Forbes Israel Logo

תנו לקנות בשקט: כך הפכה ריסקיפייד הישראלית לחד-קרן

המסחר המקוון מייצר אתגרים עבור כל חברה שמוכרת מוצר באינטרנט • ריסקיפייד מספקת לחברות הללו הגנה מפני הונאות וכלים להתמודדות עם הדרישות העולות של הצרכנים

בתחילת החודש, ב־11 בנובמבר ליתר דיוק, התנפלו מאות מיליוני קונים על אתרי הקניות ברשת וחגגו בקדחת רכישות את יום הרווקים הסיני – יום הקניות הגדול בעולם. גם במשרדי Riskified בתל אביב היתה אווירת חג. עובדי הסטארט־אפ הישראלי שמתמחה במניעת הונאות באתרי מסחר מקוון, ניסו להמר אילו שיאים חדשים ישברו השנה. בסופן של השעות העמוסות נערכים הסיכומים – כמה עסקאות עברו בהצלחה, כמה נחסמו אחרי שנחשדו כהונאות.

הכתבה מופיעה בגיליון נובכמבר 2019 של פורבס ישראל – לרכישת הגיליון

בכלל, אלו ימים משמחים עבור ריסקיפייד (מקום 81 בדירוג 100 Cloud) שהוקמה לפני שבע שנים על ידי שני יזמים צעירים, עידו גל (המשמש כמנכ"ל) ואסף פלדמן (CTO). מוקדם יותר החודש השלימה החברה את סבב הגיוס החמישי שלה בהיקף 165 מיליון דולר, שהעניק לה לראשונה את סטטוס היוניקורן הנכסף, עם הערכת שווי שחוצה את רף מיליארד הדולר.

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל. שירות מתבקש בשוק גדל והולך | צילום: יח"צ

המספרים האלה לא מפתיעים אם לוקחים בחשבון את השוק העצום שבו פועלת ריסקיפייד. לפי דוח של חברת מחקרי השוק eMarketer, המסחר המקוון ברחבי העולם צפוי להסתכם ב־2019 בסכום שיא של 3.5 טריליון דולר – עליה של 20.7% לעומת 2018. עד 2023 מעריך הדוח, היקף המסחר יגיע כבר ל־6.5 טריליון דולר.

גל (34) היה בעת ההקמה רק בן 27, אך כבר הספיק לעבוד במספר חברות, ביניהן Sciences Fraud שנמכרה לפייפאל ו־BillGuard, שם פגש בשותפו פלדמן (49).

"באותו זמן כל הרשתות שסוחרות ברשת, גם הגדולות שבהן, ניהלו את תהליכי זיהוי ההונאות באופן פנימי", הוא מספר ממשרדי החברה בניו יורק, לשם עבר לפני שלוש שנים. "לא היה נשמע הגיוני שכל חברה צריכה לפתח את היכולות האלה בעצמה".

סביב הצורך הזה הוקמה ריסקיפייד, שפיתחה מערכת מבוססת ענן, שנמכרת במתכונת SaaS (תוכנה כשירות) ומציעה לחברות העוסקות באי־קומרס פתרון כולל לבעיית ההונאות בעת הרכישה.

לא מדובר בעניין של מה בכך. כל חברה שמוכרת היום משהו באינטרנט עומדת בפני דילמה לא פשוטה – האם לבחור בגישה חשדנית יותר, שעשויה למנוע הונאות, אך גם לסנן בדרך לקוחות תמימים, או בגישה פחות זהירה, שחושפת אותה להונאות, אך ממקסמת את פוטנציאל הרכישות.

ריסקיפייד, מסוגלת לספק את האיזון האידיאלי, בין היתר בשל טווח העסקאות הגדול אליו היא חשופה.

"יש לנו משאבים שאין לאף אחד אחר", אומר גל. "כשחברה עורכת בחינת הונאות עבור עצמה אז היא רואה רק חלק קטן מהאירועים. אנחנו רואים רכישות רבות (מחברות רבות) ויכולים להשליך מלקוח ללקוח ויש לנו גם יכולות AI שעוזרות לנו להבין האם מדובר באמת במישהו שהשתלט על מחשב ומנסה לטשטש את הזהות שלו או על לקוח אמיתי".

מאחר שריסקיפייד חשופה לדאטה נרחב, המערכת שלה גם מתאמנת באמצעות למידת מכונה כדי לזהות דפוסי התנהגות של גנבים. המערכת לומדת משלל אירועי ההונאה שהיא מגלה, אך גם מטעויות ופספוסים. ריסקיפייד, אגב, טוענת שהיא מצליחה לתפוס 99.9% מניסיונות ההונאה, אך מתחייבת לפצות את לקוחותיה כאשר פספוסים מתרחשים.

ספסרי הבונזו

מי שמאמן את המערכת הם צוותי הפיתוח והאנליזה שיושבים במשרדי החברה ברחוב קלישר בתל אביב. לדבריהם, המערכת כמובן פועלת בזמן אמת, אבל יש גם מערכת לא מקוונת לתחקור של המקרים, שפועלת כל העת. המטרה היא לגלות איפה היו "פספוסים", שכפי שהם מגדירים זאת – בין אם אושרה עסקה שהיא הונאה, ובין אם נדחתה עסקה שהיא לגיטימית. לאחר מכן, הדברים מוטמעים בחזרה במערכת.

כשמדברים על הונאה בהקשר של מסחר מקוון, מתכוונים לשורה ארוכה של דרכי פעולה, שהולכות ומשתכללות. לעתים מזהים בריסקיפייד ניסיונות ברמת תחכום גבוהה מאוד, כזו שדורשת תכנון מאסיבי ומערבת מספר מדינות מסביב לעולם. גל מספר למשל על שימוש גובר בטכנולוגיות המאפשרת רכישה מסיבית על ידי בוטים. פעילות כזו יכולה להגיע לפעמים למאות אלפי ואפילו מיליוני רכישות במקביל. חברה שחוותה מתקפה כזו מוצאת עצמה ללא סחורה למכור, ועם שוק שמוצף במוצרים שלה, שנמכרים כעת דרך גורמים משניים.

מטבח במשרדי החברה. ביום הרווקים היתה אווירת חג | צילום: יח"צ

"הונאות קיימות במקומות שאנשים לא מדמיינים", מסביר גל. "אנחנו עובדים למשל עם Chewy.com – הקמעונאי הגדול ביותר בארצות הברית למזון לבעלי חיים, לקוח שמוכר בהיקפים של 8־7 מיליארד דולר בשנה. נוכלים גונבים למעשה כל דבר שהוא ממותג והם יכולים למכור לאחר מכן מחדש".

יש גם הונאות בתחום התיירות. אנשים רוכשים כרטיסי טיסה למשל דרך סוכן אינטרנטי. הם אפילו לא יודעים שזה יכול להיות מקרה הונאה וה"סוכן" הוא למעשה נוכל שרכש את כרטיס הטיסה באמצעות כרטיס אשראי גנוב.

לרוץ כמה שאפשר

"כשהקמנו את החברה שלחנו ל־700 חנויות אינטרנט קטנות מייל שמתאר את מה שאנחנו רוצים לעשות ושאלנו אם הן מעוניינות בשירות כזה", מספר גל, שנזכר בימיה הראשונים של החברה. "במייל היה קישור לטופס מקוון, שם ביקשנו שימלאו שאלון. בנוסף, כתבנו שאנחנו הולכים להשיק בטא והצענו הנחה לנרשמים. מתוך ה־700 ארבע ענו לנו ומתוך מי שענתה רק אחת התקינה את הגרסה הראשונה. אגב, היא עדיין לקוחה כיום".

היום יש לריסקיפייד יותר מ־1,000 לקוחות ברחבי העולם, ביניהם רשתות המסחר הגדולות והיוקרתיות ביותר, כמו: Finishline ,Aldo ,Prada ,Wish Swarovski ,GUCCI ו־Ctrip.

"אין רגע אחד שבו אתה מבין שהגעת למשהו גדול", ממשיך גל. "לא היה לנו שום מושג שזה יגיע לדבר כזה, בטח לא לפני 6־7 שנים. הכל קורה בהדרגה, בהתחלה הלקוח הראשון, אחרי זה מיליון דולר בהכנסות, אחרי זה גיוס ראשון. גם כשמגיעים לגודל כזה, אז יש נחת ליום יומיים ואז חוזרים למחשבות של מה לעשות כדי להגיע ליעד הבא".

ב־2018 ריסקיפייד חצתה את רף 100 מיליון הדולר בהכנסה ובשנתיים האחרונות היא מצליחה לייצר רווחיות. הנתונים האלה הופכים אותה לאטרקטיבית מאוד עבור משקיעים.

בתחילת החודש השלימה החברה את סבב הגיוס החמישי שלה, שבו גייסה, כאמור, 165 מיליון דולר, בהובלת קרן ג'נרל אטלנטיק, שהשקיעה גם ב־Airbnb ו־Wish. הסכום הזה מצטרף ל־64 מיליון דולר שגייסה ריסקיפייד בסבבים קודמים.

אך על פי גל, סבב הגיוס הזה כלל לא היה הכרחי – הן בשל רווחיות החברה, והן בשל העובדה שבקופתה עדיין נמצא חלק מסכום הגיוס הקודם. עם זאת, זה היה צעד תפעולי חשוב שיאפשר את המשך התרחבות הפעילות.

"מאוד התחברנו לג'נרל אטלנטיק כי הם יושבים על צומת שהוא מאוד רלוונטי לנו", מסביר גל. "יש להם ניסיון עם חברות פינטק, הם השקיעו בחברות שעוסקות בשירותי תשלומים ועובדים הרבה עם חברות אי־קומרס, אז יש להם הבנה עמוקה של התחום הזה. בנוסף, היא נחשבת לקרן סבלנית, הם רוצים שנרוץ עם החברה כמה שאפשר. אם נמכור את החברה בשנתיים הקרובות, זה יהיה כישלון מבחינתם, הם לא באים לעשות אקזיט קטן".

משקיעה נוספת שהשתתפה בסבב הגיוס האחרון היא קרן Fidelity, שמנהלת 2.4 טריליון דולר ומשקיעה בחברות פרטיות, בדרך כלל בשלבים הסופיים שלהן לפני הנפקה. לדברי גל, הנפקה היא לא המטרה, אלא עוד שלב בדרך, ובכל מקרה זה לא צפוי בטווח המיידי של השנה הקרובה. יחד עם זאת, המעורבות של פידליטי היא אינדיקציה טובה לסטטוס בו נמצאת החברה והכיוון אליו היא הולכת.

כאן ועכשיו

גל ופלדמן פועלים כאמור ממשרדי החברה בניו יורק, שנפתחו ב־2016 במטרה להגיע ללקוחות אמריקאים ולתת מענה ישיר יותר. איתם נמצאים שם כ־100 עובדים, בעיקר צוותי מכירות ושיווק. עם זאת, כמות הלקוחות והשמות הנוצצים מגיעים הרבה בזכות כוח האדם האיכותי והמשאבים שהם משקיעים בכ־200 אנליסטים, שמהווים את הליבה הטכנולוגית של ריקסיפייד.

כל הפיתוח קורה במשרדי החברה בתל אביב, שם יושבים 330 עובדים באופן ספייס שמתפרס על פני שש קומות ומכיל, בנוסף לעובדים עם אוזניות השוקדים על משימותיהם מול מסכי המחשב, גם כמות בלתי רגילה של זוגות אופניים (אמצעי התחבורה מועדף על העובדים, ללא ספק) ושל כלבים שמתרוצצים במרחב או יושבים למרגלות השולחנות (תוצאה של מדיניות החברה המעודדת את שילובם של ההולכים על ארבע). המקום, אגב, לא יצליח לעמוד עוד זמן רב בקצב הגידול של העובדים ובחברה כבר חושבים על מעבר קרוב למבנה גדול יותר.

אך הגדלת מצבת העובדים היא לא הפרמטר היחיד שבו מתפתחת החברה. המשאבים הכספיים שהיא מחזיקה ותשתית הלקוחות שטיפחה לאורך השנים מאפשרים לה כעת לצאת מנישת האבטחה ולהציע לאותם הלקוחות סל שירותים רחב הרבה יותר – כזה שמתייחס לכל מערך האלמנטים שכולל המסחר המקוון של ימינו ושם דגש על "הרב־ערוציות" (אתר, אפליקציה, חנות פיזית).

ריסקיפייד. לא רק הגנה מפני הונאות | צילום: יח"צ

"הגבולות מטשטשים בין האונליין לאופליין", מסביר גל. "יש היום תכונה של הזמנה באונליין ולאיסוף בחנות. אנחנו עובדים עם חלק מהלקוחות על הזמנות דרך המובייל מתוך החנות, כלומר: אתה לא רוצה ללכת לקופה או שיש יותר מדי תור? אתה יכול לסרוק את המוצר, לשלם וללכת".

דוגמה אחרת היא אירועים, אומר גל ומחדד כי הדברים מתייחסים בעיקר למה שמתרחש כיום בארה"ב. "הדרישות של הצרכן הולכות ועולות – כיום יש דרישה של אנשים ללכת למשל לאירוע ספורט שהתחיל, לקנות במובייל כרטיס, נניח ב־2,000 דולר, לקבל אותו באותו הרגע, לסרוק את הברקוד שקיבלתי בכניסה ולהיכנס. ברמת הסיכון זה מטורף – לקנות כרטיסים בזמן אמת, בלי שאף אחד עושה לך אימות", אומר גל.

"לפני ריסקיפייד, היה קשה לחברות לאפשר את חווית הקנייה הזאת. אנחנו מאפשרים לחברות לבצע את הדברים האלה בבטחה ובעצם מייעלים את חווית הקנייה".

הייעול הזה נוצר בין היתר גם בשל היכולת של ריסקיפייד ליצור ממשק קרוב וחלק יותר עם שאר הגופים שמעורבים בתהליכים של אי־קומרס, כמו בנקים או חברות אשראי.

"כשלוחצים על כפתור ה'קנה' יש הרבה תהליכים בדרך, המון אנשים בשרשרת שיש להם נגיעה בהחלטה האם לאשר את העסקה או לא", מסביר גל. "הבנו שככל שנשתף יותר פעולה עם שאר השחקנים בשרשרת, נצליח לתת חוויה יותר טובה לסוחרים שלנו. אז התחלנו ליצור שיתופי פעולה עם אנשים באקו־סיסטם, כשכל המטרה היא לאפשר ללקוחות שלנו להגדיל את סך המכירות שהם יכולים לקבל. זה המוצר שלנו – הוא עושה אופטימיזציה לכל מערכת התשלום ולא רק לניהול הסיכונים".

פוזלים למזרח

ריסקיפייד פועלת כעת לפתוח משרדים חדשים בשנגחאי, סין. הכיוון הזה לא מפליא אם נזכרים לרגע בהתרגשות שעופפת את החברה במהלך יום הרווקים הסיני.

המזרח הרחוק מוביל לפי הדוח של eMarketer את היקף הגידול במסחר המקוון בעולם (25% השנה, לעומת 14.5% בצפון אמריקה) ובסין לבדה חלה עליה של 27.3% בשנה האחרונה. סין היא גם השוק הגדול ביותר כשמדובר במסחר מקוון (כ־1.5 מיליארד דולר ב־2018), הרבה לפני ארה"ב, שם הסתכם היקף המסחר המקוון בשנה שעברה בכ־514 מיליארד דולר (סכום נאה בפני עצמו).

בחברה אומרים כי כבר כיום יש להם הרבה מאוד לקוחות סיניים, והמטרה היא להגדיל את החדירה לשוק העצום הזה, אך מעבר לאמירות כלליות בסגנון הזה, הם לא מפרטים כרגע.

ההתרחבות הזו לכל הכיוונים – הן גיאוגרפית, לשווקים חדשים, הן טכנולוגית, עם שירותים ומוצרים חדשים והן מבחינת גודל החברה, נראית כמו מתכון מנצח. גל מאמין כי לחברה צפוי קצב צמיחה דו ספרתי בשנתיים הקרובות. אם כל זה יתממש, נראה שמעמד היוניקורן שריסקיפייד זכתה בו החודש הוא רק יריית הפתיחה.

הכתבה מופיעה בגיליון נובכמבר 2019 של פורבס ישראל – לרכישת הגיליון

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן