Forbes Israel Logo

"תחילתו של עידן גרעיני חדש": האם חברת לוקהיד מרטין עומדת לחולל מהפכה בשוק האנרגיה?

האם אנחנו עומדים בפתחה של מהפכת ענק בתחום האנרגיה, אשר תשפיע על כל תחום ותחום בחיינו? על פי מדעני חברת התעופה "לוקהיד מרטין", בהחלט נראה שכן. צוות מיוחד מטעם החברה הודיע לאחרונה כי הגיעו ל"פריצת דרך משמעותית" בחקר תהליך "מיזוג האטום" – תהליך הפוך לביקוע האטום המפורסם, אשר צפוי לאפשר הפקת אנרגיה גרעינים במתקנים קטנים וזמינים בהרבה כבר בשנים הקרובות.

כורי הביקוע הגרעיניים הקיימים כיום דורשים שטח ענק, ומעוררים ויכוח מתמיד באשר למידת היציבות שלהם ועד כמה הם מסוכנים. בנוסף, תהליך הביקוע פולט קרינה מסוכנת רבה ולכן דורש אמצעי בטיחות רבים ומסורבלים. כל אלו אמורים להיפתר, אם וכאשר יצליחו בחברה לייצר את הטכנולוגיה החדשה: "כור המיזוג" צפוי להיות קטן בהרבה, והמדענים מעריכים כי גודלו יהיה כשל משאית קטנה. גם סוגיית היציבות והקרינה המסוכנת יהפכו ללא רלוונטיות בתהליך החדשני.

כאמור, מדובר בשני תהליכים הפוכים. בתהליך ביקוע האטום, הנהוג בכורים הגרעיניים כיום, למעשה מפרידים אטום בודד לשניים. התהליך משחרר כמות מרשימה של אנרגיה, אשר נאספת במתקן מיוחד ומועברת לשנאים שונים. בתהליך המיזוג, מצליחים המדענים למזג שני אטומים לכדי אטום אחד בודד, בתהליך אשר פולט אנרגיה בכמות גדולה פי 3 או 4.

ראש הפרויקט טום מגוויר, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי צוות המדענים המיוחד עובד על הפרויקט המסקרן כבר למעלה מ-4 שנים, אך החליטו לפרסם את הממצאים כעת לאחר שהשיגו פריצת דרך משמעותית ותוצאות ניסוי חיוביות – כמו גם בשל רצונם לגייס משקיעים נוספים בפרויקט. לדבריו, "פריצת הדרך" הושגה בזכות שימשו בטכנולוגיה חדשה אשר נקראת "בקבוק מגנטי". מדובר במתקן מיוחד אשר מסוגל להכיל את הטמפרטורות אשר נוצרות בתהליך המיזוג ועשויות להגיע למאות מיליונים של מעלות צלסיוס. בעזרת ה"בקבוק המגנטי" מסוגלים המדענים להכיל את החום ולשלוט בתהליך באופן מיטבי. "בעזרת המתקן אנחנו מסוגלים לשלוט בחום האדיר אשר מופק בתהליך. החום הזה יוכל לספק כמויות אדירות של אנרגיה – ולהחליף כל גורם אנרגיה אשר מוכר לנו כיום. זו תהיה 'התחלה מחדש' של העידן האטומי – כמו שהוא צריך להיות".

מתוך יוטיוב

אם אכן ייכנס לשימוש, הפיתוח החדשני יוכל לשנות מן הקצה אל הקצה את שוק האנרגיה המוכר לנו. כורי מיזוג קטנים וניידים יהיו זמינים ויוכלו לספק חשמל לאזרחים, כמו גם למפעלים ומבני ענק. בנוסף, גודלו הקומפקטי של המיכל יוכל לאפשר את הרכבתו גם על מטוסים – אשר יוכלו לטוס שעות ארוכות מבלי לתדלק ומבלי לסחוב דלק מיותר. גם ספינות, רכבים אחרים, ומכונות תעשייתיות יוכלו ליהנות מההמצאה, ובחברה מעריכים כי הטכנולוגיה תוכל לשמש אפילו את החלליות של העתיד במסעותיהן אל עבר נקודות רחוקות במיוחד בחלל.

בהצהרה הרשמית אשר פרסמה, טענה חברת לוקהיד מרטין כי תייצר פיילוט של כור המיזוג כבר בשנה הבאה, וכי הם מאמינים כי המוצר יגיע לשלבים הסופיים כבר במהלך חמש השנים הקרובות. אם כך אכן יהיה, אין ספק כי העולם יראה אחרת לגמרי בקרוב מאוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן