Forbes Israel Logo

שר התיירות: "השרים בוחנים צעדים לסיוע לחברות הישראליות"

שביתת עובדי חברות התעופה הישראליות ממשיכה להעסיק את ממשלת ישראל. היום סיפר שר התיירות, עוזי לנדאו, על השיקולים שעמדו מאחורי אישור הסכם שמים פתוחים, אשר יפתח את שוק טיסות לתחרות: "עמד לעיני השיקול הלאומי ולא הסקטוריאלי", אמר לנדאו לגלי צה"ל, "זה השיקול לטובת כל המשק, במיוחד בתקופה כזו".

על הפגיעה הצפויה בעובדי החברות אמר לנדאו: "יש בתעשייה כ-200 אלף עובדים נוספים שמתפרנסים מתיירות, וצריך לדאוג גם להם. ככל שהמחירים הולכים ויורדים – התהליך מביא להגברה דרמתית של התנועה בין המדינות. אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו רוצים להישאר מחוצה לו".

עוזי לנדאו | צילום: אהוד כהנים

"יש חברות כמו ראיינאייר הגרמנית שכבר הודיעו כי יגבירו את הטיסות בעקבות ההסכם", הוסיף לנדאו. "זה מגיע גם לתיירים הישראלים – לטוס במחירים הגיוניים. מדינת ישראל צריכה להתמודד עם האתגר הזה כהלכה. שר האוצר ושר האוצר בוחנים את הצעדים בהם ניתן לנקוט כדי לסייע לחברות הישראליות, למשל לגבי פיצוי בגין הוצאות הביטחון הגבוהות. מאידך, צריכה להיות הדדיות עם טורקיה, אם היא לא מאפשרת להנחית מטוסים שלנו – צריך גם לא לאפשר להם להנחית מטוסים כאן".

לנדאו, ששימש בממשלה הקודמת כשר האנרגיה, התייחס גם לעלייה הצפויה במחירי החשמל: "אני מסכים שצריך לעשות הכל כדי להוריד אותם, אבל צריך להבין שהעלייה הדרמטית בהם נבעה בין היתר מההפסקה באספקת הגז ממצרים. זה לא בגלל הגרעון בחברת החשמל. מחירי החשמל היו שנים ארוכות נמוכים יותר מהדרוש, המדינה למעשה סבסדה אותם".

גם יו"ר האגף המקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, דיבר הבוקר גלי צה"ל. "אין תאריך תפוגה לשביתה, אבל נשמח אם היא תסתיים היום", אמר ניסנקורן. "אנחנו קוראים לשרים לשבת בצורה דחופה כדי לפתור את הבעיה, אבל לצערנו עדיין לא ישבו איתנו. ככל שהשביתה תימשך הנזק גובר".

"המטרה שלנו היא לקצר את השביתה", הוסיף ניסנקורן. "התרענו חזור והתרע בפני השרים, אבל היתה התנגדות לשבת איתנו משיקולים לא ברורים. המשמעות של ההסכם במתווה הנוכחי היא קריסת החברות, אבל לא ישבו איתנו. עד עכשיו לא שמעתי על שום פתרון. השרים יכולים היו לשבת עמנו לפני שבועיים וסרבו, וזה לא מקובל. הממשלה מסרבת לשמוע או לשקול פתרונות".

"כולנו רוצים להוזיל עליויות", סיכם ניסנקורן, "אבל צריך לוודא שבתחרות לא שומטים את הקרקע מהחברות הישראליות. אחת הדוגמאות היא הוצאות הבטחון, אנחנו צריכים לוודא שיהיה ביטחון אבל גם שלא תהיינה עלויות שיגרמו לקריסה. הדיון לא צריך להיות סביב השאלה איך מפטרים אלפי עובדים, המטרה היא לעשות תחרות הוגנת. מכשלות כמו הוצאות הבטחון ועוד הוצאות צריכות להיות מוסרות. שביתת הסולידריות מחר היא חוקית. בית הדין ידון בזה הערב אבל אני מקווה שימצא פתרון עוד לפני כן. אני קורא לשר התחברורה ולשר האוצר לשבת עם יו"ר ההסתדרות ולפתור את הדברים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.