Forbes Israel Logo

שיעור הבטלה: מי מבזבז הכי הרבה זמן בעבודה?

לפני שנה ידידי ראס וורנר, מנכ"ל קונטנקווטש, שיתף איתי פעולה בכתבה "עובדים באמת מבזבזים זמן בעבודה". העניין בכתבה הזו ממשיך לצמוח עד היום. היום הוא שיתף בפרספקטיבה המעודכנת שלו. פסק הדין: מצבנו רע אף יותר מלפני כן.

הסחות הדעת הן אינסופיות. לפי סושיאלנומיקס ומקורות אינטרנטיים אחרים, נפחים של נתונים ותמונות חדשים מועלים לרשת ללא הפסקה וגולשי אינטרנט מופגזים באלפי – ואפילו מיליוני – תמונות חדשות, ציוצים ומאמרים מדי יום. יותר מ-1.1 מיליארד משתמשי פייסבוק פעילים מעלים 350 מיליון תמונות מדי יום. ויותר מ-100 שעות וידיאו נוספות למאגר הנתונים של יוטיוב מדי דקה.

מרע לגרוע

לטוב או לרע, יש לנו כעת גישה ליותר משני זטה-בייט של נתונים ברחבי העולם נכון ל-2011 (1 זטה-בייט = 2 טריליון ג'יגה-בייט). שיטפון הדאטה מטפח אווירה של אובדן פרודוקטיביות וזכות ל"זמן שלי" מוגדל. איך שלא מסתכלים על זה, האינטרנט מספקת את המדיום שתופס בצורה מיותרת את כל הזמן שלנו. לכל אחד מאיתנו הבחירה לנצל או לבזבז זמן, אבל התוצאות משתנות לפי ההרגלים שכל אחד מאיתנו קובע.
בעסקים, אנחנו לא רק יוצרים או מרוויחים הון; אנו משיגים אותו. זמן, שמושקע בו בנדיבות מאמץ, מייצר הון. כשהעובדים הופכים נרפים, ההון הופך חלש. כשעובדים משרכים דרכם חזרה למכתבות שלהם לאחר שיחה ממושכת ליד מתקן המים ועוברים הלוך וחזור בין גיליון נתונים לדף הפייסבוק שלהם (60 אחוז מהמשתמשים בודקים את הפייסבוק מדי יום), עושים "לייק" לתמונה חדשה באינסטגרם ואחר כך בודקים את הסטטוס שלהם יחד עם 218 מיליון בעלי המקצוע והחברים בלינקדאין, הם מבזבזים לכם את הזמן.

האמת הפשוטה: אנשים מבזבזים זמן בעבודה

בין אם זה גלישה ברשת, שיחות טלפון אישיות, חיפוש אחר הזדמנויות עבודה חדשות, רכילות ליד הקולר, קניות מקוונות, שוטטות ברשתות חברתיות או בדיקה של מייל אישי, כמות גדולה של זמן עבודה מתבזבזת. מכל הסחות הדעת במקום העבודה, האינטרנט היא תעלת הניקוז הגדולה ביותר של הפרודוקטיביות.

שישים וארבעה אחוז מהעובדים מבקרים באתרים שאינם קשורים למקום העבודה מדי יום. בקטגוריה הזו, כמות הזמן המתבזבזת מדי שבוע על אתרי אינטרנט שאינם קשורים לעבודה היא כדלהלן:

זמן מבוזבז שיעור העובדים
1 שעה 39%
2-1 שעות 29%
5-2 שעות 21%
10-6 שעות 8%
10 + שעות 3%

רשתות המדיה החברתית תורמות לשיעורים הללו. המובילות בהפרעת אובדן הזמן הזו הן טמבלר (57%), פייסבוק (52%), טוויטר (17%), אינסטגרם (11%) וסנאפצ'אט (4%).

צילום: Shutterstock

כמה זה יותר מדי?

דמיינו עובדת שעובדת 2,080 שעות בשנה (260 ימים). אם היא נמצאת בטווח העליון של מבזבזי הזמן, היא מבזבזת 520 שעות בשנה. זה 25% מסך השעות בעבודה, המבוזבזות על פעילויות לא יצרניות. ברור שזה עולה לחברה שלכם בהון.

נוסף על בזבוז הזמן הידוע, החברות גם מפזרות משכורות וטובות הנאה על הסחות דעת כגון צפייה ומעקב אחר אירועי ספורט לאומיים. תחרויות במקום העבודה, כמו אלה הנערכות בתקופת "מארס המשוגע", יכולות להזיק לניהול הזמן ולריכוז. כ-86% מהעובדים יבזבזו השנה זמן כלשהו בעבודה במעקב אחר "מרץ המשוגע".

בזמן שעובדים נאספים סביב מסכי טלוויזיה, הם עינם משיבים לטלפונים או תומכים בלקוחות במייל. מארס המשוגע לבדו, לדוגמה, עולה לחברות בארה"ב 175 מיליון דולר בזמן מבוזבז רק ביומיים הראשונים.

מדוע עובדים מבזבזים כל כך הרבה זמן?

כשאתם שוכרים עובדים, אתם מצפים מהם להיות יעילים ולבצע את העבודה כהלכה. העובדים שהכי מחזרים אחריכם בדרך כלל שיפרו את קורות החיים שלהם, התראיינו, ורצו את העבודה שלהם. אז מדוע, כשכבר קיבלו את העבודה, הם גולשים להרגלים של בזבוז זמן ומאשרים זאת לעצמם?
לפי נתונים מהעת האחרונה מ- ,Salary.comהעובדים נותנים את התשובות הבאות:

34% מהעובדים אומרים כי אינם מאותגרים
34% אומרים כי הם עובדים הרבה שעות
32% אומרים כי אין תמריץ לעבוד קשה יותר
30% אינם מרוצים מהעבודה
23% פשוט משועממים
18% אומרים כי זה בגלל משכורות נמוכות

מדכדכות ככל שהן עשויות להיות, כל הסיבות הללו תורמות לחוסר יצרנות. בלי מניע לעבוד קשה, העובדים פשוט מתנהלים בכבדות בעבודה שלהם בלתי ממוקדים וחסרי מוטיבציה, ועושים רק מעט בכל יום. משימות קטנות הופכות לדרך מקובלת למלא את הזמן.

בזבוז על פורנו

הסחת דעת נוספת שהיא סוגיה ענקית מבחינת התחייבות למקום העבודה היא צפייה בפורנוגרפיה בעבודה. נילסן מצאה כי 25 אחוז מהמבוגרים העובדים נכנסים כדי לצפות בפורנוגרפיה במחשב במקום העבודה. ו-70 אחוז מכל הגישה לפורנוגרפיה באינטרנט מתרחשת בין 9 בוקר ל-5 אחה"צ.

ברור כי פורנו הוא התרחשות נפוצה בעבודה. זה לא רק מבזבז זמן אלא גם יוצר סכנה בסביבת מקום העבודה שלכם, היות שזה יכול להוביל לתלונות ולבעיות בין עובדים, תביעות על הטרדה מינית ומעמסה על מעסיקים שלא נקטו די צעדים כדי להרחיק את התוכן הבלתי רצוי מצפייה (בלי לדבר על בעיות של רוחב פס ותוכנות פוגעניות המעורבות בכך).

מי מבזבז הכי הרבה זמן?

אנחנו יכולים לסווג עובדים לשלוש קטגוריות מרכזיות: בייבי בומרס, דור ה-X ודור ה-Y (מילניאלים). כל קטגוריה נוטה מבחינה סטטיסטית למערכת של הרגלים ותכונות בולטים. הכרת התכונות האפשריות הללו יכולה לסייע לכם לנהל את נקודות החוזק ואת החולשות של כל קבוצה היות שהן משתייכות לניצול פוגע של הזמן במקום העבודה.

מילניאלים (דור Y) – נולדו בין השנים 1982 ל-2004. הייתה להם גישה לאינטרנט לטלפונים סלולריים ליצירת קשר.

דור ה-X – נולדו בין השנים 1965 ל-1981; היה להם שילוב של אינטרנט/סלולריים בשנותיהם המאוחרות יותר.

בייבי בומרס – נולדו בין השנים 1946 ל-1964. לא היה להם אינטרנט/טלפונים סלולריים אפילו במכללה. הם מהגרים בחברה המבוססת על טכנולוגיה.

וכך מתחילים המאפיינים. מבין המילניאלים, 53 אחוז אומרים כי הם יעדיפו לוותרו על חוש הריח שלהם מאשר לאבד קישוריות. הצורך הנואש להיות "מחובר" גובר על הכמיהה שקולטני חוש הריח שלהם יפעלו. שליש מהם יעדיפו סביבת עבודה גמישה וגישה למדיה חברתית על פני משכורת גבוהה. ייתכן כי כסף באמת אינו המניע הטוב ביותר ככלות הכול. הגורם המניע כאן הוא גמישות בשימוש במכשירים. בממוצע, עובדים משוגעים לטכנולוגיה אלה משתמשים במכשירים שלהם 7.5 שעות ביום.

לכל קטגוריה של עובדים יש נקודות חוזק וחולשות משלה; אולם, העובדים הכי פחות יעילים כשמדובר בזמן מבוזבז הם המילניאלים. לפי תוצאות מחקר, המילניאלים מבזבזים יותר מכפול מהזמן שמבזבזים הבומרס. האם ייתכן כי זו תוצאה של חשיפה לטכנולוגיה בגיל מוקדם? האם החברה המבינה בטכנולוגיה שבה אנו חיים משפיעה על עובדי העתיד של אמריקה ועל רמות היצרנות שלהם?

הנה חדשות מזעזעות. רוב הסיכויים שרשימת העובדים בחברה שלכם כוללת את כל קטגוריות העובדים הללו, אבל נקודת השבירה היא זו: הבומרס מבזבזים את כמות הזמן הקטנה ביותר: בערך 41 דקות ליום. אחריהם בני דור X שמבזבזים 1.6 שעות ליום. מוכנים למספר המנצח? מילניאלים מבזבזים בערך שעתיים ליום – 40 שעות שלמות בחודש!

בזבוז מילניאלי

מדוע המילניאלים מבזבזים כל כך הרבה זמן? בסך הכול, כך מראים מחקרים, הם ממזגים עבודה וחיים לתוך מכלול שאינו משתנה. הם פיתחו תחושת זכאות לזמן "שלי" בעבודה. בצד החיובי, הם בעלי נטייה גבוהה לעבודת צוות, מה שבאופן טבעי מכשיר את הקרקע לשיחות נוספות עם עמיתים – אולם עדיין, מוביל גם למגמה ולנטייה של בזבוז השמן של מקום העבודה. המחקר של Salary.com מגלה, כי הסיבה מספר אחת להסחת דעת בקרב המילניאלים היא (באופן לא מפתיע) האינטרנט.

צילום: Shutterstock

כיצד להפוך את העובדים לפרודוקטיביים יותר

הנתונים מדכאים, אולם וורנר מציע כמה אסטרטגיות שמנהלים יכולים להשתמש בהן כדי לסייע להגביר את היכולת להצליח בקרב עובדים שדעתם מוסחת. במקרה של המילניאלים, הוא רומז, זוהי קבוצת אנשים שכדי להשיג את יעדיהם זקוקים בצורה ברורה ליותר חופש במקום העבודה בהשוואה לעמיתיהם המבוססים. באופן טבעי הם זקוקים לשיתוף פעולה באמצעות שימוש בטכנולוגיה. אם תאפשרו להם לשתף פעולה תוך שימוש באמצעי התקשורת המוכרים להם ביותר (לרבות מדיה חברתית), הם ישלימו פרויקטים מהר יותר והתהליך ירוץ בצורה חלקה יותר.

בכל אופן, אל תאפשרו למינליאלים להשתגע, אומר וורנר. אם דעתם מוסחת יתר על המידה בגלל מדיה חברתית, תנו להם גבולות נוספים במהלך יום העבודה. ספרו להם קווים מנחים הנודע לזמן שבו מותר להם לגשת לאתרי המדיה החברתית החביבים עליהם, כמו למשל פעם אחת בכל שעתיים. או אפשרו להם שתי הפסקות בתשלום בנות 15 דקות האחת שבהן מותר להם להתחבר לאינטרנט כדי לעשות מה שבא להם (אף שחוקי מחלקת משאבי אנוש ומחויבות למקום העבודה עדיין תופסים).

אם העובדים המילניאלים שלכם מבזבזים יותר מדי זמן בפטפוט עם עמיתים, אמרו להם שזה בסדר לצ'וטט כמה דקות, מציע וורנר, אול יעצו להם שלא לקיים שיחות כאלה זמן ממושך. הראו לעובדים האלה שאתם מוכנים להתגמש היכן שניתן, וסביר יותר שהם ירצו לרצות אתכם באמצעות עבודה קשה. עובדים שמחים עובדים ביעילות רבה יותר, ומבזבזים פחות זמן במדיה החברתית ובעיסוקים אחרים. כשהחברה מקיימת מדיניות שמאפשרת לבדוק את הפייסבוק או את אינסטגרם מפעם לפעם, סביר יותר שיבצעו את עבודתם במהלך יתר הזמן שלהם.

שלושה רעיונות ליצרנות גבוהה יותר

ראשית, הכירו את העובדים שלכם. ברגע שאתם יודעים כיצד העובדים שלכם פועלים, אתם יודעים כיצד למלא את הצרכים שלהם. שאלו אותם באופן ברור. אפילו ערכו סקרים, היכן שצריך. רעיון אחר הוא לקיים שגרה של ראוחת צהריים בחברה מדי שבוע. (הסוכנות שלנו עושה זאת. אנו מכנים זאת "ארוחת צהריים של החברה". תכננו מסיבות לסופי השבוע.

שנית, כוננו חוקים וקווים מנחים שמניעים לעשייה. תנו לעובדים לתרום לחוקים ולקווים המנחים. יצירתיות משותפת היא חשובה. "אנשים זקוקים לאנשים, אנשים זקוקים לטכנולוגיה ואנשים זקוקים למקום שמפגיש בין השניים בדרכים יעילות שמסייעות לבנות קשרים ואמון. חדשנות אינה יכולה להתקיים בלי זה", אומר הביזנס ניוז דיילי. היפטרו מפינת העבודה הטיפוסית. "השאיפה היא ליצור חללי עבודה שמאפשרים ליזמים לבטא את מנהגם הייחודי, שמעודדים אינטראקציה ספונטנית, שצועקים בקול שכיף הוא חלק רב-חשיבות בהליך היצירה, ושמעודדים ביטוי אישי שגורם לאנשים להרגיש בבית".

כמה דוגמאות לקווים מנחים שיוצרים מוטיבציה:

חשבו על קיום ישיבות קצרות יותר. או הנהיגו מדיניות של "יום ללא ישיבות": בחרו יום שיהיה פטור מישיבות וראו כיצד העובדים חוגגים ביום שבו אין ישיבות מתמשכות.

חשבו על קוד לבוש גמיש יותר. האם העובדים שלכם צריכים להיות בתלבושת עבודה רשמית אם הם עוסקים בהרמת משאות כבדים או אם לעולם אינם פוגשים לקוחות? בחרו ימים שייחשבו "קז'ואל". אולם היזהרו, אסור אף פעם שהלבוש במקום העבודה יהיה פוגעני, בלוי או מלוכלך.

ספקו ציוד לשימוש בזמן הפנוי (כגון ציוד התעמלות, כדורגל שולחן או פינג פונג). באמצעות אספקת ציוד להשתעשעות אתם מעודדים פעילות פיזית, מאפשרים לעובדים שלכם להתאוורר בזמנים לחוצים וככל הנראה משפרים את הבריאות שלכם.

הכשירו צוות במיומנויות של זמנים וכיצד להתנהל מול הפרעות יומיומיות.

דאגו להיות מעודכנים בטכניקות ניהול חדשות.

חשבו על אפשרות להגמיש את לוח הזמנים או אופציות נוספות לאפשר לעובדים לעבוד מהבית, היכן שמתאפשר, כדי למנוע בזבוז.

שקלו גם את הרעיונות הבאים:

ספקו שעות עבודה גמישות כדי לאפשר למעוניינים פעילות גופנית לפני העבודה, בהפסקת הצהריים או אחרי העבודה.

הציעו מתקנים לאלה המעוניינים להתעמל – מקלחת, תאי שמירת חפצים, או ציוד התעמלות במקום העבודה עצמו

תמכו בליגת פנאי או בקבוצת ספורט מקומית (ליגות קהילתיות).

הציעו הנחות או סבסוד על חברויות בחדרי כושר מקומיים, מרכזי נופש או מועדוני בריאות.

הציעו אפשרויות לכושר במקום העבודה, כמו שיעורים קבוצתיים או אימון אישי.

שלישית, מדדו ותגמלו תוצאות, לא זמן על השעון. זמנו אליכם עובדים באופן אישי כדי להודות להם ולברך אותם על עבודה שנעשתה היטב.

לא כל השיטות יתאימו לחברה שלכם, לעובדים שלכם או לסגנון האישי שלכם. אולם עסקים חכמים צריכים לנקוט צעדים מיידיים לשיפור היצרנות של עובדיהם. לא חשוב באיזה שלב החברה שלכם, הנהיגו מיד תרבות שתסייע לעובדים להבין שבמקום העבודה שלכם, לשימוש הנבון בזמן יש חשיבות עליונה להצלחת החברה שלכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן