Forbes Israel Logo

זו הסיבה שלהשקעות הירוקות צפוי כעת עתיד ורוד

שליש מההון שמושקע כיום בארה"ב מנוהל לפי אסטרטגיית השקעה של אחריות חברתית, שכוללת בין השאר נושאי אקלים ואחריות תאגידית. המומחים צופים שזו רק ההתחלה

בחודשים שקדמו לבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב טרנד ההשקעות עם אחריות חברתית זכה לפופולריות בוול סטריט. בפברואר, לארי פינק, מנכ"ל BlackRock, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם בשווי 7 טריליון דולר, כתב מכתב פתוח למנכ"לי חברות גלובליות: "יצירת תשואות ברות קיימא לאורך זמן דורשת התמקדות חדה לא רק בממשל תאגידי, אלא גם בגורמים סביבתיים וחברתיים העומדים בפני חברות… BlackRock ביצעה מאמץ רב-שנתי לשילוב שיקולי ESG – תהליכי ההשקעה שלנו, ואנו מצפים מחברות שיהיו להן אסטרטגיות לניהול נושאים אלה".

אך כשדונלד טראמפ הפתיע את העולם עם ניצחנו בנשיאות בנובמבר, לחסידי השקעות ה-ESG (רשי תיבות של סביבה, חברה וממשל תאגידי) היתה סיבה לדאגה.

"היתה דאגה רבה מכך שהממשל פוגע בזרימה באמצעות חקיקת חסמים ותקנות הפועלים כנגד מטרותינו בעת השקעה סביב שינויי אקלים וצדק חברתי", אומרת ג'וסטינה לאי, מנהלת אימפקט ראשית ב-Wetherby Asset Management שבסן פרנסיסקו. "הדחיפות התמידית סביב נושאים אלה רק החריפה בעקבות המגיפה והרצח של ג'ורג' פלויד. יחד עם ממשל טראמפ הגיעו ארבע שנים של הזדמנויות שהוחמצו להתקדמות נוספת שהיתה יכולה להתקיים ללא הממשלה החוסמת".

לעומת זאת, טראמפ היה ברור לגבי מטרתו להפוך הרבה מהשינויים שהתבצעו בתקופת אובמה ותמכו בתקנות רגולטוריות בנושאי סביבה והגבלת תאגידים.

ארבע שנים לאחר מכן, הרטוריקה והשינויים הרגולטוריים של טראמפ לא הצליחו להסיט מהמסילה את קטר השקעות המודעות החברתית.

"המציאות היא שחווינו צמיחה רבה יותר בארבע השנים האחרונות בהשוואה ל-12 השנים הקודמות. לאחר בחירות 2016 אנשים אמרו שאם הממשלה לא תעבוד בנושאים אלה, נצטרך לעשות זאת למען עצמנו", אומר פיטר קרול, מייסד, מנכ"ל ומנהל השקעות בחברת היעוץ Earth Equity Advisors שבצפון קרוליינה. "אם ארבע השנים האחרונות של צמיחה היו בזמן שרוחות נגדיות נשבו, אני ממש מתרגש לראות מה יהיה בתקופה של רוח גבית".

"במובנים רבים, החששות סביב הממשל החדש גייסו בסופו של דבר את הרשויות העירוניות, המדינתיות והמקומיות וכן את המגזר הפרטי", מוסיף לאי. "חלקים אחרים במשק תרמו את חלקם".

לא צריך לעשות הרבה

על פי הדו"ח הדו-שנתי האחרון של פורום ארצות הברית להשקעה אחראית ובת קיימא (US SIF) סך כל הנכסים המנוהלים בארה"ב באסטרטגיות השקעה של ESG גדל ב-42% בשנתיים האחרונות, ל-17 טריליון דולר בשנת 2020, לעומת 12 טריליון דולר בתחילת 2018. הנתון מייצג 33% מכלל הנכסים בארה"ב בניהול מקצועי, כלומר אחד מכל שלושה דולרים המושקעים, מושקע בצורה זו.

