30 רכבות בוטלו; ההנהלה: "הרופא קבע כי 21 נהגים כשירים לעבוד"

21 נהגי קטר אשר טענו אתמול כי הם חולים נמצאו כשירים לעבודה – כך קבע היום רופא מטעם רכבת ישראל, אשר בדק הערב את נהגי הקטר שהתייצבו לבדיקה במתחם ההנהלה ברחוב ארלוזורוב. עוד קבע רופא כי 4 נהגים נמצאו כשירים לנהיגה. נהג אחד לא הגיש מסמכים, ואחד לא הופיע למרות הוראות בית הדין.  

בצהריים הורה בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב לנהגי הקטר החולים לחזור לאלתר ובאופן מיידי לעבודתם הרגילה בהתאם לסידורי העבודה או להבדק אצל רופא מטעם הרכבת. בהחלטתה, ציינה השופטת סיגל דוידוב-מוטולה כי ברור שאין מדובר בעניין אינדבדואלי, אלא מצב לכאורה של פעולה קיבוצית מאורגנת כמחאה על סידורי העבודה.

עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע למערכת סידור עבודה ממוחשבת, אשר נכנסה לאחרונה לשימוש, אולם לטענת נהגי הקטר מאריכה את שעות עבודתם וגורמת להם ליפול מהרגליים. בהנהלה טוענים לעומת זאת כי המערכת מייעלת את סידור העבודה וכי משמרת של נהג קטר נמשכת 8 שעות בלבד.

בהודעה לעיתונות שפרסמו בצהריים נהגי הקטר נכתב כי "מזה חודשים ארוכים אנחנו מתריעים בפני כולם שסידורי העבודה החדשים, המאלצים את הנהגים לנהוג שעות ארוכות ברציפות לפעמים 9 ו-12 שעות, מסכנים את ציבור הנוסעים ואותנו. אנחנו מסיעים רכבות של 1,000 נוסעים תחת עייפות כבדה. מערך הנהגים ברכבת קורס כי הנהגים לא זוכים לקבל מנוחה ראויה בין משמרת למשמרת. כאשר התלוננו הנהגים בפני ההנהלה שבזמן משמרת אין אפילו הפסקה של 10 דקות כדי ללכת לשירותים, חילקה ההנהלה לנהגים שקיות לאיסוף שתן". הנהגים הוסיפו כי יכבדו את החלטת בין הדין.

בהנהלת הרכבת אישרו כי לנהגים חולקו שקיות שתן, אך דחו את הטענות על העסקת יתר. לדבריהם, הנהגים "מנסים להסיט את הדיון לנושאים שוליים, תוך שימוש בדמגוגיה זולה, שהרי אין כל קשר בין נושא זה, המקובל בקרב טייסים ונהגי קטר בכל העולם, ובין מחלות מסתוריות הפוגעות בציבור הרחב".

מוקדם יותר היום הזהירה הנהלת הרכבת מפני ביטול של כ-100 נסיעות ביום חמישי, אחד הימים העמוסים ביותר בשבוע, אם 42 נהגי הרכבת, אשר הודיעו אתמול על מחלתם, לא ישובו היום לעבודה.

הלילה החליט בית הדין לעבודה להסתדרות להורות לנהגים לשוב לעבודתם, אך רק 6 מתוך ה-42 הודיעו כי יגיעו היום לעבודה. ברכבת פרסמו את פירוט השינויים הצפויים בתנועת הרכבות, בין השאר בשל השביתה, אך גם על רקע ההופעה של להקת "כוורת" בפארק הירקון.

– מהשעה 15:00 תבוטלנה רכבות בקו הפרברי הצפוני, בין עכומוצקין – חיפה, בשני הכיוונים (סה"כ 16 רכבות). שירות לתחנות אלו יינתן על בסיס הרכבות הבינעירוניות מנהרייה למודיעין ולבאר שבע, שיבצעו עצירות נוספות בתחנות אלו.

– בין השעות 15:00-16:00 תופעל רכבת מהירה אחת (במקום 2) מתל אביב לבאר שבע.

– בין השעות 18:00-19:00 תופעל רכבת מהירה אחת (במקום 2) מבאר שבע לתל אביב.

– בין השעות 16:00-21:30 תצומצם תנועת הרכבות בקו הוד השרון – ראשל"צ מערבאשקלון. תופעלנה 2 רכבות בשעה (במקום 3). הרכבות המהירות תעצורנה בכל תחנות הביניים.

– הרכבת המהירה (השלישית בשעה) של השעה 16:58 מת"א למודיעין.

– הרכבת בקו בית שמש – ת"א של השעה 15:09 תסיים נסיעתה בתחנת לוד (לנוסעים תתאפשר המשך נסיעה על בסיס הרכבות הסדירות החולפות בתחנת לוד).

– הרכבת בקו ת"א – ירושלים של השעה 16:53, תחל נסיעתה מתחנת לוד (לנוסעים תתאפשר המשך נסיעה על בסיס הרכבות הסדירות החולפות בתחנת לוד).

ברכבת הדגישו כי הנתונים עשויים להשתנות, וממליצים להיכנס לאתר הרכבת ולבדוק את לו"ז הרכבות המדויק.

צילום: אהוד כהנים

מזכיר ועד נהגי הרכבת בצפון, אלי אוחנה, אמר הבוקר בראיון לרדיו 103 כי "לפי הנחיה של בית הדין, החל מאתמול בלילה הנחו אותנו לדבר עם כל נהג ונהג ולבדוק את אישורי המחלה, כולם נמצאו חולים עם אישורי מחלה תקפים. קיבלו אישורים כדת וכדין מרופאים מומחים. הכניסו לרשימה אנשים שחולים מספר חודשים רב, אפילו מספר שנים, אז איני לא יודע איזו כמות מציגים לתקשורת. בשטח לא כך פני הדברים".

"אני חש עליהום גם עלינו. יש עליהום בתקופה האחרונה על ציבור העובדים. ואני רק מצר על כך. אם ישוו אותנו לנהגי הקטר בחול המצב שלנו קטסטרופה. הנהגים נדרשים לעבוד 12 שעות ביום, משמרות כפולות".

"חתמת על שקט תעשייתי ברכבת. זה מה שהמילה שלך שווה?" – כתב אתמול שר התחבורה, ישראל כץ, בדף הפייסבוק שלו, במסר ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "לאחר שאיימתי לסגור את החברה ולפתוח אותה מחדש חתמנו על הסכם לארגון מחדש של הרכבת", הוסיף כץ, "ובמסגרתו התחייבת בין השאר שבמשך שלוש שנים לא יהיו עיצומים ושביתות. עכשיו, כשנהגי הקטרים נוקטים בעיצומים במסווה של "מחלה מסתורית", לא שומעים אותך. לקחת את הכסף ונאלמת. זה מה שהמילה שלך שווה? בכל מקרה נעשה סדר ברכבת", סיכם כץ.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, פנה לנהגים וביקש מהם לשוב לעבודה. בראיון בגל"צ הבוקר אמר אדרי לעובדים: "זאת לא השיטה, יש דרכים אחרות, יש הליכים משפטיים, לכן אני מבקש מהנהגים ששומעים אותנו לחזור לעבודה, אנחנו נטפל בסידורי העבודה הפוגעניים הללו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן