חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

שלום: "הגז מתמר יביא להוזלה של 40% בחשבון החשמל"

שר האנרגיה סבור כי הגז ממאגר תמר יטיב עם המשק הישראלי כולו. בראיון לגלי צה"ל הבוקר אמר סילבן שלום כי כל המשק הישראלי יהנה מהוזלה בגלל הגז. "בטווח הרחוק מחירי החשמל יירדו באופן דרמטי וחשבון החשמל צפוי לרדת בכ-40%". עם זאת, שלום התייחס גם לטענה כי בינתיים מחירי החשמל ממשיכים להתייקר ואמר: "המחירים נקבעים על ידי רשות החשמל באופן עצמאי".

בדבריו הביע שלום ביקורת על העובדה כי הגז הטבעי מתמר מוזרם לישראל בשלב זה רק על ידי צינור אחד. "לצערי הרב, התנגדות של ציבור גדול גרמה לכך שיש רק צינור אחד והתלות בו מסוכנת. הצינור חשוף לתקלות שעלולות לפגוע במשק החשמל. צריך לפעול לכך שיהיה פה צינור גז נוסף". 

בנוסף התייחס שלום גם לייצוא הגז לחו"ל. לדבריו, בשלב זה הוא בוחן את המלצות ועדת צמח, שקבעה את ההגבלות על ייצוא הגז. "צריך לבחון היטב את האיזון בין הצרכים של הציבור לאינטרסים של יזמי הגז. אני והממשלה נבחן את הנושא ונגיע בסופו של דבר לאיזון הטוב והראוי ביותר". 

סילבן שלום בביקור במוקד המרכזי לזרימת הגז ממאגר תמר | צילום: משה בנימין

גם יו"ר חברת החשמל התייחס לסוגיית התייקרות מחירי החשמל. לדברי יפתח רון טל, הסיבה העיקרית להעלאת מחירי החשמל היא התלות שהייתה למדינה בגז ממצרים. "ב-2011 כ-50% מהחשמל התבסס על גז, רובו ממצרים ואז המצרים סגרו את הזרמתו". 

לטענת רון טל משבר הגז שנוצר גרם גם להחרפת המשבר בחברת החשמל. "חברת החשמל חייבת לעבור רפורמה. במסגרתה, נייעל את עבודת החברה וניפרד ממדיניות החשמל חינם לעובדים, אין דרך אחרת". לדברי רון טל, הענקת חשמל חינם לעובדי החברה עולה עשרות מיליוני שקלים מדי חודש. בנוסף, לדברי רון טל במסגרת הרפורמה, 40% מייצור החשמל בישראל יועבר לחברות אחרות שיכנסו לשוק בתוך כשלוש שנים. 

צינור הגז הטבעי ממאגר תמר החל שלשום להזרים גז מאסדת הקידוח תמר דרך צינור תת ימי באורך 150 קילומטר לכיוון תחנת הקליטה באשדוד.

לטענת האנליסט של אי.בי.אי התחזית לפיה ההזרמה מתמר תגדיל את הצמיחה השנה ב-1% היא מעט אגרסיבית: "לא מדובר בשנה מלאה בה אנו נהנים מההזרמה כמו גם העובדה כי אנחנו רק בהתחלה של הסיפור הזה וייקח לנו זמן ללמוד להשתמש בזה נכון".

במאגר תמר שותפות נובל אנרג'י, קבוצת דלק, אבנר קידוחים, ישראמקו ודור אלון (גז) שבשליטת אלון הריבוע הכחול. פלטפורמת ההפקה של הפרויקט נחנכה לפני כשלושה חודשים.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן