Forbes Israel Logo
אילוסטרציה NFT. צילום: Shutterstock
אילוסטרציה NFT. צילום: Shutterstock

מדוע דווקא יועצי ההון צריכים לחשוש מטרנד ה-NFT?

השקעה באסימונים חסרי תחליף ונכסים דיגיטליים הפכה בתקופה האחרונה לפופולרית במיוחד. כיצד יתמודדו יועצי העושר עם המצב החדש ואיך ישתנה תכנון ההון הקלאסי?

חודשים ספורים עברו מתחילת 2021, אך מסתמן שכבר נבחר הנושא הפיננסי הלוהט של השנה. בין אם אתם קוראים קבועים של מוספי העסקים או צורכים באדיקות את מדורי הרכילות – ודאי שמתם לב שכולם מדברים על NFT (Non-fungible token) – או בתרגום חופשי – אסימונים חסרי תחליף.

על מה המהומה? NFT היא שיטה להענקת בעלות ליצירות דיגיטליות, המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין – רכישה באמצעות מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין. הפופולריות הגוברת של התחום גרמה למומחים למהר ולקבוע כי מדובר בגחמה, טרנד חולף שיעלם בקרוב, אך ייתכן שמדובר בקביעה נמהרת.

אין ספק שכניסת ה-NFT לשוק שינתה את כללי המשחק. השתלבותם של הנכסים הדיגיטליים האותנטיים כסחורות הנסחרות בשוק האמתי, יוצרת שפע אינסופי. השפע הזה עלול לגרום למנהלי העושר – יועצים העובדים עבור לקוחות אקסקלוסיביים ואמידים, להרגיש כמו ילדים בחנות ממתקים.

עם זאת, ראוי לזכור שמנהל העושר הממוצע יכול ללכת לאיבוד בתנאים שיוצרת המציאות החדשה. זאת בעיקר בשל העובדה שלרוב המומחים בתחום אין כיום אסטרטגיה סדורה המיועדת לניהול נכסים דיגיטליים. כדי לצלוח את השינויים, המצב צריך להשתנות – ומהר.

סערה דיגיטלית בעולם האמנות

איש לא חזה את ההתברגות המהירה של ה-NFT במיינסטרים. בדצמבר 2020, חזיתי אמנם שהשווקים הבינלאומיים יאלצו להתמודד בנחישות עם המצב החדש, על ידי כך שייצרו אסטרטגיות חדשות ונרחבות שיעסקו בניהול נכסים דיגיטליים, לרבות מחשבה על אופני תשלום חדשים, כאלו שמרחיקים לכת אפילו יותר ממטבעות קריפטו קיימים שאנחנו כבר מכירים, כמו ביטקוין ואתריום.

עם זאת, העניין הגובר ב-NFT באופן מובחן הגיע לשיאו בחודש פברואר האחרון, אז מכרה השחקנית לינזדי לוהאן תמונות אותן הגדירה כיצירות NFT של עצמה. בחודש מרץ האחרון, האמן מייק וינקלמן, הידוע בכינוי ביפל (Beeple), גרם לסערה בעולם האמנות כשמכר את אחת מיצירותיו כ-NFT במחיר אסטרונומי של כ-60 מיליון דולר, מה שהציב אותו בשורה אחת עם אמנים אייקונים כמו אנדי וורהול, פיקאסו וואן גוך, שיצירותיהם נמכרו בסכומים דומים.

למרות הביקורת והקושי להבין את הרעיון הבסיסי עליו מבוסס NFT, ראוי לציין כי בסופו של יום – מדובר בנכסים מקוריים ומהימנים לחלוטין. האסימונים הנמכרים הם למעשה סדרת פעולות דיגיטליות המגובות על ידי שיתוף וסנכרון נתונים דיגיטליים הפרושים על פני מספר אתרים, מדינות או מוסדות, ללא ניהול או מערכת אחסון מרכזית. משמע שלא מדובר בבעלות אמיתית, לפחות לא באופן בו אנו נוטים להבין בעלות על מוצרים. באותה נשימה – הרעיון הבסיסי של NFT מעיד על האותנטיות של המוצר שנרכש.

אילוסטרציה NFT. צילום: Shutterstock
אילוסטרציה NFT. צילום: Shutterstock

אין ספק שמדובר בקונספט מורכב, אך כדי לפשט אותו, ניתן לחשוב על דוגמה הלקוחה מעולם האמנות האמתי. דמיינו מצב בו לאונרדו דה וינצ'י היה מחליט למכור את המניות של יצירותיו המפורסמות ביותר, כמו המונה ליזה או הסעודה האחרונה, ולאחר מכן תולה את היצירות ואת אישורי המכירה זה לצד לזה, ומציג אותם בכיכר המרכזית בפירנצה, חשופים לעיני כל.

במצב כזה, אם אמן אחר היה מחליט לשחזר ולהעתיק את שתי היצירות לפרטי פרטים, לא נעשה נזק אמיתי, הרי שכל פירנצה כבר ממילא ראתה את היצירות המקוריות וגם את האישורים לרכישת המניות שלהם.

זהו העקרון המרכזי עליו NFT מתבסס. את הנכסים הדיגיטליים, הכוללים מגוון רב של תכנים, לרבות יצירות אמנות, קטעי אודיו או וידאו – ניתן לשכפל ולחלק לאינספור חלקים. השכפולים שנוצרים מגובים על ידי "דרכונים דיגיטליים", מסמכים בלתי מעורערים- אותם שטרות מכר שמוכיחים את רכישת ה-NFT על ידי לקוח מסוים.

הזמן לאסטרטגיות חדשניות

זמן רב לפני שנכנסה טכנולוגיית הבלוקצ'יין לתמונה, לשוק הפיננסי לא הייתה כל יכולת להעניק ביטחון אמיתי, תעודת יושר פיזית או וירטואלית לאותנטיות של נכס המחולק בין בעלים רבים. זו בדיוק הסיבה שמנהלי עושר, אותם אנשים האחראים לניהול כלל ההיבטים הפיננסיים הנוגעים להון של לקוחותיהם, לא יכולים לזלזל בכוחו של ה-NFT.

האם תעשיית ניהול ההון מוכנה להסב את הפוקוס ולתת את הדגש לנכסים הדיגיטליים? מדובר בסוגייה שנויה במחלוקת. מסקרים אחרונים שנערכו בנושא עולה כי 78% ממנהלי העושר באירופה ובאסיה לא תכננו לכלול שינויים אסטרטגיים מהותיים בתכניות השנתיות ללקוחות שלהם, גם לאור המציאות הכלכלית המשתנה. ניתן לתלות זאת בעובדה שרבים מהם ודאי מהססים להוביל אסטרטגיות חדשניות ואמיצות שבראשן עומד קונספט דיגיטלי פורץ דרך, שאין לדעת מה יעלה בגורלו בעתיד הקרוב.

למרות זאת, תמונת המצב הנוכחית מוכיחה כי על המומחים בתחום להפנים את ההזדמנות האדירה הגלומה בעלייתם של הנכסים הדיגיטליים, כמו גם נכסים לא נזילים אחרים דוגמת נדל"ן, עסקים משפחתיים, יצירות אמנות ועוד – קשת אדירה של מוצרים ונכסים שיכולה להוביל לצמיחה של עד 78 טריליון דולר בתחום.

גם טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שנכנסה לזירה לפני מספר שנים ושינתה את כללי המשחק, יכולה לסייע בתהליך העברת הנכסים הדיגיטליים מהשטח האפור, המעורפל, אל העולם הכלכלי המוחשי – אל הבנקים. המעבר הזה יוכל להוביל ליצירת מנגנון חדש שיוכל למדוד ולאמוד את ה-NFT בכלים מוחשיים יותר, בהיבטים של הערכה ואומדן, אחסון, מהימנות ועוד.

לצלוח את המשבר

אם המגמה הנוכחית תמשך – שוק הנכסים הדיגיטליים, כמו NFT ודומיהם, צפוי להתפוצץ למנהלי העושר בפנים, כך שעליהם לפעול במהירות ולחשוב על הצעדים העתידיים שיעזרו להם לצלוח את המשבר. בתוך כך, מעבר להזדמנות הכלכלית האדירה, המנהלים צריכים לקחת בחשבון כי עליית ה-NFT טומנת בחובה הזדמנות אדירה נוספת הקשורה בשינוי כללי שביכולתו להמעיט תקריות הונאה בתחום הנכסים הדיגיטליים.

מספר יועצים פיננסיים מובילים ברחבי העולם כבר הכריזו על רצונם לשלב רכישה של נכסים דיגיטליים במהלכים העתידיים שלהם מול הלקוחות. על אף הנכונות לשינוי, עדיין קיימת בעייתיות ליישם את המדיניות הזו בשטח, בעיקר בשל היעדר תשתית מספקת שיכולה לסייע למומחים בהענקת ייעוץ מקצועי ומספק סביב רכישת נכסים דיגיטליים, מעבר להמלצה הכללית הנוגעת בהשקעה במטבעות קריפטו.

במציאות הנוכחית בה העולם הכלכלי משתנה במהירות והחברה הופכת פחות ופחות ממוקדת במזומנים, על מנהלי העושר להדביק את הפער ולשנות את האופן שבו הם עובדים. בקרוב מאד ייכנסו לזירה שחקנים דיגיטליים נוספים וחזקים לא פחות מ- NFT. הם יכללו אינספור נכסים דיגטליים שאנו משאירים אחרינו באופן יומיומי ובלי לשים לב: צבירת נקודות טיסה, דירוגי שהייה בבתי מלון, נקודות שאנו צוברים במועדוני לקוחות שונים ועוד.

ניצול נכון ומיטבי של ההזדמנויות החדשות שנוצרות בעקבות השתלבותם של הנכסים הדיגיטליים בשוק דורשת השקעות חכמות ומהירות, הן בחומר האנושי והן באמצעים טכנולוגיים חדשים שיש לפתח. נקודת פתיחה טובה להחלת אסטרטגיה דיגיטלית חדשה ומוצלחת יכולה לקרום עור וגידים במגוון דרכים.

אחת מהאפשרויות היא יצירת פורמט לארנקים דיגיטליים שיאפשרו רכישת מטבעות קריפטו כדי לבצע תשלומים עבור NFT, וכלה בחינוך דור המנהלים והיועצים העתידי בנוגע לחשיבותם של הנכסים החדשים. דבר אחד בטוח לחלוטין, על המומחים בתחום לחשוב על תכנית פעולה – והם צריכים לעשות זאת מהר.

צילום התמונה הראשי: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן