2008 היא רק ההתחלה? "הבנק הפדרלי יפיל את הכלכלה העולמית"

המאפיין העיקרי שהפך את המשבר הכלכלי של השנים 2008-2009 לייחודי היה הצניחה החד משמעית כמעט בכל קטגוריית נכסים ברחבי העולם. במהלך המשבר צנחה בורסת ארה"ב ב-37%, פרנפורט איבדה 42% וסין נפלה ב-62%. צניחה של 37% נרשמה גם בשוק הסחורות, כאשר מחיר הנפט נחתך ב-54%. פירוש הדבר שלמשקיעים לא היה לאן לברוח מהמשבר וכולם ספגו פגיעות קשות. 

שורשיו של המשבר האחרון טמונים במדיניותו של נגיד הבנק הפדרלי לשעבר אלן גרינספן אשר הוריד את עלויות רכישת נכסים פיננסים. על פי החלטת גרינפסן משנת 2001, בעל נכס לא היה צריך למכור אותו על מנת לרכוש נכס אחר. כתוצאה מכך עלה ערכם של נכסים שונים בשוק, כגון: מניות, סחורות ואגרות חוב באופן משמעותי בין השנים 2001-2007. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם בעוד שהמהלך של גרינספן הביא לנסיקת ערכם של נכסים פיננסים רבים, הייתה לו השפעה אחת שלילית אך קטלנית: הוא הביא לסינכרון בין קטגוריות הנכסים השונות, אשר נעו בכיוון אחד בתיאום, למעלה, ובכך מחקו את אפקט הגיוון בין הנכסים השונים, אשר מקטין את הסיכון בשווקים. 

בניין בורסות וול סטריט בניו יורק | צילום: רויטרס

החיבור בין השווקים היה קטלני. לדברי הכתב הכלכלי של הפייננשל טיימס, ג'ון אות'רס "ב-2007 הבנתי שהחיבור בין השווקים בעולם נהיה מסוכן. כך למשל בורסות העולם ספגו חבטה קשה לאחר שמדד שנחאי צנח באופן פתאומי ב-9% וגרר אחריו את כל העולם למטה. באותו יום ירד מדד הדאו ג'ונס בוול סטריט ב-2% בתוך מספר שניות בלבד. זו הייתה תחילתו של עידן חדש ומדאיג בבורסות העולם".

בסופו של דבר השווקים התאוששו והקשר ההדוק ביניהם הביא לעלייה בערכי הנכסים. מחליפו של גרינספן בתפקיד בן ברננקי הוסיף נכסים נוספים למדיניות ה"פוט" המורדה את עלות הבעלות עליהם והביא להידוק עוד יותר חזק בקשר בין השווקים. פירוש הדבר הוא שהמשבר הכלכלי הבא יהיה קטלני אף יותר מהאחרון.

אז מה נותר למשקיעים לעשות? כיצד יוכלו לגונן על השקעותיהם? העצה הטובה ביותר היא להשתמש במכשירים פיננסיים נגזרים, המאפשרים לסחור בסיכונים פיננסיים מוגדרים ובכך להוריד את רמת הסיכון בשווקים.

בשורה התחתונה, חידוש מדיניות הכסף הקל של הבנק הפדרלי לאחר המשבר של 2008 וחיזוק הקשרים בין השווקים והנכסים עלול בסופו של דבר להביא לכך שבפעם הבאה שקבוצת משקיעים תחליט להיפטר מנכס מסויים, היא עלולה להביא את העולם כולו למשבר הגדול ביותר שקרה אי פעם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן