Forbes Israel Logo

של מי המים האלה? ים סין הדרומי עומד במרכז ויכוח טריטוריאלי בין מדינות המזרח

נאיבי להאמין שסין חזקה תקבל תכתיבים המבוססים על מוסכמות בינלאומיות בנוגע לשליטתה על המים המקיפים אותה. זה לא צריך להפתיע, אך זה בהחלט לא נעים עבור כמה משכנותיה ושאר מחזיקי האינטרסים באזור, כמו ארה"ב.

סין, ברוניי, מלזיה, הפיליפינים ווייטנאם מעורבות בסכסוך מתמשך על הטריטוריה הימית בים סין הדרומי. הפיליפינים החלו בהליך בוררות בינלאומי לפי חוק הים של האו"ם (UNCLOS). הדיונים בבית המשפט נמשכים על אף שסין החליטה שלא להשתתף בהם.

אם לא יצליחו המדינות להגיע להסכמים במשא ומתן, הפתרון האידיאלי יהיה לפתור את המחלוקות לפי עקרונות החוק הבינלאומי, כפי שקרה במקרים דומים רבים אחרים. האם זה יכול לקרות דרך פלטפורמה משפטית כמו בית המשפט הבינלאומי לצדק (ICJ)? יש לקחת בחשבון שהמעצמות וביניהן סין וארה"ב לא תמיד ממלאות אחר קביעותיו של בית המשפט.

סביר להניח שסין לא תיתן שגבולותיה הימיים יקבעו על ידי גורמים חיצוניים. לכן, סין לא צפויה להציג את טענותיה על השטחים, המתבססות בעיקר על נוכחות היסטורית בהם, לכל גוף שיפוט הפועל לפי כללים שנקבעו בתקופה בה סין הייתה עדיין חלשה. סין גם מעריכה כי ארה"ב לא תסכן את יחסיה הטובים איתה בוויכוח מול הפיליפינים.

אך מדוע ההתעניינות הרבה הזו בכמה פיסות ים מרוחקות? האם מדובר במרבצי גז ונפט או באזור דייג מוצלח במיוחד? האמת היא שהרבה יותר מכך מונח על הכף. סין רואה בים סין הדרומי את אחד מהאינטרסים המרכזיים שלה. היא שואפת להשיג שליטה באזור כחלק מהכרה שהיא טובעת מהעולם בזכויותיה ההיסטוריות.


ים סין הדרומי. מי יקבע את גורלו: ההיסטוריה או החוק הבינלאומי? | צילום: רויטרס

שליש מהמסחר הימי העולמי עובר דרך האזור המדובר, ועל כן הוא הופך לשטח אסטרטגי, שגם למדינות נוספות באזור יש אינטרסים בו, כמו שמירה על חופש המעבר הימי והאווירי.

התביעות ההיסטוריות של סין על הים הדרומי מצריכות בחינה של מעשיו של הצי שלה בתקופות בהן ארה"ב כלל לא הייתה קיימת וקולומבוס עוד לא הניח את כף רגלו באמריקה. לפני יותר מ-600 שנה הקיסר זו די משושלת מינג, שלח צי ספינות סוחר גדול על מנת לסחור ולגלות מקומות חדשים בעולם. הוא בחר בסריס הגדול זנק הה על מנת לפקד על המשלחת. הה נולד וגדל כמוסלמי בעיר קונמינג במחוז יונאן. הוא נתפס על ידי כוחותיה של שושלת מינג ב-1381 ונשלח לשרת בארמון של זו די שהיה אז נסיך.

במשך קרוב לשלושה עשורים הנהיג הה 7 משלחות מחקר לכיוון המערב, שלא היו כדוגמתן בגודל ובמרחק. הן סרקו את ים סין הדרומי, את האוקיאנוס ההודי ואת המפרץ הפרסי ואפילו הגיעו עד החוף המזרחי של אפריקה. הסירות ששימשו את המשלחות האלה, באורך של יותר מ-120 מטר, היו גדולות פי כמה מספינותיו של קולומבוס.

המשלחות האלה מדגימות את כוחה ועושרה של שושלת מינג. חשוב מכך, הן השאירו השפעה מתמשכת על המדינות אליהן הגיעו. אם זכויות היסטוריות יכולות לקבוע זכות שיפוט על שטחים ימיים, הסינים יכולים להצביע על העובדה שלפני 600 שנה הם הפליגו במימי הים הסיני הדרומי ללא כל מתחרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.