכיח שהצורך אכן קיים, גם אם לא קל לנו להודות בזה".

ה"צורך" עליו מדבר בידרמן הוא בגידה. ה"אני מאמין" של בידרמן פשוט – אנשים בוגדים, בכל העולם ובכל זמן. לכן, הוא הקים את "אשלי מדיסון", פלטפורמה אינטרנטית מיוחדת בה אנשים הנמצאים במערכות יחסים מחייבות מכירים פרטנרים למטרות ניאוף בלבד, ובצורה דיסקרטית וחסויה במיוחד. "פעם היו תופסים את הבוגד עם סימני ליפסטיק על הצווארון" הוא מסביר. "היום עברנו לליפסטיק דיגיטלי. הודעות בפייסבוק, מיילים, הודעות SMS – אלו העקבות שאנחנו משאירים אחרינו. אצלנו באתר הכל חסוי לחלוטין, המידע אפילו לא נשמר אצלנו במערכות. היעד הראשון שלנו הוא לשמור על המשתמש בטוח – כמו רוח רפאים דיגיטלית שלא משאירה שום עקבות".

"ההיסטוריה תשפוט אותי". נואל בידרמן | צילום: יח"צ

דרך לא סלולה

"יש שני סוגי יזמים בעולם", מסביר בידרמן את הדרייב המניע אותו, למרות הביקורות החריפות להן זכה לאורך השנים. "אלו שרואים מוצר וחושבים לעצמם 'היי, אני יכול לעשות את זה טוב יותר', ואלה שפורצים דרך חדשה. אני משתייך לסוג השני". ואכן, בידרמן הלך בדרך שהצליחה לעורר עליו את זעמם של רבים: עיתונאים, פוליטיקאים ואנשי אינטרנט יצאו נגדו ונגד האתר שהקים, בטענות כי הוא "משחית את החברה ומפרק את המשפחה". את בידרמן, כל זה לא מעניין: "המשקיעים צריכים לשאול את עצמם שאלה אחת בלבד בסופו של דבר: האם העסק הזה רווחי? והתשובה היא חד משמעית כן. משקיע שלא ירצה להשקיע בי צריך לבחון טוב טוב את תיק ההשקעות שלו. במי הוא משקיע? במקדונלד'ס? בחברות נפט? הם הורגים אנשים וגורמים למחלות. המשקיע צריך לחשוב רציונלית, לא אמוציונלית. כשיעשה את זה הוא יגלה חברה עם נתוני רווח מדהימים".

בידרמן יכול להיות מרוצה מהנתונים ש"אשלי מדיסון" מציג. מספר המשתמשים ברחבי העולם זינק בשנים האחרונות ועמד נכון לסיום השנה שעברה על כמעט 200 מיליון משתמשים, וההכנסות זינקו בהתאם. מתחרים, כאמור, לא ממש מאיימים עליו. "היתרונות שיש לנו על אתרים אחרים הם עצומים. אתר היכרויות רגיל, מוצלח ככל שיהיה, מביא משתמש לפרק זמן של 6-8 שבועות" הוא מסביר. "אחרי פרק הזמן הזה, במקרה הטוב המשתמש מצא בן/בת זוג, ויפסיק להשתמש באתר. במקרה הפחות טוב המשתמש לא ימצא קשר, ויאבד את האמון – ולא יחזור יותר. אצלנו המשתמשים חוזרים עוד פעם ועוד פעם לאתר. זה משתרש והופך להיות חלק מאורח החיים שלהם".

ואכן, "אשלי מדיסון" הוא כיום אתר ההיכרויות בתשלום השני בגודלו בעולם. לפי בידרמן, ברחבי העולם "אנשים מכירים בדרכים שונות, אבל בוגדים בדיוק אותו הדבר". לכן ג'יי-דייט יהיה רלוונטי למדינות מסוימות בלבד, וכמובן שאתרי היכרויות לא יוכלו לעבוד בחברות מסורתיות יותר דוגמת הודו או מדינות שונות במזרח הרחוק, בהן המשפחה בוחרת את זהות בן/בת הזוג. כמובן שמדינות ערביות רבות גם הן אינן פתוחות בפני אתרי ההיכרויות המקובלים. אבל לבגוד? זה כבר סיפור אחר.

"עברנו לליפסטיק דיגיטלי" | צילום: shutterstock

אשלי מדיסון יביא שלום?

וכך, "אשלי מדיסון" הלך והשתלט על שווקים נוספים ברחבי העולם. מעבר לארה"ב וקנדה האתר פועל במרבית מדינות אירופה, דרום אמריקה, דרום אפריקה וכעת – גם בישראל. בידרמן צופה הצלחה גדולה לאתר בארץ הקודש: "יש שורה ארוכה של גורמים שאני מאמין שיפעלו לטובתנו. מצד אחד, יש קהילות שמרניות רבות בישראל כמו דתיים או ערבים. מהניסיון שלנו, קהילות שמרניות הן הקרקע הטובה ביותר פעילות האתר".

זה אולי נשמע מפתיע, אבל לא חדשני כלל. מחקרים שונים מצאו קורלציה גבוהה בין אחוז צריכת הפורנו לאחוז האוכלוסייה השמרנית במדינות ארה"ב, ובידרמן מספר כי גם שיעורי השימוש באתר במדינות אלו גבוהים בהתאם. "בקהילות שמרניות פחות מקובל לצאת למועדון חשפנות או למועדון ריקודים מיני במיוחד, כך שהיצרים נאגרים". מנגד, בידרמן בונה גם על אופיים הליברלי של פלחי אוכלוסייה אחרים בישראל: "ישראלים רבים יצאו לעולם, טיילו, ראו איך זה מתנהל. אני אהיה מופתע מאוד אם לא נגיע לרבע מיליון משתמשים ישראלים באתר עד השנה הבאה".

כעת, בידרמן מחכה לראות כיצד ישתף הציבור הישראלי פעולה עם האתר מעורר המחלוקת שלו. לאחרונה החל לשתף פעולה עם החוקר הישראלי הידוע דן אריאלי, אשר מקבל גישה למאגרי המידע העצומים (והאנונימיים) שאוגר בידרמן. "אחד הדברים המעניינים במיוחד הוא יצירת הקשרים בין פרטנרים מגזעים שונים. יכול להיות שבישראל נראה הרבה זוגות מעורבים – בחור יהודי ובחורה ערבייה, לדוגמא". כיצד זה ייתכן? "אנחנו הרבה יותר שמרנים בקשר לאדם איתו נתחתן, והרבה יותר ליברלים ביחס לאדם איתו ננהל רומן", הוא מסביר. "כשזה מגיע לסקס, אנשים לא מתייגים אחד את השני. אצלנו זה בולט במיוחד: לאנשים לא אכפת איזו תגית חברתית יש עליך, הם רק רוצים לחלוק את התשוקה שלהם ביחד".

"שוק של מיליארדי דולרים"

אז כמה שווה שוק הבגידות? לפי בידרמן, מדובר במיליארדים רבים של דולרים. "שוק הפרחים מרוויח יפה מאוד בזכות הבוגדים. גם שוק התכשיטים. המלונות הגדולים והמפוארים ביותר בעולם משכירים חדרים לפי שעות, תסמוך עליי. השוק הזה מגלגל סכומי עתק, ועדיין אנשי עסקים מפחדים להתקרב אליו".

"אם ננסה לכמת את כמות הרווקים שמחפשים קשר רציני, נוכל להשתמש בתפוז", בידרמן מנסה להדגים את הטענה והופך מטאפורי במיוחד. "אבל אם נכמת את כמות האנשים אשר נמצאים במערכת יחסים ומחפשים לנהל רומן – נצטרך להשתמש בדלעת".

פני המהפכה? הילארי קלינטון | צילום: רויטרס

באשר לסוגיות העסקיות, בידרמן יכול להשיב על כל שאלה או התקלה שתזרקו לעברו. אבל גם הסוגיות המוסריות לא עומדות בדרכו: לא מכיוון שלא אכפת לו, אלא כי הוא מאמין (או לפחות כך הוא טוען) כי כבר בשנים הקרובות נהיה סלחנים בהרבה ביחס אליו – ולבגידות בכלל. "אין לי ספק שכחברה, אנחנו לומדים להכיר בעובדה שמרבית האנשים בוגדים. נקודה. בקרוב נראה נשיאה בבית הלבן (הילארי קלינטון-ג.ק), שחוותה בעצמה את הבגידה המתוקשרת ביותר בעולם – וסלחה על כך. זה יעביר מסר – לא כל בגידה מפרקת משפחות. נלמד להיות יותר ויותר סלחנים ולקבל את הבגידות כעובדה קיימת. בכלל, הרעיון של סרטי וולט דיסני שאחרי הנשיקה מגיעים חיי אושר ועושר עד סוף הימים חולף מן העולם. עברנו את השלב הנאיבי הזה".

עם תום הזמן, התלבטתי כיצד עלי להיפרד מבידרמן. מצד אחד מדובר באדם נחמד בצורה בלתי רגילה, כריזמטי, אינטליגנטי וסבלני, כך שברמה האישית רציתי לאחל לו הצלחה בהמשך הדרך. ברמה הכללית יותר, המוסרית, רציתי לאחל לו את ההפך הגמור בדיוק. כששיתפתי אותו בהתלבטות, בידרמן צחק: "אתה לא הראשון שזה קורה לו. נראה לי שהכי טוב יהיה אם לא תנסה לשפוט אותי, ופשוט תיתן לקוראים שלך לעשות את זה בעצמם". וכך יהיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.