Forbes Israel Logo

שר הפנים אסר על פתיחת מרכולים בתל אביב בימי שבת

שר הפנים גדעון סער הודיע היום (א') כי יאסור על פתיחת המרכולים בתל אביב בימי שבת. לשכת שר הפנים הודיעה כי חוק העזר העירוני, שאישרה עיריית תל אביב בתחילת השנה על רקע פסיקת בג"צ בנושא, "פוגע בערך השבת באופן לא מידתי וחורג מן הכלל האוסר מסחר בשבת".

בסמכותו של שר הפנים לפסול חוקי עזר עירוניים אם אלה מתנגשים עם חוקים של המדינה. בתל אביב פועלים מדי שבת זה שנים ארוכות מאות מרכולים במתכונת "מינימרקט", חלקם הגדול של בעלי עסקים עצמאים והאחרים של שתי רשתות עיקריות הפועלות בעיר.

לפני שנה בדיוק פסק בג"צ כי על עיריית תל אביב לאכוף בשטחה את החוק וקבע: "תל אביב אינה בארץ אחרת, וגם בה יש ציבורים המעוניינים בצביון משמעותי של השבת. היא מחויבת לחוקי המדינה ולהיותה מדינה יהודית ודמוקרטית". בסיעות השמאל בעירייה קראו אז לראש העיר, רון חולדאי, לתקן את חוק העזר העירוני בצורה שתאזן בין פסיקת בג"צ לבין צביונה של תל אביב, ולהפסיק לגבות קנסות מבעלי העסקים כדי להעשיר את קופת העירייה ובפועל לאפשר את פתיחתם".

 סגורה בשבת |צילום:shutterstock

בחודש מרץ האחרון שינתה עיריית תל אביב את חוק העזר העירוני, בו נקבע רשמית כי העירייה תאפשר פתיחת העסקים הללו בשבת. בהחלטה נכתב: "התיקון לחוק נועד להתאים את חוק העזר העירוני, שחוקק לפני למעלה משלושה עשורים, למציאות החיים בעיר כיום, וכך לשמר את האיזון בין צורכי תושבי העיר וצביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר".

ראש העיר, רון חולדאי, טען אז: "רוב רובה של הפעילות המסחרית אינה מתקיימת בשבת, ומן הצד השני העיר מאפשרת לכל אחת ואחד ליהנות כרצונו מהשבת ומציעה מגוון של פעילויות". התיקון לחוק העזר הועבר לאישור שר הפנים, שכאמור פסל אותו היום בטענה כי הוא אינו הולם את פסיקת בג"צ. כעת הכדור עובר שוב למגרשה של העירייה שתצטרך להתמודד עם השאלה הלא פשוטה – כיצד לשמר את אורח החיים בשבתות בבירת החילוניות הישראלית.

ח"כ דב חנין (חד"ש), שהתמודד בעבר על ראשות העיר תל אביב, אמר בתגובה: "שר הפנים קבע היום שעיריית ת״א-יפו לא יכולה להפוך את החוק למכשיר לעשיית רווחים תוך פגיעה בזכויות עובדים ובבעלי מכולות קטנות. הגיע הזמן להסדר חדש בנושא השבת בעיר, שיגן גם על העובדים, גם על העסקים הקטנים וגם על אלה שרוצים להשלים קניית מוצרים חיוניים בשבת. אני מציע ליישם את הצעתי להסדר של חנויות מכולת תורניות, במתכונת בתי המרקחת התורניים באופן שיאפשר חנות אחת פתוחה בכל איזור בעיר".

לכתבה במעריב השבוע

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.