Forbes Israel Logo

תוצרת בית: הענקית הסינית החדשה בשוק השבבים העולמי

סין יצרה בשבוע שעבר את יצרנית השבבים הגדולה ביותר במדינה, ובכך עשתה צעד ענק קדימה אל עבר מימוש תכניתה המרכזית של בייג'ינג: להפוך לפחות תלויה בטכנולוגיות זרות.

תחת הנחיית הממשלה, ובגיבוי הקרן הלאומית של תעשיית המוליכים למחצה בסין, רכש התאגיד Tsinghua Unigroup, תאגיד תכנון השבבים הגדול בסין, את נתח הארי בהחזקותיה של XMC – אחת מיצרניות השבבים המובילות במדינה, כך לפי דיווח של ה-וול סטריט ג'ורנל. חברת החזקות חדשה נוצרה עבור XMC, שמה Yangtze River Storage Technology, ויש לה הון רשום בסך 18.9 מיליארד יואן (2.8 מיליארד דולר).

Yangtze משלבת בין כוח ההשקעות הגדול של Tsinghua Unigroup ובין צוותי המהנדסים של XMC, כך לפי רוג'ר שנג, עורך מחקרי מידע בתחום המוליכים למחצה בפירמת טכנולוגיות המידע הבינלאומית Gartner, שנגחאי. שנג אף הוסיף כי המיזוג הוא המקרה הראשון בו שתי חברות סיניות משלבות כוחות בתעשייה זו.

סין מייבאת שבבים בשווי של כ-200 מיליארד דולר בשנה, וזהו שיעור העסקאות הגבוה ביותר בכל התעשייה העולמית של מוליכים למחצה, כך לפי סוכנות החדשות Xinhua, המופעלת על ידי המדינה. יצירתה של Yangtze תתרום למדינה הסינית בטווח הארוך, אבל קודם כל תהיה לה השפעה שלילית על השחקנים הקטנים יותר בשוק המקומי, אומר שנג.

"נכון לעכשיו, אני סבור שתושפענה יותר מכל חברות סיניות אחרות שרוצות להשקיע בעסקי נפחי הזיכרון, מפני שהחברה החדשה תקבל את רוב המשאבים והתמיכה מהממשלה הסינית", הוא אומר. "שאר החברות, והשלטון המקומי, לא יוכלו להיות גדולים בהשקעותיהם כמו ש-Yangtze תוכל".

Fotolia :שאר החברות בסין, והשלטון המקומי, לא יוכלו להתחרות" | צילום"

תעשיית השבבים העולמית מוגנת עדיין לשנים הקרובות, כש-Yangtze צריכה לפחות שנתיים-שלוש כדי לפתח יכולת מסחרית, אלא אם Tsinghua Unigroup תוכל לרכוש חברות שכבר כעת מתמקדות בייצור 3D NAND (שבב זיכרון פלאש מהדור הבא) או DRAM (שבבי זיכרון למחשבים), לפי שנג.

XMC, לעומת זאת, מפתחת את שבבי ה-3D NAND המתקדמים ביותר כיום, והם יהיו מוכנים לבדיקה עד סוף השנה. כך אומרת Hui He, אנליסטית בכירה של שוק המוליכים למחצה בסין, בפירמת המחקר IHS טכנולוגיות. על פי תכנון לוחות הזמנים, לחברה יהיו שבבים מתקדמים יותר מוכנים להפצה המונית במחצית הראשונה של 2018, היא אומרת.

לאחר תקופת הרצה של המוצר המוכח, "כל ספקי הזיכרון בעולם יושפעו", אומר שנג. "החברות הסיניות יוכלו לשלוט בשוק לאחר שיהיו להן יכולות ייצור מוצר מוכחות. הדבר ישפיע ללא ספק על שחקנים קיימים בשוק, בדמות שבבים זולים יותר ואספקה בעצימות רבה יותר".

חלק מיצרניות השבבים העולמיות שנתחי השוק שלהן יושפעו מהמהלך הן SK Hynix הדרום קוריאנית, Toshiba היפנית (שלה הסכם שותפות עם SanDisk על זיכרונות פלאש), Micron האמריקאית (שאותה ניסתה Tsinghua Unigroup לרכוש בעבר, ללא הצלחה, ב-23 מיליארד דולר, בגלל הסיכון שהדבר היווה עבור הביטחון הלאומי של האמריקאים) ואינטל, שלה יש מפעל בדליאן, סין, שהחל לייצר שבבי 3D NAND רק לפני חודש, לפי Hui.

גם סמסונג, אשר רק בשבוע שעבר שחררה את נתוני הרווח שלה עבור הרבעון השני של 2016 ואמרה שבניסיון להניע את רווחי התאגיד בשנה הבא, יושפעו עסקיה בתחום המוליכים למחצה – תושפע מהמהלך הסיני.

XMC היא, נכון לעכשיו, הארגון הסיני היחיד שעובד על טכנולוגיית 3D NAND, ושתהיה מסוגלת לשלוח כמה מוצרים אל השוק עד לשנת 2020, בחסות התמיכה הכספית של Tsinghua Unigroup, אומרת Hui. עד 2030, החברה מכוונת להיות ספקית מדרג ראשון בעולם של שבבי 3D NAND, היא מוסיפה.

למרות של-Yangtze River Storage Technology יש את הכוח לבצע השקעות, ואת הצוותים ההנדסיים הדרושים, על מנת לשפר את טכנולוגיית הזיכרון של המדינה, "המכשול הגדול ביותר שניצב בפני תעשיית הזיכרון הסינית הוא עדיין השאלה – איך להשיג טכנולוגיות זיכרון מתקדמות ובשלות משחקנים מרכזיים בשוק הזיכרון", אומר שנג. "כך, עוד לפני שהמיזוג הראשון יתרחש, או שהרכישה הראשונה תצא לפועל, או שהרישיון הטכנולוגי הראשון יוענק, כל זה מדגים בראש ובראשונה עד כמה ממשלת סין רוצה להתמקד בפיתוח תעשיית הזיכרון, מעבר למה שהכרנו בה עד כה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.