Forbes Israel Logo

שיגור מוצלח: ספייס X פיתחה רקטה שתוכל לחזור לכדור הארץ

SpaceX שיגרה אתמול בהצלחה לחלל מתחנת חיל האוויר ונדנברג שבקליפורניה את הדור הבא של רקטת פלקון 9. הרקטה נושאת עליה את הלווין CASSIOPE של סוכנוות החלל הקנדית, אשר מטרתו היא לחקור את נושא מזג האוויר בחלל ואת ההשפעה של הקרינה הקוסמית וקרינת השמש על כדור הארץ. מדובר בציון דרך עבור החברה המסחרית, כש-CASSIPOE הוא הלווין הראשון שהחברה משגרת על גבי הפלקון 9 (שיגורי לווינים קודמים בוצעו על גבי רקטות פלקון 1).

לפלקון 9 המשודרג יש מנועים חזקים יותר ב-60% מאשר לגרסה הקודמת, ששלחה בעבר בהצלחה לוויינים למשימות שונות בתחנת החלל הבינלאומית. הרקטה החדשה כוללת גם שדרוגים נוספים, כגון מיכלי דלק אשר מספיקים לזמן רב יותר ומנועים שתוכננו כך שאם אחד מהם יתקלקל, הדבר לא ישפיע על האחרים.

עיצובה של הפלקון 9 תוכנן תוך מבט לאפשרות כי תהפוך בעתיד לרקטה שתוכל לחזור בשלמותה לכדור הארץ. SpaceX כבר החלה לבחון בעבר את רקטת ה-"חגב" שלה – מודל ראשוני של רקטה לשימוש חוזר אשר תוכל לאחר שיגורה לשמים לבצע חזרה מבוקרת לכדור הארץ. בסופו של דבר שואפת SpaceX להפוך גם את הפלקון 9 לרקטה לשימוש חוזר, אשר עלול לחסוך לחברה סכום משמעותי של כסף בשיגוריה.

צילום: מתוך סרטון השיגור

לפלקון 9 יש גם את היכולת להפעיל מחדש את המנועים הדו שלביים שלה, אלמנט נוסף שהחברה החליטה לבחון במהלך ההשקה. למרות שהבדיקות טרם הושלמו, החברה אספה נתונים חשובים רבים שנזדקקה להם לצורך בחינת האפשרות לעשות שימוש חוזר בפלקון 9 .
"עם השיגור הזה והניסויים ברקטת ה-'חגב', חיברנו את כל חלקי הפאזל כדי להביא את הטיל בחזרה הביתה", צייץ מנכ"ל החברה אלון מאסק בחשבון הטוויטר שלו.

החברה מתכננת 4 משימות נוספות בהן תשתמש ברקטה עוד בטרם תסתיים 2013 , כולל מסע נוסף של חללית "הדרקון" שלה לתחנת החלל הבינלאומית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.