Forbes Israel Logo

דירוג המיליארדרים העולמי: בזכות ההייטק, שיא של 42 ישראלים ברשימה

רועי מן (מימין), טדי שגיא, אורן זאב ואסף רפפורט | צילומים: נתנאל טוביאס, יונתן בלום ועומר כהן
רועי מן (מימין), טדי שגיא, אורן זאב ואסף רפפורט | צילומים: נתנאל טוביאס, יונתן בלום ועומר כהן
ברשימת המיליארדרים העולמית של Forbes השנה, נציגות מכובדת של מיליארדרים ישראלים, שמספרם קופץ לשיא – בעיקר בזכות ההיי-טק שהצמיח כמה מיליארדרים חדשים כחול לבן. רשימת המיליארדרים של Forbes, נערכה בשיתוף פורבס ישראל

שנת 2023, הסוערת והקשה ביותר בתולדות המדינה, הסתיימה בנוסף לכל הצרות גם בדרמה כלכלית – אחרי הורדת דירוג היסטורית, גירעון תופח וחובות מאמירים, פורסמו נתוני הצמיחה שהצביעו על צניחה של 20% בתוצר המקומי הגולמי ברבעון האחרון של השנה אשר סיכמו את אחת התקופות הגרועות ביותר של המשק בעשורים האחרונים.

אולם המיליארדרים הישראלים, רובם ככולם אנשי עסקים ויזמים גלובליים, מושפעים הרבה יותר מתנודות ושינויים בוול-סטריט ובסנטימנט הכלכלי העולמי מאשר מגרף התשואות של מדדי הבורסה המקומית. אלה סיכמו שנה חיובית למדי עם שיא במספר הישראלים ברשימה העולמית – בעיקר (איך לא) בזכות ההיי-טק.  

הסקטור הטכנולוגי המקומי, שרשם אשתקד את אחת השנים הקשות ביותר בעשור של פריחה חסרת תקדים, מפגין למרות הכל, חוסן מרשים. לראיה, חמשה מיליארדרים חדשים נוספו לראשונה למועדון העולמי היוקרתי – כולם יזמים טכנולוגים אשר ייסדו חברות סטארטאפ והצמיחו אותן לשווי של מיליארדים.

הישראלים העשירים בעולם ב-2024

42 ישראלים מככבים השנה ברשימת העושר העולמית של פורבס, שמספרם קופץ לשיא בזכות מיליארדרי ההיי-טק. השווי המצרפי שלהם עומד נכון להיום על 205 מיליארד דולר – 15 מיליארד דולר יותר מבשנה שעברה. בשקלול הרשימה כללנו גם מיליארדרים ישראלים בעלי אזרחות כפולה עם פעילות עסקית מקומית ונכסים בישראל.

מרים אדלסון היא הישראלית העשירה בעולם, המדורגת בין 100 עשירי תבל (מקום 53 בעולם). ד״ר אדלסון, אלמנתו של שלדון אדלסון, מחזיקה כיום ביותר ממחצית ממניות אימפריית ההימורים והמלונאות ׳לאס-וגאס סנדס׳, החזקה המהווה את חלקו הארי בהון המשפחה, הנאמד בכ-32.1 מיליארד דולר.

אדלסון היא גם המו״לית של ישראל היום ובנוסף בעלת השליטה העיקרית בקבוצת ה-NBA דאלאס מאבריקס. היא מחזיקה כיום כ-70% ממניות הקבוצה לאחר שאשתקד רכשה נתח של 30% תמורת 3.5 מיליארד דולר. זו לא ההשקעה היחידה של המשפחה בספורט – במרץ אותה שנה רכש בנה, מתן אדלסון, העומד בראש קבוצת ההשקעות המשפחתית את השליטה במועדון הכדורסל הירושלמי ׳הפועל ירושלים׳.

ישראלי נוסף המדורג בצמרת העושר העולמית, הוא איל הספנות, הבנקאות והנדל״ן, אייל עופר, ששווה נכון להיום 24.1 מיליארד דולר. עופר אשר התעשר בשנה האחרונה ב-5.2 מיליארד דולר מדורג כיום בין 100 עשירי העולם, במקום ה-85 (עליה של מקום אחד בדירוג העולמי לעומת אשתקד). איש העסקים הבינלאומי המתגורר במונקו, עומד בראש ענקית התובלה העולמית, קבוצת הספנות זודיאק (Zodiac Group), המפעילה צי של כ-190 אוניות ומחזיק בנוסף כ-5% ב׳רויאל קריביאן קרוז׳, חברת השייט השנייה בגודלה בעולם. לצד החזקותיו בסקטור האנרגיה ושליטתו ב-Global Holdings, קבוצת הנדל"ן באמצעותה מחזיק בלמעלה מ-120 נכסים ברחבי העולם, לעופר השקעות מגוונות בחברות וסטארטפים טכנולוגיים, בהם הוא משקיע באמצעות קרן O.G. Venture Partners.

שני האחים, שמנהלים את עסקיהם בנפרד, הם בניו של איל הספנות המנוח סמי עופר. עידן עופר (מימין) ואיל עופר | צילומים: Sophie Heist ו־Idan Ofer Media
בצמרת הדירוג שני האחים שמנהלים את עסקיהם בנפרד. עידן עופר (מימין) ואיל עופר | צילומים: Sophie Heist ו־Idan Ofer Media

עוד בצמרת המיליארדרים הישראלים ניצב גם עידן עופר אשר נכון להיום מוערך הונו הכולל ב-15.8 מיליארד דולר – כמעט שני מיליארד דולר יותר משוויו אשתקד. איש העסקים הישראלי המדורג במקום ה-122 ברשימה העולמית (קפיצה של 7 מקומות בדירוג) הוא בעל השליטה בחברת האחזקות Kenon Holdings באמצעותה מחזיק בין השאר בשליטה בחברת התובלה הימית ׳צים׳. עופר הוא גם בעל השליטה ב׳חברה לישראל׳, השולטת על קבוצות בז״ן ו-ICL ובפורטפוליו ההשקעות הרחב שלו גם השקעות מגוונות בהייטק. לצד אלו עופר גם שותף בקבוצת פורמולה 1, הוא מחזיק ב-32% ממניות מועדון הפאר הספרדי ׳אתלטיקו מדריד׳ וב- 85% מקבוצת הכדורגל הפורטוגלית F.C. Famalicão.

את חמישיית הישראלים העשירים בעולם סוגרים שני אוליגרכים בעלי אזרחות ישראלית. ויצ׳אסלב קנטור, בעל השליטה בענקית הדשנים העולמית ׳אקרון׳ (Acron), ששוויו כיום מוערך ב-9.8 מיליארד דולר (מקום 232 בעולם), כמיליארד וחצי דולר פחות מערכו בשנה שעברה. על קנטור המכהן גם כיו"ר הקונגרס היהודי-אירופי ונשיא קרן פורום השואה העולמי, הוטלו אשתקד סנקציות על ידי בריטניה והאיחוד האירופי, בטענה כי הוא מסייע לנשיא רוסיה פוטין במלחמתו באוקראינה – טענות אשר הוכחשו בתוקף על ידו.

מיד אחריו מדורג המיליארדר היהודי-רוסי בעל האזרחות הישראלית רומן אברמוביץ׳ – פרסונה נון גרטה ברבות ממדינות המערב. איש העסקים הישראלי-רוסי איבד מאז פרוץ המלחמה באוקראינה כמעט מחצית מהונו האישי בעקבות הסנקציות האישיות שהטילו עליו בריטניה והאיחוד האירופי. לאחרונה דחה בית הדין הכללי של האיחוד ערעור שהגיש אברמוביץ׳ נגד הסנקציות שהביאו להקפאת נכסיו. חרף הסנקציות העומדות נגדו, הונו האישי נאמד היום בכ-9.7 מיליארד דולר – מה שמספיק לו (בינתיים) להימנות בין 300 האנשים העשירים ביותר בעולם.

עשירי ההיי-טק

ברשימה השנה מספר שיא של יזמים טכנולוגיים שהפכו למיליארדים – ותיקים יותר או פחות – כאשר לא פחות מחמישה יזמי היי-טק ישראלים נכנסים השנה לרשימה היוקרתית.

ארבעת המייסדים של דקה-קורן הסייבר WIZ, אסף רפפורט (מנכ"ל), עמי לוטבאק (סמנכ"ל טכנולוגיות), ינון קוסטיקה (סמנכ"ל מוצרים) ורועי רזניק (סמנכ"ל מחקר ופיתוח) – הם כעת מיליארדרים על הנייר אשר שווים כיום על פי הערכת פורבס כמיליארד דולר, כל אחד. חלק קריטי מההון שצברו נובע מהחזקתם (כ-10%) בחברת הסייבר המצליחה שהקימו יחד אשר בסבב הגיוס האחרון שנחתם בפברואר אשתקד הוערכה ב-10 מיליארד דולר. ארבעת המייסדים המיליארדרים הקימו לפני כמעט עשור חברה נוספת – סטארט-אפ האבטחה אדאלום אשר נמכר מאוחר יותר לענקית מיקרוסופט תמורת 320 מיליון דולר. על פי ההערכות כל אחד מהמייסדים שלשל לכיסו 25 מיליון דולר בעסקת המכירה.

מייסדי וויז: רועי רזניק (מימין), עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה | צילום: אבישג שאר ישוב
ארבעה מיליארדרים חדשים. מייסדי וויז: רועי רזניק (מימין), עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה | צילום: אבישג שאר ישוב

מיליארדר טק נוסף שעושה את הופעת הבכורה ברשימה הוא רועי מן – אחד משני המייסדים של ענקית התוכנה הישראלית Monday.com. מן, אשר מחזיק בכ-12% ממניות החברה שווה כיום לפי הערכת פורבס כ-1.3 מיליארד דולר.

לצד המיליארדים החדשים שהנפיק סקטור ההייטק הישראלי ישנם לא מעט מיליארדרים שמופיעים דרך קבע במועדון המיליארדרים העולמי. טדי שגיא, איש העסקים הבינלאומי הוא מיליארדר טק וותיק הפועל גם בתחומי הנדל״ן ושווה כיום לפי פורבס כ-6.4 מיליארד דולר. בשנה האחרונה הוסיף שגיא להונו כמעט מיליארד דולר והוא מדורג כיום בדירוג העולמי במקום ה-445 מבין עשירי העולם.

הונו הנקי של גיל שוויד, מייסד ענקית הסייבר הישראלית צ׳ק פוינט אשר הודיע לאחרונה על פרישה מתפקידו כמנכ״ל לאחר 30 שנה, מוערך כיום ב-4.5 מיליארד דולר. שלמה קרמר יזם הסייבר הסדרתי, החתום גם הוא על הקמת צ׳ק פוינט לצד חברות סייבר אחרות, מוערך כיום ב-2.4 מיליארד דולר. הונו של המשקיע הסדרתי אורן זאב, בעל קרן ההון סיכון המצליחה ׳Zeev Ventures׳ מוערך כיום על ידי פורבס ב-2 מיליארד דולר.

לא רק היי-טק

ברשימת המיליארדרים העולמית של פורבס, המתפרסמת זו השנה ה-38 ברציפות, מככבים מיליארדרים ישראלים נוספים. פרנק לואי מדורג 424 בדירוג העולמי עם הון של 6.5 מיליארד דולר, ההון המשפחתי של סטף ורטהיימר מוערך ב-6.3 מיליארד דולר ושוויו הנקי של פטריק דרהי מוערך כיום ב-5.9 מיליארד דולר – כל אלה נמנים נכון להיום בין 500 העשירים בעולם.

שרי אריסון, בעלת השליטה לשעבר בבנק הפועלים, מכרה מאז אז רוב החזקותיה בבנק ופעילותה מתרכזת בעיקר בפילנתרופיה והשקעות מגוונות, באמצעות זרוע ההשקעה הפרטית שלה ׳אריסון השקעות׳. על פי הערכת פורבס שוויה הנקי עומד כיום על 5.5 מיליארד דולר – 556 בעולם.

גם יצחק תשובה, שידע בתחילת העשור תקופה סוערת במיוחד, ממשיך במסלול ההתאוששות וקופץ במעלה הדירוג העולמי (704 בעולם). בזכות שליטתו בדלק הציבורית, לצד השקעות נדל״ן חכמות שביצע בארה״ב באמצעות החברה הפרטית (Elad National Properties), מוערך הונו הכולל על ידי פורבס ב-4.5 מיליארד דולר, כמעט מיליארד דולר יותר משוויו אשתקד.

ישראלים - ומיליארדרים בדולרים

השווי - במיליארדי דולרים

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.