בעוד הנשיא הנבחר ביידן מתחיל להפוך כמה מהפעולות שקודמו ביצע, הוא לא יצטרך לעשות הרבה כדי לעודד המשך צמיחה בהשקעות ESG. רוב החברות כבר מודעות לעובדה שלהיות ידידותי לסביבה ולדגול באחריות חברתית זה טוב לא רק ללקוחות ובעלי העניין, אלא גם לבעלי המניות. כמגזר, ESG בדרך כלל עשתה ביצועים טובים יותר והוכיחה שהיא יכולה לצבור נכסים למרות ההתנגדויות.

ג'ון קרי. בחירתו לממונה על נושאי האקלים היא בשורה טובה עבור תומכי ה-ESG | צילום: shutterstock

קרן Brown Advisory Sustainable Growth, שמחזיקה נכסים בשווי של כ-4.4 מיליארד דולר, משכה השקעות של יותר מ-2.6 מיליארד דולר נטו והניבה תשואה כוללת של יותר מ-152% בחמש השנים האחרונות, הרבה מעבר לתשואה של 101% של מדד Russell 1000 של חברות גדולות לאורך פרק זמן זהה. תעודות סל מכוונות אנרגיה נקיות הצליחו אפילו טוב יותר. תעודת הסל Invesco WilderHill Energy Clean צברה השנה יותר מ-170%. הזרימה נטו לתעודות סל של ESG עמדה על 32 מיליארד דולר ב-11 החודשים הראשונים של 2020, פי שלושה לעומת שנת 2019, על פי דוח של חברת המחקר וההשקעות CFRA.

סביר להניח שהדברים ישתפרו תחת ממשל ביידן. איוש הקבינט שלו כבר גורם לתומכי ה-ESG להריע. ג'ון קרי, בעל ברית ידוע של מחבקי עצים, הוא הבחירה של ביידן לנציג הנשיאותי המיוחד לענייני אקלים. יושבת הראש לשעבר של הפדרל ריזרב וחברה מייסדת במועצה למנהיגות אקלים, ג'נט ילן, נבחרה לתפקיד שרת האוצר. בנוסף, ראש ההשקעות ברות הקיימא לשעבר ב-BlackRock, בריאן דיס, סומן כמנהל המועצה הלאומית לכלכלה של הנשיא הנבחר.

הבחירות של ביידן לגבי הרגולטורים נראות גם הן ידידותיות ל-ESG. אחת מחברי ועדת ההנהלה של ה-SEC (הוודעה לניירות ערך) אליסון הרן לי, עלתה בדיון כמועמדת סבירה לשמש כיו"ר זמנית תחת ביידן ואולי להיכנס לתפקיד לצמיתות. לי הפכה את ESG ואת שינויי האקלים למרכזיים בסדר היום שלה בתקופתה בשירות הציבורי.

נציג מדינת מישיגן אנדי לוין הוא בין המועמדים לעמוד בראש משרד העבודה. לוין הציע שתי הצעות חוק בבית הנבחרים המחייבות יועצים לשלב השקעות אחריות חברתית באסטרטגיות הפרישה שלהם. הצעות חוק אלה יתקנו את חוק יועצי ההשקעות ואת החוק לביטחון הכנסה לפנסיית עובדים (ERISA) כדי לחייב יועצים להשתמש ב-ESG בחיסכון לפנסיה.

"דבר אחד שממשל ביידן הדגיש הוא הכוונה לדרוש מחברות ציבוריות לחשוף מידע נוסף על סיכוני פיננסיים שקשורים לשינויי אקלים ונתוני פליטות מנקודת מבט תפעולית", אומרת מנהלת השקעות ברות קיימא מ- Northern Trust Asset Management. "הצמיחה בנתונים באיכות גבוהה בהחלט תאפשר לנו להמשיך ולקבל החלטות מושכלות יותר".

סביר להניח שגם מנהלי נכסים יהיו כעת תחת בחינה מעמיקה יותר. בחודש נובמבר חשף Morningstar  דירוג מנהלי תיקים וקרנות שבחן את ההתחייבות שלהם להשקעות ESG.

"במהלך השנתיים האחרונות ממשל טראמפ קידם מספר קווי מדיניות שהקשו על השקעות אחראיות ואנחנו מקווים שנוכל להפוך חלק מהם ולהתקדם קדימה", אומרת פיונה ריינולדס, מנכ"לית United Nations Principles for Responsible Investment. "מעולם לא הרגשתי בטוחה יותר לגבי העתיד לקיימות מאשר כרגע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן