Forbes Israel Logo

תעתועי פינוי שדה דב ופיתוח רצועת החוף בצפון תל אביב

הטענות בדבר הותרת שדה דב וחיוניותו למען עיר המטרופולין תל אביב ועורק החמצן לעיר אילת הינן דמגוגיה בלתי ראויה וזרית חול בעיני הציבור. כיליד העיר אשר חי בה כל חייו וכמייצג מספר רב של בעלי זכויות במתחם הגוש הגדול משני אגפיו – הן החלק הבנוי המהווה פרבר חדש והן החלק המהווה קטע מ"שדה דב" – הנני משוכנע כי אין מקום להותיר את שדה דב כנמל תעופה במקומו הנוכחי.

התכנית היזומה על ידי ראש העיר להותיר חלק משדה דב כנמל תעופה אזרחי וצמצום משמעותי של זכויות הבניה המוקנות לבעלים הפרטיים של המקרקעין מהווה מחטף בלתי מכובד, ועומדת בניגוד למספר החלטות של בית המשפט וכן הסדרים שנעשו בידיעתו ובאישור הגורמים התכנוניים של העירייה.

כוכבי. "שדה דב מהווה מפגע בטיחותי ובריאותי"

לא ברור, אם כן, מה מסתתר מאחורי היוזמה החדשה מטעם ראש העיר, והדבר תמוה ביותר לנוכח החלטות בית המשפט וההסדרים הקיימים בעניין זה לפינוי השדה. יש להדגיש כי גם החוק בדבר דחיית פינוי שדה דב אינו מותיר מקום לספק בדבר פינוי השדה, אם כי תוך דחיית המועד.

לפני מספר ימים בעת נסיעתי בשעת ערב מאוחרת בשדרות נורדאו בתל אביב, קלטו עיני מודעת פרסום המוטבעת בירכתי מונית בזו הלשון – "משדה דב לחופשה משפחתית בפאפוס ב-40 דקות טיסה".

האם זוהי מטרת קיומו של שדה דב והאם טיסות ליעדים באירופה הינם צידוק להפקעת זכויות קנייניות בעלות ערך רב מאלפי בעלי זכויות וכן המשכת המפגע והמטרד של שדה זה, המעיב על איכות חייהם של אלפי משפחות המתגוררות באזור זה.

בשנות ה-80 ולאחריהן דובר על הקמת שדה תעופה חלופי לשדה דב על ידי מומחים שונים, בין היתר דובר על הקמת נמל על אי שייבנה במרחק מספר קילומטרים מקו החוף. במספר מדינות מפותחות, פתרון זה התבצע בהליכים מהירים שארכו מספר שנים. קיימות שיטות כלכליות שונות בעולם המודרני והדינמי של היום המאפשרות ביצוע פרויקטים מעין אלה.

זה שנים שנמל תעופה זה משמש את חיל האוויר ובזכות זו התעלק על שימוש סקטור התעופה האזרחי ובמיוחד "ארקיע", כמו גם חברות תעופה נוספות. הבעיה היא שכל אלה הינם ברי רשות בלבד המשתמשים במקרקעין אשר לא בבעלותם אלא בבעלות אלפי בעלי קרקע פרטיים אשר חסכו, השקיעו והאמינו כי אכן יגיע יום ויוכלו להקים נכס מגורים או נכס אחר לצרכיהם או לשימושם. הפרחת סיסמאות כגון, שרצועת קרקע זו משמשת ל"כרישי נדל"ן", "מאיון עליון" ועוד, אלה דברי הבל.

משרדינו מטפל ברבים מבעלי זכויות אלה אשר הינם משקיעים הוגנים ותמי לב הממתינים בסבלנות שנים רבות להשבחת זכויותיהם, תכנון המקרקעין ופינוי שדה התעופה מאדמתם. קיים הסכם בין המדינה לבין מנהלי הגוש הגדול מלפני למעלה מעשר שנים. על פי הסדר זה, אשר אושר על ידי בית המשפט, על המדינה לדאוג לפינוי השדה ומועד זה כבר חלף לרבות הארכה שניתנה לו על פי בקשת חברת "ארקיע" בבית המשפט העליון.

כמו כן, הליכי התכנון היו אמורים להתבצע בשיתוף עם גורמי התכנון העירוניים ובאישורם. הליכים אלה רחוקים מלהסתיים, פינוי השדה נדחה ונדחק בדרך ברוטלית ותוך כדי קבלת החלטות ממשלה פופוליסטיות הפוגעות באלפי בעלי זכויות.

מספר חברי כנסת דאגו לפני למעלה משנה להריץ חוק פוגעני העוקף בג"צ ולפיו נדחה מועד פינוי השדה.
בעלי הזכויות עומדים על זכותם לפיצוי ריאלי בגין כל הטרטור והפגיעה בקניינם. מדובר בסדרי גודל של מיליארדי שקלים בגין שימוש בלתי חוקי זה ברכושם ובקניינם.

ממשלת ישראל קיבלה החלטה לפנות את "שדה דב" לפני מספר שנים ולאחר מכן מונתה אף ועדה מיוחדת לטיפול בנושא, ולמרות זאת שינתה טעמה וקיבלה לאחרונה החלטה הדוחה את פינוי השדה באורח חד צדדי, תוך הפרה בוטה של ההסדרים וההחלטות אשר נעשו בחסות בית המשפט.

שדה דב מהווה מפגע בטיחותי ממעלה הראשונה וכן מפגע בריאותי. כמות זיהום האוויר הנפלטת מהמטוסים הינה אדירה וחודרת הישר לביתם ולדירותיהם של אלפי דיירים ותושבי האזור. הרעש והמטרד הכרוך בהמראות ונחיתות המטוסים פוגע משמעותית באיכות החיים של תושבי הסביבה.

לכן, אי פינוי השדה אינו מאפשר תכנון ומיצוי זכויות הבניה לא רק של רצועת הקרקע הצמודה לשדה דב, כי אם לכל רצועת החוף הסמוכה לאזור זה בשל מגבלות גובה ומגבלות נוספות החלות בשל הימצאותו של השדה. מערכת הביטחון הודיעה מספר פעמים בעבר כי היא מעוניינת לקבל פיצוי ולפנות את השטח הצבאי המוקצה לשימושו של חיל האוויר.

בנוגע לעורק החמצן לעיר אילת מדובר באיוולת. ניתן לדאוג להסעות נוחות ומהירות לטרמינל 1 בנתב"ג עבור כמה מאות תיירים אשר ברובם אינם תושבי תל אביב, ולדאוג להטסתם בדרך יעילה וטובה ולא על חשבון רצועת קרקע השייכת לבעלם פרטיים ופגיעה בהם. גם עיריית אילת דוחקת להקמת נמל תעופה המתאים לצרכיה באזור מרוחק מצפון לעיר אילת. האם הזזת נמל התעופה הקיים באילת והרחקתו מהעיר אינה שקולה אל מול הסעת תייריה מרחק של דקות ספורות לנמל התעופה נתב"ג?

קצרה היריעה מלהרחיב הדיבור על העוול הנגרם לבעלי מקרקעין אלה וכן לאלפי תושבי הסביבה כמפורט לעיל על קצה המזלג בלבד בכתבתי זו, והנני תקווה כי פרנסי העיר והעומדים בראשה יתעשתו ויעמדו בהתחייבויותיהם, כפי שאושר הדבר במסגרת הסדר בבית המשפט ויאפשרו פינוי שדה דב, תכנונו ותכנון סביבתו באופן המאפשר הקמת פרבר עירוני יפה, מרשים ומודרני של תכנון אורבני מתקדם על כל משמעויותיו. לצדו של פרבר זה ניתן לתכנן כפי שדובר בעבר נמל תעופה מודרני על אי המרוחק מרחק סביר מחופה של העיר תל אביב.

מקווה לחשיבה מחודשת ולסיוע הגורמים העירוניים וכן הגורמים הממשלתיים לקידום הליכי התכנון וכן הפינוי של שדה דב לטובת בעלי הזכויות וכן מכלול התושבים הסמוכים לרצועת קרקע יקרה ומשמעותית זו.

הכותב הוא בין עו״ד המובילים בתחום הנדל״ן בארץ ומעורב בייזום של פרויקטי נדל״ן בהיקפים נרחבים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.