Forbes Israel Logo

תוכנית מע"מ 0%: יוצאי צבא יזכו להעדפה ברכישת דירה

תכנית מע"מ אפס על קוני דירות יוצאת לדרך. אנשי היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים במשרד האוצר – הגיעו היום אחה"צ (א') לפשרה ביחס לקריטריונים. רשימת הזכאים לרכישת דירה ללא מע"מ, בסכום של עד 1.6 מיליון שקל, תכלול את אלה ששירתו בצה"ל, בשירות הלאומי או בשירות אזרחי.

ברשימת הזכאים גם יכללו תושבים בגיל העולה על 35, או משפחות חד הוריות. כדי למנוע טענות על אפליה – סוכם כי רשימת הזכאים תכלול גם את אלה שלא עונים על קריטריונים אלה, ובלבד שסכום הדירה שהם קונים לא יעלה על 600 אלף שקל.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין אימץ את הקריטריונים החדשים, ובירך עליהם. כמו כן, שר האוצר יאיר לפיד מתכוון להביא את אישור הקריטריונים כבר בימים הקרובים לאישור הכנסת. ההערכה היא שעד יולי יושלמו כל סיבובי ההצבעה – ואז התכנית תצא אל הפועל.

על פי ההערכות ברשות המיסים, אומדן הפסד ההכנסות בגין הטבת המע"מ נאמד ב-2.5 מיליארד שקל.

לפני כחודש התייחס שר האוצר, יאיר לפיד, לתוכנית מע"מ אפס ואמר: "מאז שפורסמה תוכנית המע"מ אפס, נשמעה שוב ושוב אותה טענה: זה יעלה את הביקוש. אתם מורידים את המחירים באופן מלאכותי, וזה ישלח עוד זוגות צעירים לקנות דירה. הטענה הזו לא מחזיקה מים בעולם האמיתי. הביקוש לדירות במדינת ישראל הוא כבר מזמן לא גמיש, הוא קשיח לגמרי. האם יש במדינת ישראל זוג צעיר אחד ממעמד הביניים – אחד! – שיש לו מספיק הון עצמי לקנות דירה, ולא הלך לקנות דירה? ברור שלא. הם הלכו והם קנו דירה, כי הם ידעו שהמחירים יעלו. ולא רק זה, הם הלכו וקנו דירה בידיעה ברורה שהם עושים עסקה גרועה".

שר האוצר לפיד. זוכה לתמיכה – ולביקורת | צילום: רויטרס

בכל הקשור לקניית דירה חדשה, הוסיף לפיד כי "לקונים כדאי לחכות, כי המחירים יירדו. לקבלנים כדאי לתת הנחות, לפני שהמחירים יירדו עוד יותר. ואני אומר מפה לקבלנים, תמכרו. כי המחירים ב-2015 יהיו נמוכים יותר מ-2014".

בקואליציה מברכים, באופוזיציה מבקרים

במערכת הפוליטית ישנן תגובות מעורבות בכנסת לתוכנית: בקואליציה מברכים ואילו באופוזיציה תוקפים את התתוכנית.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי בירך את שר האוצר על פעולתו לקידום דירה ללא מע"מ ועל העדיפות שתינתן למשרתי צבאי ושירות לאומי. סלומינסקי אמר כי הוא רואה בחיוב את קבלת המלצתו של שר השיכון והיועץ המשפטי שיש לכלול בהליך זה גם את אילו שלא שירתו בצבא. "מאחר ואין כמעט דירות בשוק בשווי של 600 אלף ש"ח כולל מע"מ אני מצטרף להצעה של שר השיכון וקורא לשר האוצר להעלות את רף ההטבה ל 950 אלף ש"ח למי שלא שירת", אמר.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה לעומת זאת כי "התוכנית של לפיד, שנפסלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, נועדה להפלות בצורה בוטה את אזרחי ישראל הערבים שלא משרתים בצבא על פי חוק שקבעה המדינה". לדבריה, "גישתו של לפיד לפיה יש להעדיף יוצאי צבא במתן הטבות לדיור, מתעלמת מהעובדה שבמצב הקשה בשוק הדיור בו מחירי הדירות מרקיעים לשמיים, אין אפליה בין ערבים ליהודים. אולם, למרבה האבסורד, הפתרון של משרד האוצר, הכולל השקעת כספי ציבור משמעותיים, הוא הפליה בוטה."

גלאון הוסיפה כי מותר למדינה לתגמל את מי שתורם לה, אבל רק בכפוף לעקרון השוויון. "במידה ויש קבוצות באוכלוסיה שאינן יכולות לתרום באותה דרך, כי האחד משרת בצבא והאחר פטור, הרי שיש כאן אפליה, ולכך אני מתנגדת. אני גם חושבת שמטרת החוק אינה טהורה, והיא מכוונת להפלות בין ציבורים מסוימים ולהגדיל את הפערים העצומים שגם כך ישנם", אמרה.

צילום: shutterstock

לטענתה, "הציבור הערבי אינו זוכה לאותן זכויות כמו שאר אזרחי ישראל, הוא מופלה כמעט בכל תחום שהוא. לכן, עד שהפער לא יסגר, ועד שתיפסק האפליה, לא רק שלא צריך להפלותם, נהפוך הוא, יש להקל על הקושי הכלכלי בו הם שרויים ולעודד אותם להיות מרכיב פעיל ואכפתי בחברה הישראלית".

ח"כ איציק שמולי, חבר וועדת כלכלה, מסר בתגובה לגיבוש הקרטריונים לקבלת מע"מ: "לפיד יודע היטב שהקריטריונים האלה יתקעו את התכנית גם בכנסת וגם בבג"ץ ובכל זאת בחר להתעקש עליהם. ככה לא מתנהג מי שדחוף לו לפתור את המשבר, אלא מי שמחפש כותרת לרגע". שמולי הוסיף כי מצפה ממי שפיזר רק בשנתו הראשונה הבטחות בלמעלה מ-20 מיליארד שקל למצוא עוד כמה שקלים "כדי שיהיו קריטריונים שוויוניים יותר שיוכלו לצלוח את הליך החקיקה."

עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח ונציגה בקואליציה לדיור בר השגה אמר: "הפשרה שהושגה בעניין הקריטריון של שירות צבאי או אזרחי אינה מתקבלת על הדעת ומצער שמשרד המשפטים נסוג מ העמדה שהציג עד עתה. הקריטריון גורם להפליה פסולה שמענישה את מי ששוחרר כדין מהשירות הצבאי ובמיוחד קבוצות שונות שפטורות משירות, בנוסף לערבים, כמו אנשים שקיבלו פטור מטעמים רפואיים, ח רדים וכן אנשים שלא גויסו מטעמים משפחתיים או סוצאיליים".


לכתבה באתר דה פוסט

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.