Forbes Israel Logo

תחזית דובית לשוק הנפט: מה יוחלט בכינוס אופ”ק בשבוע הבא?

האסיפה השוטפת מספר 172 של אופ"ק תתכנס בשבוע הבא בוינה, אוסטריה. בפגישה יחליט הארגון הקרטליסטי האם להרחיב את קיצוצי הפקות הנפט הגולמי שהוחלט לגביהם בכינוסה האחרון של הקבוצה, בנובמבר.

דיווחים חדשותיים מעידים על כך שגם ערב הסעודית וגם רוסיה תומכות בהארכת הקיצוצים בייצור למשך עוד תשעה חודשים. ברצוני לטעון שיש להן מעט מאוד ברירות, ואפילו אם ינקטו בצעד זה הגידול בתפוקת טכנולוגיית פצלי השמן האמריקאית מאיים לשלול את יעילותו.

באופ"ק מתחילים סוף כל סוף להכיר בכך.

התחזית של אופ"ק לגבי הגידול שיתרחש השנה בהיצעים שמקורם אינו בארגון השתנה באופן דרמטי במהלך השנה האחרונה – ובמיוחד מאז ינואר. באוגוסט 2016 אופ"ק חזה כי היצעים מחוץ לאופ"ק יפחתו ביותר מ-100 אלף חביות ליום (BPD) במהלך 2017. עד למועד שבו הקבוצה הודיעה על צמצום הייצור, בנובמבר האחרון כאמור, היא שינתה את התחזית שלה והעריכה שיחול גידול בייצור מחוץ לאופ"ק בקצת יותר מ-200 אלף BPD.

בהינתן תחזיתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה באותו שלב, לפיה הביקוש לנפט גולמי ב-2017 יגדל בכ-1.5 מיליון BPD, אופ"ק הייתה משוכנעת שהקיצוצים בייצור – שהסתכמו לכדי כ-1.8 מיליון BPD בחלוקה בין חברות הארגון ובין כמה מדינות שאינן חברות בו – יביאו חיש מהר את שוק הנפט בחזרה לאיזון.

אלא שהארגון הוציא לאחרונה תחזית חדשה, בה הוא מעריך שיחול השנה גידול של כ-950 אלף BPD בנפט הלא-אופ"קי – גידול שיובל על ידי טכנולוגיית פצלי השמן של ארצות הברית. כך, בתוך פחות משנה תפיסתה של אופ"ק לגבי הגידול בהפקת נפט מחוץ לשורותיו גדלה ביותר ממיליון BPD.

אופ"ק הגדיל את תחזיתו לגבי הפקת נפט מחוצה לו ביותר ממיליון BPD | צילום: Fotolia

באופן דומה, גם התחזית קצרת המועד לשוק האנרגיה של מנהל המידע האנרגטי (EIA) הפכה לפסימית יותר בכל הנוגע למלאי הנפט הגולמי העולמי. רק לפני מספר חודשים ה-EIA ציפה מהמלאי להתחיל לצנוח השנה. כעת, הם מעריכים שההיצע והביקוש ישמרו על איזון לאורך שאר שנת 2017, ושהייצור יחזור להקדים את עקומת הביקוש ב-2018. הדבר נובע בעיקר מייצור הנפט האמריקאי, שלפי הערכתם יעלה בכמיליון BPD עד לשנה הבאה.

גם בלי קשר להתעוררות החזויה בפצלי השמן האמריקאים, לא נראה שבפני אופ"ק עומדות אפשרויות רבות. מדינות הארגון ניסו לשמור על נתח השוק ב-2014, ובעוד שזה אכן הוביל לפשיטת רגל של כמה יצרנים אמריקאים ועצרה באופן זמני את הגידול בייצור האמריקאי, על פי רוב, ההשפעה גרמה למרבית היצרנים להפוך פשוט לרזים ויעילים יותר.

אופ"ק מנסה כעת להגן על מחירי הנפט, ויצרני פצלי שמן הגיבו באמצעות הגברה מהירה של הייצור. כפי שכבר ציינתי בעבר, הם נמצאים במצב שאי אפשר לנצח בו. להמשיך עם הקיצוצים בייצור עד לפחות סוף השנה זו כנראה האפשרות הטובה ביותר שיש להם. אבל אם הייצור האמריקאי ימשיך לעלות, הוא יבטל את השפעת הקיצוץ בייצור של אופ"ק עד לפתיחת 2018.

חשוב לזכור שייצור הוא רק חלק אחד מהתמונה. החלק השני הוא הביקוש העולמי, שהתחזיות שוב מעריכות שיעלה ב-1.3 מיליון BPD השנה. כך שאם אופ"ק תשמר את מדיניות הקיצוצים בייצור בכ-1.5 מיליון BPD והיצרנים בארצות הברית יגבירו את הייצור שלהם בכמיליון BPD עד לסוף השנה, עדיין יהיה חוסר מענה של כ-2 מיליון BPD על הביקושים ב-2018.

כך או אחרת, נטייה דובית בשוק במהלך החודש החולף גרמה לקרנות גידור ולמנהלי כספים רבים להסיר את ההימורים שלהם מעלייה במחירי הנפט. העמדות ארוכות הטווח בשוק הנפט הגולמי צנחו בתחילת מאי לרמות הנמוכות ביותר במהלך 2017, וכשעמדות אלו התרופפו, מחיר נפט גולמי מסוג WTI נדחף בחזרה לאזור 40 ומשהו הדולרים.

מאז המחיר השתקם מעט, אבל אם אופ"ק תעשה את הבלתי צפוי ולא תאריך את קיצוצי הייצור אז סביר להניח שהנפט יצנח בחזרה לאזורי 30 הדולרים. אין זה סביר, לדעתי, אבל דברים מוזרים מזה כבר קרו במהלך השנה החולפת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.