Forbes Israel Logo

תיק מחכה לשר: ההשלכות של היעדר שר אוצר מכהן במשרה מלאה

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש קרא בשבוע שעבר לראש  הממשלה בנימין נתניהו למנות שר אוצר באופן מיידי ובמשרה מלאה, ויש צדק בדבריו. נכון הדבר שבתקופת טרום בחירות שר אוצר מוגבל ביכולתו לבצע שינויים עמוקים במשק בשל מגבלות שמטיל עליו היועץ הממשלתי לממשלה. גם נכון הדבר שעד הבחירות הממשלה אינה יכולה להעביר שום חקיקה כלכלית בכנסת, מה שמגביל מאוד את מרחב התמרון של כל שר אוצר. וגם נכון שנתניהו, שממלא את תפקיד האוצר כעת, מבין בכלכלה וכיהן בעצמו בעבר כשר האוצר.

צילום: מרק ישראל סלם

אך למרות כל אלה, יש ערך עצום למינוי שר אוצר במשרה מלאה באופן מיידי, אשר יכהן עד להרכבת הממשלה הבאה. אין ספק שמדינת ישראל זקוקה בעת הזו לשר אוצר במשרה מלאה, קל וחומר הסקטור הפרטי, התעשייתי והעסקי. ואם תשאלו: מה יוכל בכלל לקדם בתקופה הזו שר אוצר שאיננו עסוק מבוקר עד ערב בתפקידיו כראש ממשלה ובשורה ארוכה של תיקים נוספים? אז הנה התשובה:

ראשית, הוא יוכל לחדש את הקשר והאינטראקציה בין משרד האוצר לבנק ישראל, ובכך ליצור אחידות במדיניות הפיסקלית והמוניטרית. כמו כן, הוא יוכל להתחיל בצעדים כלכליים בוני אמון ומנהיגות לעתיד. בנוסף לכך, הקיפאון במשרד האוצר בחודשים האחרונים לא עושה טוב למשק בשיעור צמיחה שנתית כה נמוכה בישראל. הסביבה העסקית של התעשיינים ממשיכה להיפגע בהיעדר שר אוצר במשרה מלאה, וכן נמשכת השחיקה ברווחיות היצוא וכושר התחרות כתוצאה מחוסר יציבות במערכת המיסוי. בנוסף לכל אלו, נמשכת מגמת הירידה בפריון העבודה במשק.

צמצום תמיכת הממשלה בתעשייה וביצוא אינו מגמה חדשה. מאמצע שנות ה-90 החל תהליך של שינוי במבנה המשק, שבמרכזו צמצום חלקו של המגזר היצרני, הגורם לכך שהמשק נחלש. אך כיום, עם ההאטה העולמית והפגיעה ברווחיות היצוא, המשק זקוק יותר מתמיד לשר אוצר מכהן במשרה מלאה, שיגביר את התמיכה בתעשייה וביצוא.

מחקר בהובלת פרופ' צבי אקשטיין, שהוצג בכנס אלי הורוביץ לחברה וכלכלה של הישראלי לדמוקרטיה בסוף שנת 2014 , מצא כי ככל שחברה מייצאת יותר- היא יעילה יותר. לכן אם אנו מעוניינים לחזק את פריון המשק, עלינו לטפח את ענפי היצוא. עוד נמצא על פי דיווחי הסקר "הערכת מגמות בעסקים" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי ישנו מחסור בהזמנות ליצוא ושחיקה ברווחיות היצוא בכ 40% (שנת 2013).

שר אוצר יוכל להתחיל לקדם נושאים שיעודדו את היצוא כגון הרחבת ההסכמים המסחריים בעולם, שמירה על שער דולר סביר, תעדוף ערבויות מדינה ליצוא לביטוח סיכוני סחר חוץ, הקצאת אשראי רחב מהמדינה לתעשיינים מייצאים, תוספת תקציב משמעותי להשקעות בתעשייה ועוד. על ידי עידוד מהיר ומיידי של היצוא, פריון העבודה במשק יתחזק וישפר אותו משמעותית. ואין ספק שראש ממשלה שמכהן כשר אוצר כעת ומחלק את זמנו בין שלל תיקים נוספים לא יוכל להתפנות לעסוק בנושא הדחוף הזה כעת.

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.