Forbes Israel Logo

תשכחו מקופת חולים: הפיתוח החדש שיאפשר לכם לבצע בדיקת דם לבד – ולאתר וירוסים ברמת דיוק מדהימה

האף מוצף נזלת? הגרון לא מפסיק לכאוב? בקרוב לא תצטרכו ללכת לרופא כדי לבדוק איזה וירוס טורדני תקף אתכם – פיתוח חדש של בדיקת דם ביתית יפענח זאת למענכם בלי לראות רופא.

VirScan היא ערכה לבדיקת דם ביתית בעלות של 25 דולר שיודעת לזהות כ-1,000 וירוסים נפוצים שתוקפים בני אדם. כל מה שצריך לעשות הוא להקיז טיפה אחת מדמכם והמערכת תזהה מה מסתובב לכם בגוף, אפילו אם מדובר בנגיף ה-HIV.

"מה שהופך את המערכת הזו לייחודית", מסביר סטפן אלדג' (Stephen Elledge) מבית הספר לרפואה הרווארד בראיון למגזין המדעי Science, "הוא ההיקף שלה: כיום, רופא צריך לנחש באיזה וירוס מדובר ולראות האם הטיפול הספציפי נגדו יעבוד. עם VirScan אפשר לוודא באיזה וירוסים מדובר באמצעות בדיקה אחת בלבד".

צוות הפיתוח מסביר שבבדיקת דם סטנדרטית משתמשים באמצעים ביוכימיים שמגיבים לאנטיגנים, כלומר מולקולות שמעוררות תגובה של מערכת החיסון, באופן ספציפי לכל וירוס. לעומת זאת, VirScan מסוגל לסרוק מאות סוגים של אנטיגנים במקביל. בנוסף, המערכת יודעת גם לראות איזה וירוסים תקפו את הגוף בעבר באמצעות זיהוי הנוגדנים שהגוף הפיק נגדם. כל עוד הנוגדנים קיימים עדיין במחזור הדם, גם אם הוירוס המדובר תקף את הגוף לפני שנים רבות, המערכת תדע לזהות ולתעד זאת. פונקציה זו עשויה בעתיד להחליף את פנקס החיסונים המיושן.

צילום: thinkstockphotos

כמעט 100 אחוזי דיוק בזיהוי וירוסים נפוצים

פיתוח המערכת עצמה לקח תקופה של כשנתיים וחצי והתאפשר הודות להתקדמות בחקר הגנטיקה. במסגרת תקופת זמן זו נאספו כ-93,000 פיסות חלבון מתוך החומר הגנטי של הוירוסים השונים. התוצאה היא מאגר המידע הרחב בו VirScan נעזר לזיהוי אנטיגנים במחזור הדם.

המערכת עדיין נמצאת תחת פיתוח ונוסתה כבר על 569 דגימות דם שהגיעו מאנשים חולים בארצות הברית, דרום אפריקה, תאילנד ופרו. אמנם רמת הדיוק של VirScan נושקת למאה אחוזים כשמדובר בוירוסים נפוצים, אבל המערכת מקבלת ציון בלתי מספיק כשהיא נדרשת לזהות וירוסים נדירים. לדוגמה, מתוך 600 דגימות דם נגועות בשפעת העופות, רק ב-30 אחוזים מהן זוהה הוירוס בהצלחה.

כיום, אנשים הולכים לבדיקת דם רק במקרה של חשש מוחשי להידבקות במחולל מחלה אחרי שהיא התפרצה והסימפטומים החיצוניים באים לידי ביטוי. יוזמות כמו VirScan עשויות לעודד אנשים להיבדק באופן תדיר יותר, מה שיאפשר להם לזהות וירוסים שחדרו לגופם מבעוד מועד ולנקוט בטיפול מונע עוד בשלב מוקדם – ואולי גם לסייע למנוע את המשך התפשטות הוירוס.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: תעשו לייט: פייסבוק משיקה את Facebook Lite

עוד בגיקטיים: קרוב מתמיד: טעינה אלחוטית לסמארטפון על בסיס Wi-Fi

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.