2014 יצאה לדרך. הערכות: כלכלת ישראל תצמח השנה ב-3.2%

לקראת השנה החדשה פרסמו הראל פיננסים, לידר שוקי הון ופסגות את סיכומיהנן  ל-2013 והתחזיות לקראת 2014 בארץ ובעולם.

תחזית הצמיחה עבור ישראל לשנה הקרובה היא של 3.2% לפי הראל ובטווח של 3%-3.5% לפי פסגות, לעומת 3.3% ב-2013 (לפי נתוני הלמ"ס). הפקת הגז הטבעי ממאגר תמר תמשיכה לתרום לצמיחה (כ-0.5 אחוז ב-2014 לפי הערכת האוצר). המשמעות היא צמיחה בתוצר לנפש של 1.5 אחוזים ב-2014. האינפלציה בשנה הקרובה תעמוד על 2.0% והריבית צפויה להיוותר ללא שינוי ב-2014.

הביקושים המקומיים ימשיכו ליהנות מאפקט "תחושת העושר" בעקבות העלייה המתמשכת במחירי הנדל"ן והבורסה, מעלייה של כאחוז בשכר הריאלי, ומהשקל החזק. בנוסף, גם הריבית הריאלית הנמוכה שצפויה להתמיד, תמשיך לתמוך בביקושים המקומיים. מנגד, הצפי לגידול בשיעור האבטלה, צפוי למתן את ההשפעה. בסה"כ צפוי גידול מרשים של 4.2% בצריכה הפרטית ב-2013, גידול של 3.7% ב-2014 וגידול של 3.4% ב-2015.

לעומת הירידה בקצב הצמיחה בישראל, צופים בהראל האצה קלה בקצב הצמיחה העולמית, עם שיפור במדינות המפותחות. ב-2014, הכלכלה העולמית תצמח ב-3.6% לעומת צמיחה צפויה של 2.9% ב-2013 כולה, לפי קרן המטבע הבינלאומית. לאחר מספר שנים של שונות בביצועי הצמיחה העולמית לטובת שווקים מתעוררים, ב-2014 הפער יצטמצם והצמיחה של המדינות המפותחות צפויה לעמוד על 2.0% (לעומת כ-1.2% ב-2013).

בארה"ב צפויה הצמיחה להתגבר ולהגיע ל-2.6% ב-2014 לעומת 1.6% ב-2013, על רקע צפי להתמתנות הצמצום בסקטור הציבורי בשילוב עם המשך שיפור בתעשייה ובצריכה הפרטית. צפי זה מגלם את ההנחה שהממשל יעלה את תקרת החוב וימנע מאי עמידה בתשלומים של הממשל, סוגיות אשר התממשותן עלולה לגרור מיתון בארה"ב וזעזוע שלילי במדינה ובעולם.

בגוש האירו, צפויה צמיחה חיובית לראשונה מזה שנתיים. גוש האירו צפוי לצמוח בשיעור של כ-1% ב-2014 (0.5%-1% לפי פסגות), לאחר התכווצות של כ-0.4% ב-2013. עם זאת, המדינות שאליהן מופנה רוב היצוא הישראלי (גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, טורקיה וצרפת), יצמחו בקצב גבוה יותר.


הצמיחה בארה"ב תגיע ל-2.6% | צילום: shutterstock

בשווקים המתעוררים צפויה התאוששות בקצב הצמיחה, לאחר שנה מאכזבת ב-2013. סין צפויה לצמוח ב-7.3%, לאחר צמיחה של 7.6% בשנה החולפת, והודו צפויה לצמוח ב-5.1% ב-2014, לאחר צמיחה מאכזבת של 3.8% ב-2013.

בנוסף לנתוני המאקרו העולמיים והמקומיים, התפרסמה גם תחזית עבור שוק ההון בישראל ובעולם:

בדומה ל-2013, גם השנה הבאה תעמוד בסימן הגדלת המרכיב המנייתי בתיקי השקעות של משקיעים רבים. הנחה זו מבוססת על המשך ריבית ריאלית שלילית ברוב השווקים בעולם. הריביות הנמוכות בשווקים המפותחים לא יועלו כנראה בשנה הקרובה. בארה"ב התחיל הבנק המרכזי לצמצם את היקף רכישות האג"ח בתהליך שיימשך כנראה זמן רב, אך לא יכלול העלאת ריבית למשך תקופה ארוכה עוד יותר. גם ביפן צפויה להימשך ההזרמה המוניטארית (והיא עשויה אף לגדול) וייתכן כי בחודשים הקרובים נראה מהלך בכיוון זה גם באירופה, שבה אין לריבית כבר לאן לרדת.

בנוסף, הגידול בצמיחה העולמית, שיפור מבנה מאזן החברות וירידה ברמות המינוף ועלויות המימון, ידחפו גם הם להגדלת המרכיב המנייתי.

ההמלצה של הראל היא ליצור תיק השקעות עם פיזור גלובאלי השם דגש על ארה"ב (חשיפה של מעל 55%), יפן (המלצה על חשיפה עודפת של 10% לניקיי, מעבר למשקלו במדד ה-MSCI של כ-7%), וישראל.

השוק המקומי נסחר ברמות שיא של כל הזמנים. עם זאת, אם נבחן את הסיבה המרכזית לעליות בחודשים האחרונים נגלה כי נתח גדול ממנה נבע מהגדלת החשיפה של משקיעים זרים לשוק המקומי. כל עוד תימשך המגמה החיובית בעולם, כך אנו צפויים להמשיך ולראות פעילות של הזרים בשוק הישראלי. אם נבחן את הביצועים של מדדי המניות בחודשים האחרונים נגלה כי מדדי ת"א 25 ו-100 עקפו את ת"א 75, אשר הוביל בעליות באופן רציף מתחילת השנה. גם כאן הסיבה היא המשקיעים הזרים – ומכאן שלפחות בתחילת 2014 נראה כי יש עדיפות למניות הלא-קטנות בשוק המקומי.


שנת שיא לבורסה באחד העם | צילום: אהוד כהנים

גורם נוסף התומך בחשיפה לשוק המניות הישראלי הוא החשיפה הנמוכה יחסית של הציבור לאפיק זה. הכוויות מהמשבר האחרון מרחיקות משקיעים לתקופה ארוכה מאוד. אם בסוף 2007 היה לדוגמה שיעור החשיפה של הציבור בישראל למניות כ-29% (לפי נתוני בנק ישראל), הרי שבספטמבר האחרון הוא עמד על כ-23% בלבד. בשוק המקומי יש לכך משמעות גדולה שכן לאור העובדה שהיקף המסחר בת"א הוא נמוך מאוד ביחס לאחזקות הציבור, כל גידול מזערי בהפניית כספים אליו עשויה להיתרגם לעליות נאות.

יחד עם זאת, יש לציין כי זוהי השנה השלישית ברציפות בה הבורסה המקומית מפגרת בהשוואה לעולם. "הפער נובע להערכתנו מהאיומים הגיאופוליטיים ומהחששות לגבי מצב המשק הישראלי", אמרו בלידר שוקי הון בסקירה השנתית שלהם. "ולא פחות חשוב מכך, מהשלכות המחאה החברתית וממהלכים רגולטוריים שהייתה להם השפעה רבה (כחלון בשוק התקשורת, ששינסקי, הפחתת עמלות ודמי ניהול בתחום הפיננסים ועוד). 

ההמלצה של לידר שוקי הון היא להמשך השקעה בבנקים, חברות הנדל"ן, בסקטור הגז ובפריגו, שתמשיך להציג צמיחה ותוצאות מצוינות ותהנה מעסקת המיזוג עם אלן.

כמו כן צופות התחזיות תשואה ממוצעת של 2.2% עד 2.6% נומינלי של אגרות החוב הממשלתיות. בעולם, הביצועים של האג"חים בדירוגים הנמוכים ימשיכו להיות טובים יותר וצפויה עלייה בביקוש לאג"חים אלה. בשווקים המפותחים, המרווחים באג"ח הקונצרני דומים לשוק הישראלי, אך המגוון גדול הרבה יותר ובמקרים רבים מצבן של החברות טוב יותר, המינוף שלהן נמוך יותר ואין חשש ליכולת הפירעון שלהן. עבור השוק המקומי צופות התחזיות כי תיק קונצרני מפוזר ברמות דירוג שונות יניב תשואה נומינלית של 4%-5%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן