Forbes Israel Logo

תור הזהב: האם החברות הסיניות בדרך להובלת החדשנות הגלובלית?

אנו נמצאים בעיצומו של תור הזהב של הגאדג'טים, וסין היא זו שמניעה אותו. בתערוכת האלקטרוניקה לצרכנים (CES), היריד הבינלאומי השנתי עבור מוצרי צריכה אלקטרוניים (שהוא תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם) שנערך בלאס וגאס, העמדה הזו רק התחזקה. סין נותרת כבעלת נוכחות דומיננטית כאשר מדובר בחדשנות טכנולוגית. הסיפור מאחורי זה מורכב, מאחר וחברות סיניות מחד, וחדשנות מאידך – מגיעות במגוון צורות ודרכים, אבל באופן כללי, כאשר מדברים על חברות סיניות בתערוכה, אפשר לחלק אותן לארבע:

1. השומר הישן: החזקה בטעם סיני מובחן

לרוב החברות בקטגוריה הזו יש עדיין את אותה המורשת והשם של המקורות הסיניים שלהם, אך הן הפכו לחברות מבוססות. לנובו, וואווי ו-ZTE הן דוגמאות טובות. בעוד שחדשנות בסדר הגודל הזה נוטה להיות קשורה לגידול בחברה, וואווי חשפה את הטלפון הנייד הראשון שלה שמשולב בו השירות הקולי אלקסה של אמזון, ולנובו השיקה רמקול חכם שמקשיב לפקודות קוליות, שהוא טוב יותר מאשר Echo של אמזון.

2. הגלובליות: מתערבבות עם המותגים העולמיים

לחברות הסיניות הצעירות יותר האלו יש זהות גלובלית. לרוב לא ניתן להבחין אותן מהיריבות הבינלאומיות שלהן. רק השכיחות של הצוות האסייתי, ולפעמים גם המוגבלות בשפה האנגלית, חשפה אותן.

הן כוללות את החברות הסיניות ששולטות ברחפנים והרובוטים: DJI היא המפורסמת ביותר, אך כל חברת רחפנים שדיברתי איתה התבררה כסינית גם היא. חברות הרובוטיקה נעות מחברות משחקים (UB Robot), דרך רובוטים שמלמדים את מקצועות המדעים והמתמטיקה (Make Block) ועד לרובוטים לשימוש ביתי (Ecovacs). רובוטי "לוויה" היו בולטים גם הם.

המשמעות לכך היא שחברות סיניות לא רק עובדות עבור אחרים, הן כבר לא כאלו שרק מייצרות מרכיבים. הן יכולות ליצור מוצרים מורכבים עם עיצוב אטרקטיבי, כולל תוכנות ואלגוריתמים מתקדמים.

ענקית הסמארטפונים שיאומי ערכה בתערוכה השנה את הופעתה הראשונה. היא השיקה כמה מוצרים חדשים, שמיועדים לסין עצמה. בזמן שכעת היא מתרחקת משווקים מערביים, שיאומי מוכרת את מוצריה ב-20 מדינות, כולל הודו, אינדונזיה וברזיל.

3. צבא שנזן: כנריות במכרות הפחם של ההייטק

לארה"ב היו את מספר המציגות הגבוה ביותר בתערוכה, עם 1,755 חברות. אבל סין היתה קרובה אליה, והתמקמה במקום השני עם 1,575. לפחות 700 מציגות סיניות הגיעו מעמק הסיליקון הסיני – אזור שנזן.

החברות האלה, רובן יצרניות ציוד ומוצרים שמעוצבים עבור חברות אחרות – נופלות לספקטרום שנע בין יצרניות עם חוזים לייצור סחורות אלקטרוניות כמו אריזות בטריות, ליצרניות שיש להן עיצובים מקוריים של מכשירים חכמים קלאסיים, לחברות שמייצרות מוצרים חדשניים עבור עצמן.

הרובוט Lynx של לנובו בתערוכת CES השבוע | צילום: יוטיוב

בעלי מפעלים סיניים הבינו כי שרשרת ערך המוצר מציעה הכנסות טובות יותר כאשר עוברים מעבודות הרכבה למעגל שלם של ייצור, עיצוב, מיתוג והפצה. רבים משקיעים בכישורים חדשים, והתוצאות נהדרות – התמקדות ביצירת מוצר ללא בעלות על מפעלים בעצמן, בדיוק כמו מותגים גלובליים רבים.

כתוצאה מכך, החברות האלה מתנהגות כמו כנרית במכרה פחם טכנולוגי: הם מזהות אילו מוצרים עוברים טרנספורמציה מחידושים לסחורות. ביניהן אפשר למצוא צמידים חכמים, מצלמות אבטחה, רחפני צעצוע, משחקים רובוטיים, שעונים חכמים, תגיות בלו טות' ומערכות מציאות מדומה בסיסיות.

4. הממציאות הבאות: חדשנות גלובלית "אמיתית"

הטובות ביותר נשארו לסוף: הגל הבא של ממציאים סיניים – חברות שהמוצרים שלהן יוכלו לעמוד על הקרקע בהיקף גלובלי, ולהשתתף, כמו DJI, בהחזרת התדמית הצעירה לסין.

לחלקן היו מוצרים מקוריים, גם אם לא כולן עוסקות בהייטק. נתקלתי במתאם שקע שבא עם ויי פיי ושליטה קולית של סירי ואלקסה מהסמארטפון, מאכיל חיות מחמד חכם על גלגלים ומכשיר אולטרה-סגול ששומר על הנעליים שלכם ללא ריח.

המוצרים הטכנולוגיים ה"עמוקים" הסינים הוצגו גם הם בתערוכה, כמו מדפסות תלת ממד ומצלמות שיכולות להקליט אודיו בתלת ממד.

מתמזגות בנוף

חברות סיניות מודעות לחלוטין לכך שלמדינה שלהן אין את הזוהר של ארה"ב יפן או גרמניה בכל הקשור לטכנולוגיה. כדי להמתיק את הבשורה הרעה, חברות סיניות עושות את הטוב ביותר שהן יכולות כדי להתמזג בנוף. רובן בוחרות בשמות באנגלית, ומכוונות לעיצוב ואיכות טובים יותר. הן נראה שהן הגיעו מכל מקום, ומשום מקום.

אירועים עתידיים של CES יוכיחו האם סין או מרכז ההייטק שלה שנזן יהפכו – כמו יפן או דרום קוריאה – לשם נרדף לאיכות. אולי אז הבטחות הקמפיין של דונלד טראמפ יובנו במלואן, עם תגית חדשה: "עוצב בשנזן, נאסף בקליפורניה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.