Forbes Israel Logo

שלמות על זמנית: כיצד תוכנן מגדל מאייר החדש ברוטשילד?

בלב תל אביב ניצב "מאייר על רוטשילד", גורד שחקים מפואר, אשר הספיק כבר להיות מדורג במגזין פורבס העולמי כאחד מ־10 מגדלי המגורים היוקרתיים בעולם ובאות העיצוב למגדל היפה ביותר בתל אביב. למשימת בנייתו גויסו שני מעצבי על מהשורה הראשונה: הארכיטקט המפורסם וזוכה פרס פריצקר היוקרתי, ריצ'רד מאייר, ומעצבת הפנים פטרישיה אורקיולה הספרדיה־איטלקיה, אשר עבדה בעבר עם שורה של מותגי יוקרה עולמיים. 

הפנינה המרשימה ביותר במגדל היא פנטהאוז בגובה 162 מטר מעל לפני הים, אשר רבות הושקעו בו על מנת להגשים לדייריו חלום מיוחד במינו. הפנטהאוז תוכנן ועוצב ללא פשרות כדי להדגיש את ייחודו ולאפשר מראות עוצרי נשימה.

על הפרויקט היוקרתי אחראית חברת Berggruen, אשר מתמקדת בנישת המגורים הפרטיים, "ברמה הכי גבוהה שנוצרה אי פעם בארץ", מספר המנכ"ל בארץ יגאל צמח. "כשהוקמה החברה, נבדקו רמת מגורי היוקרה בלונדון, פריז ובניו יורק, ונבנה מודל שלא נופל מרמת המגורים שם".

מגדל מאייר על רוטשילד. בלב האצולה התרבותית, העסקית ומרכז הבילויים של ישראל | צילום: יח"צ

המודל הזה בנוי, לדבריו, מ־3 מעגלים. הראשון והגדול הוא המיקום, כאשר כאן מדובר בשדרות רוטשילד. "המגדל קרוב לים אך הוא גם בלב האצולה התרבותית, העסקית ומרכז הבילויים של ישראל", אומר צמח. "כשאתה יוצא מהמגדל, אתה כבר שם, לא צריך להתחיל לנסוע עם מונית רבע שעה כדי להגיע. הכל במרחק הליכה". המעגל השני הוא השירותים שהמגדל יכול להעניק. מדובר במיטב הפינוקים: בריכה חצי אולימפית, חדר כושר בגודל של 500 מטר שזכה לתואר חדר הכושר הגדול בארץ וג'קוזי. בנוסף לכך הדיירים יכולים ליהנות מסאונה רטובה ויבשה, מועדון דיירים מפואר, לובי דיירים, מרתף יין, 24 שעות שירותי קונסיירז' ומועדון עסקים שניתן לקיים בו ישיבות דירקטוריון. הדירה עצמה מהווה את המעגל השלישי והפנימי, ועליה לענות להגדרה של עיצוב חד פעמי. צמח מסביר כי הדירה בנויה כאקווריום כיוון שכל הקירות ללא יוצא מן הכלל הם קירות זכוכית, שמהם ניתן לראות את הים ואת לב תל אביב. כך שיצירת האמנות היא אורבנית – נופי העיר. "בתוך הדירה השתמשנו בחומרים הטובים ביותר שנמצאים", הוא מוסיף, כמו "שיש מאיטליה, פרקט אלון בחיתוך מיוחד ואבן גרניט המיובאת מארה"ב עם איכויות ברמה הגבוהה ביותר".

הרעיון, מסביר צמח, היה להפוך אדריכלות לאמנות, "Creating Art Through Architecture" הוא המוטו של "מאייר על רוטשילד". "ההגדרה של אומנות במגדל הזה היא למעשה אומנות אורבנית פונקציונלית. היופי של המגדל הוא גם באסתטיקה שלו אבל גם בפונקציונליות שלו, כלומר בבניה המאפשרת בניית דירות מעטפת כמעט ללא עמודים תומכים שמאפשרים תכנון פנים של הדירה ללא מגבלות, המאפשר תכנון פנים גמיש ביותר. המגדל, הידידותי לסביבה, עשוי מאלומיניום וזכוכית, שאינם "מזדקנים" לדברי צמח, ולכן "עוד 50 שנה הוא ייראה בדיוק כמו שהוא היום". כדי לבטא זאת, נבחר מאייר, הידוע בעיצוב הנקי, המינימליסטי והלבן המאפיין אותו. אלו מתכתבים גם עם העיר הלבנה ובניין U־בנק שלצד "מאייר על רוטשילד". ברזומה של מאייר כלולים בניינים מפורסמים כמו מוזיאון הגטי בלוס אנג'לס, עליו קיבל את פרס הפריצקר, והמוזיאון לאמנות מודרנית בברצלונה. כעת יצטרף אליהם המגדל התל אביבי.

להפוך אדריכלות לאמנות. מנכ"ל Berggruen בארץ, יגאל צמח | צילום: עמית גושר

חופש אדריכלי

זהו מגדל המגורים הגבוה בארץ, והפנטהאוז שבקצהו חושף נוף פנורמי בן 360 מעלות – מירושלים במזרח, דרך מגדלי החשמל של אשדוד בדרום והים במערב, ועד להרצליה וחדרה בצפון. הפנטהאוז עצמו מתפרש על פני 430 מ"ר (כאשר 100 מ"ר מתוכם הם מרפסות) ומשתרע על הקומות 41 ו־42.

הפנטהאוז כולל שלושה חדרי שינה, מטבח מותאם לשף, מעלית פנימית בין שתי הקומות וגרם מדרגות מוביל "שהוא יצירת אמנות בפני עצמה", לדברי צמח. בקומה העליונה ישנה גישה למרפסת דק, אשר בלחיצת כפתור הופכת לבריכת שחייה בעלת התחתית שקופה. כתוצאה מכך, האור שמגיע מבחוץ, חודר דרך הבריכה ומאיר באור טבעי את הסלון של הקומה התחתונה. "השקענו מעל ל־10 מיליון שקל רק בבניית פנים הפנטהאוז", אשר כבר בשלב התכניות הוא נבחר כפנטהאוז היוקרתי ביותר בישראל על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה״, אומר צמח.

הבריכה השקופה בפנטהאוז | צילום: יח"צ

הפנטהאוז תוכנן כדי להעניק תחושת חמימות והגנה תוך כדי מקסום האור הטבעי, המדגיש את השימוש הייחודי של החלל הפנימי ומאפשר במקביל לצפות על העיר. על מנת להגיע לאיכויות הגבוהות, מספר צמח, לאורקיולה, שרק השנה זכתה בפרס "מעצבת השנה" של פרסי העיצוב, ניתן חופש אדריכלי שיאפשר לה לבנות את דירת החלומות. לדברי צמח, "אנו עובדים כבר תשע שנים על המגדל הזה, תוך תשומת לב לכל פרט ופרט, ובלי לעגל פינות. יש המון מגבלות, אבל בסופו של דבר אם הולכים עם המעצבים והאדריכלים הטובים ביותר בעולם, שעושים שימוש בחומרים הכי טובים בעולם, שמאוד יקרים, ומכבדים אותם בכך שלא משנים את החזון הראשוני שלהם, בסופו של דבר המוצר יוצא אמנם יקר לבנייה, אבל ייחודי באיכותו. לשמחתנו, יש היום לקוחות חריפים שרואים פרויקטים אחרים בעולם, ויודעים להעריך איכות אדריכלית שמאבחנת את המגדל ממגדלים אחרים. בנישה של High End Residential, זו הדרך היחידה להגיע ליצירה של עבודת אמנות שאפשר להתגאות בה". 

"הפרספקטיבה כיזם", מסכם צמח, "היא להשביח את הנכס על ידי שימוש באדריכלות ברמה הגבוהה ביותר בעולם – ולהפוך את המגדל לאייקון". לדבריו, אייקון נדל"ני מאופיין באדריכלות והנדסה פורצות גבולות, כמו מגדל האמפייר סטייט בניו יורק או המבנים של גאודי בברצלונה, אשר שינו בזמנם את חזות העיר מתוך תפיסה אסטטית שלא הייתה מקובלת באותה תקופה, "בזכות האיכות של האדריכלות המגדל הופך לעל זמני וכך המגדל נעשה לאייקוני. וזאת הייתה המטרה שלנו במגדל הזה. הפנטהאוז הספציפי הזה הוא הדובדבן שעל העוגה. הוא הפנטהאוז הכי מדויק ומושקע שאי פעם נבנה בישראל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן