Forbes Israel Logo

שידורי המהפכה: מומחים מעריכים כי אפל תכריז בקרוב על כניסה לתחום השידורים ברשת האינטרנט

הרצון לשלוט במדיה המשודרת עורר קרבות עסקיים עקובים מכסף ומלאי תככים לאורך עשרות השנים אשר חלפו מאז החלו שידורי הטלוויזיה הפתוחים לציבור הרחב. רשתות השידור המובילות התחרו האחת בשנייה על איכות התוכן, על יכולות ההפקה ועל החידושים הטכנולוגיים המובילים ביותר – והשקיעו סכומי עתק בכדי לכבוש את לב הצופים ולרכוש את אמונם. אך בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, התחרות עברה לשלב הבא – וכעת, לא רשתות השידור עצמן הן שנלחמות זו בזו, אלא החברות המסחריות אשר מספקות את הפלטפורמה הנדרשת לצורך ביצוע השידור.

נטפליקס היא כנראה החברה המרתקת ביותר אשר מובילה את השינוי העצום שמתרחש בימינו ומשנה מן היסוד את האופן בו אנו צורכים מדיה משודרת. החברה האמריקאית החלה את דרכה כבר בשנת 1997 כחברה להשכרת סרטים, אך זיהתה את הכיוון אליו נושבת הרוח ובשנים האחרונות השתלטה כליל על שוק שידורי הטלוויזיה והסרטים ב"צפייה ישירה" ברשת האינטרנט. לאחר ביסוס מעמדה, החברה החלה לרכוש זכויות על מאגר הולך וגדל של יצירות טלוויזיוניות וקלונועיות, ואף החלה להפיק תכנים כאלו באופן עצמאי (הבולט שבהם הוא הסדרה עטורת השבחים "בית הקלפים"), אשר מפתות יותר ויותר צופים לנטוש את מכשיר הטלוויזיה שלהם – ולעבור לצרוך את התכנים בקלות באמצעות המחשב.

בפסגה, לפחות בינתיים. נטפליקס | צילום: shutterstock

ההצלחה של נטפליקס הלכה וגדלה, עד שהחברה יצאה בהנפקה מוצלחת אשר לוותה בעלייה מתמשכת בערך המנייה, אשר התחלפה בשבועות האחרונים במגמה שלילית רצופה, בסופה צנח ערכה והמניה ואיבדה למעלה מ-10% מערכה. מאחורי הצניחה האחרונה עומדים הדיווחים על מו"מ בין ענקית הטכנולוגיה "אפל" לבין חברת קום-קאסט, אשר תספק תשתית לשידורים ישירים באמצעות רשת האינטרנט עבור אפל. הדיווחים האלה מהווים אינדיקציה נוספת להערכה הרווחת בשוק מזה תקופה – כי אפל מתכננת להסתער על שוק השידורים הישירים ברשת, ולהתחרות "ראש בראש" בנטפליקס.

חשוב לזכור כי אפל מכרה במהלך השנתיים האחרונות כ-15.5 מיליון מכשירי טלוויזיה מתוצרתה, וניתן להעריך כי זהו מאגר הלקוחות הבסיסי אשר יעמוד לרשות החברה אם תחליט לצאת לקרב המדובר. אבל מסך הטלוויזיה כבר מזמן אינו המסך הבלעדי באמצעותו אנו צורכים שידורי וידאו. מכשירי הטאבלט השונים תופסים חלק נכבד ברשימה, כשאפילו מכשירי הסמארטפון, על אף המסך הקטן יחסית, הולכים ותופסים תאוצה גם בתחום השידור. אם נביא בחשבון גם את כל בעלי האייפון והאייפד, הרי שמאגר הלקוחות הבסיסי של אפל הוא עצום בגודלו.

לא רק גודל המאגר – אלא גם אופיים של הלקוחות משחק תפקיד חשוב במאבק על ליבם. לקוחותיה של אפל נחשבים ללקוחות נאמנים במיוחד, ומומחים רבים מעריכים כי הלקוחות ימשיכו לשמור לה אמונים אם אכן תכריז על טכנולוגיה חדשה לשידור תכני וידאו באמצעות הרשת. ומכיוון שרבים מלקוחות אלה הם צעירים הממוקמים ב"קדמת הטכנולוגיה" – מומחים מעריכים כי הם בדיוק הציבור אשר אימץ במהרה ובחוזקה את נטפליקס. אם אפל אכן תכריז על פלטפורמה חדשה לשידורים ישירם ברשת – רבים מלקוחותיה הנוכחיים של נטפליקס יאלצו לבחור – האם לשמור אמונים לחברה פורצת הדרך, או להמשיך בנאמנות ארוכת השנים לאפל ולמוצריה. 

מכוונים גבוה. אפל | צילום: shutterstock

וכשמדובר בשחקנים כל כך גדולים, כמובן שגם גודל הארנק ממלא תפקיד מרכזי. אין ספק כי אפל תוכל להעמיד תקציבי ענק בכדי לנסות ולשפר עמדות טרם תחילת הקרב: תקציבי ענק יופנו לרכישת חברות ולפיתוח טכנולוגיה חדשה, אשר תשפר עוד יותר את חווית הצפייה אינטרנטית ותציע שירות צפייה מהיר, נוח וידידותי במיוחד. בנוסף, תקציבי עתק יופנו גם לרכישת תכנים איכותיים וחדשניים – מהלך אשר צפוי להקפיץ את מכירי התכנים בשוק העולמי, ולאלץ גם את נטפליקס לפתוח את הארנק ולשלם ביד רחבה עבור התכנים אשר היא תרכוש בעתיד.

אמנם נכון להיום עדיין מדובר בשמועות וספקולציות בלבד, אך יותר ויותר קולות בשוק הטלוויזיה והטכנולוגיה האמריקאי כבר מתכוננים ליום בו תכריז אפל על כניסתה לתחום השידורים באופן רשמי – ולמאבק המרתק אשר יבוא בעקבות הכרזה שכזו. ממש כמו החשש הגובר מפני עימות צבאי בין רוסיה לאוקראינה, גם המאבק הזה צפוי לזכות לסיקור רחב, להציג מהלכים מפתיעים ולהשפיע עמוקות גם עלינו. אך בניגוד למאבק בחצי האי קרים, במקרה הנוכחי ניתן לקוות כי הנפגעים היחידים אשר נראה (אם אכן יתחיל המאבק) – יופיעו בסדרות ובסרטים בהם נצפה. האם נעשה זאת בטלוויזיה, בנטפליקס או בפלטפורמה חדשה מבית אפל – עדיין מוקדם לקבוע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.