Forbes Israel Logo

תום עידן ה-GPS? מצפן חדש מאיים להשתלט על שוק הניווט העולמי

מדובר בסוג הידיעות שגורמות לך ראשית כל לבדוק את התאריך ולוודא שהיום לא ה-1 באפריל, זאת בשל המשמעות של הפיתוח עליו דיווחו מדענים ממרכז המחקר והפיתוח של משרד ההגנה הבריטי. לדבריהם, כפי שפורסם ב-Daily Mail הבריטי, הם יציגו בקרוב מערכת ניווט חדשה אשר לא נשענת על מערך ה-GPS, אשר נמצא בשליטת ארה"ב.

המניע העיקרי לפיתוח "מצפן קוונטום" הוא לשימוש בניווט תת-ימי – שידורי GPS לא חודרים לים ולא יתקבל מיקום תלת-ממדי באיזורים שהם מתחת לפני הים כמו ים המלח למשל. בנוסף, קל מאד לשבש ולמסך את אות ה-GPS החלש – ולזה יש להשלכות מבצעיות ברורות.

אז איך זה עובד? די מדע בדיוני. המדענים ב-UK Defense Science and Technology Laboratory זכו להשראה מתגלית שלפיה אפשר ללכוד ולצנן ענן אטומים באמצעות קרן לייזר. האטומים מתקררים כל-כך (הרבה יותר מהחלל החיצון לפי המדענים) עד כי הם מגיבים לכל שינוי זעיר במגנטיות של ליבת כדור הארץ. עתה מפתחים בבריטניה את המכשור שיהיה מסוגל לקרוא ולתרגם את התנודות של האטומים למיקום תלת-ממדי.

נועד במקור לשמש לניווט תת ימי | צילום: Shutterstock

המכשיר כיום הוא משמעותי למדי במידותיו – כמטר אורך – אבל נעשית עבודה רבה למזעור מירבי שלו, כשהשאיפה היא להגיע למכשיר בגודל שיתאים ללוחם הרגלי בשטח, ובהמשך גם לסמארטפונים. שם, בטלפונים החכמים, טמון שוק השווה מיליארדים רבים של לירות שטרלינג. הממשלה השקיעה כבר קרוב ל-300 מיליון ליש"ט בפיתוח ויצרנים כמו נוקיה, היטאצ'י, טושיבה ואחרים הקימו מרכזי מחקר לטובת הפיתוח הזה – כך לפי דיווחים של ה-Financial Times.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן