23. גלית חמי

באופן כמעט תמוה, בהנהגת העיתונות בישראל לא פועלות כמעט נשים. גלית חמי יוצאת דופן בזירה הזאת, ועל אחת כמה וכמה בזירה הכלכלית. חמי, העורכת הראשונה של כלכליסט, יצרה מוצר עיתונאי שאיכותו הפכה לקונצנזוס גם בקרב המתחרים, תוך הצלחה תוכנית ועסקית. גם היום המוצר שהיא מציעה הוא אולד סקול מבחינה עיתונאית – עשיר בסקופים, בפרסומים ראשונים ובלעדיים ובעבודה עיתונאית של ממש, במקביל לחדשנות מתמשכת במדיום, בפלטפורמות ובשימוש בפרינט. 

חמי, 44, העבירה את רוב הקריירה שלה בעיתונות הכלכלית, מהארץ ודה מרקר ועד לכיסא העורכת הכלכלית של ידיעות אחרונות, שם החליפה אותה יעל דרומי. בפברואר 2008 יצא הגיליון הראשון של כלכליסט בעריכתה ושינה למעשה את ענף העיתונות הכלכלית בישראל. היא פועלת בעיקר מאחורי הקלעים, אוספת סביבה עיתונאים מצוינים ומוציאה את אחד ממוספי סוף השבוע הטובים בישראל – בעיתונות הכלכלית וגם מחוצה לה. 

לדירוג המלא – הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

את אישה בודדה בצמרת העיתונות בישראל. למה אין יותר עורכות בכירות?

"מיעוט נשים בשכבות הניהול העליונות אינו מאפיין רק את ענף העיתונות בישראל, אלא כמעט את כל הענפים במשק. הנוכחות של נשים בתפקידים הבכירים לוקה בחסר, בין אם זה בתפקידי ניהול בכירים במגזר העסקי, הפרטי ובין אם זה בציבורי, כולל אפילו בכנסת. בעיתונות, לפחות, על אף שמדובר בעבודה תובענית, הנוכחות של נשים גבוהה יחסית לממוצע במשק: אצלנו בכלכליסט היחס עומד כמעט על 50:50. גם זה משהו שיש להתגאות בו.


חמי | צילום: אוראל כהן

"אגב, גם כשמנסים לייצר אפליה מתקנת, קחי למשל נוכחות של נשים בכנסים שאנחנו עורכים, שבהם אנחנו מנסים להגדיל מראש את הנוכחות הנשית, נשים נוטות לסרב להצעות לשאת דברים מעל הבמה הרבה יותר מהר מגברים. ההסברים הם תמיד מנומקים ומנומסים, אבל השורה התחתונה היא שבסופו של דבר נשים נרתעות מפני עמידה בפרונט יותר מאשר גברים. אולי חינכו אותנו ככה?

"אבל אם נתייחס לעניין קצת יותר ברצינות, הרי ששוק העבודה עדיין מקשה, טכנית, על נשים להתקדם לתפקידים בכירים. אני מרשה לעצמי לומר את זה דווקא מהמקום בו אני נמצאת, כי בלא מעט מקרים מצאתי את עצמי רוצה לקדם אימהות עובדות לתפקידים בכירים והן ויתרו לנוכח החשש שלהן מהתמודדות עם שתי המשרות במקביל – גידול ילדים ומשרה תובענית. זה נכון שבשנים האחרונות נעשו לא מעט שינויי חקיקה שנועדו להגן על נשים, בעיקר בתקופות של לפני ואחרי לידה, אבל לצערנו מדובר בשינויים קוסמטיים לגמרי, שלא באמת מספקים פתרון לבעיה האמיתית".

עולם הולך ונעלם

לפני פחות משנה יזמה חמי מהלך, לפיו פעמיים בשבוע נדרשים כתבי ועורכי כלכליסט לעבוד ללא קומוניקטים מאנשי יחסי ציבור – בעולם העיתונות הקמל מדובר בבשורה חד־משמעית שמחזירה אל המרכז את העיתונאי החוקר, הידען, המתאמץ. כזאת היא גם חמי עצמה: לא מתפשרת, דומיננטית ובקיאה לעומקם ולרוחבם של תחומי הסיקור המקצועיים שלה. על אף שהאוריינטציה המקצועית שלה היא לכלכלה הארד־קור ובעיקר לשוק המניות, היא הצליחה ליצור תמהיל מרשים של עיתון כלכלי מקצועי ואיכותי במקביל לתוכן "רך", כמו לייף סטייל, הפילוסופיה של הכסף ויישומים מעשיים של העולם הכלכלי על חיינו. 

"בשנים האחרונות זיהיתי תופעה שהלכה וגברה בעיתונות: הקשר של הכתבים, בעיקר הצעירים יותר, עם העולם בחוץ הולך ונעלם", מסבירה חמי את התנהלותה. "אולי זה עידן האינטרנט, או העובדה שחבר'ה צעירים מחליפים היום עבודות בתדירות של שנתיים־שלוש, ולא רק בעיתונות, אבל המציאות היא שיש כתבים שמסקרים תחום במשך שנים ומעולם לא נפגשו עם מנהלים בכירים בענף. זה קיים בכל העיתונים, ומי שמתכחש לזה עושה שקר בנפשו.

הראיון המלא – בגיליון 50 הנשים החזקות בישראל של מגזין פורבס. לרכישת מנוי לחצו כאן 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן