300 אלף מקלטים אטומיים: מדוע השווייצרים מתכוננים למלחמה

ג'נבה Photo By Ivan on Unsplash
ג'נבה. הכניסה למקלטים רק לאזרחים-תושבים Photo By Ivan on Unsplash
המלחמה באוקראינה לצד החשש ממלחמת עולם שלישית גרמו גם לשווייצרים להיכנס לכוננות שיא. כיום, לכל אזרח שווייצרי יש מקלט אטומי – והוא ייפתח רק עבור מי שיוכיח שהוא תושב

האיומים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשתמש בנשק לא קונבנציונלי לצד הדיווחים על חוסר יציבותו הנפשית, הכניסו לפאניקה את השוויצרים. קשה לתפוס את זה, אבל שווייץ הניטרלית היא כנראה המדינה היחידה בעולם שנערכה למתקפה גרעינית ושבה לכל אחד מהאזרחים מקום במקלט אטומי.

בבניין משותף ממוצע, כשיורדים לקומת המרתף, מחכה שם דלת משוריינת בעובי של יותר מחצי מטר, כמו בחדר כספות של בנק. הדלת המשוריינת מובילה למקלט מצויד אפילו במסנני גז ובמערכות אוורור משוכללות.

אבל בבתים הפרטיים, בווילות ובקוטג‘ים, נוצרה בעיה כי רבים מבעלי הנכסים האמינו שהמלחמה הקרה הסתיימה והסבו את המקלטים למרתפי יין, או ג‘קוזי וסאונות או לחלל מדיה משוכלל. בעקבות התגברות ההתקפות של רוסיה על אוקראינה הודיע המשרד להגנת הציבור לרשויות ברחבי הפדרציה כי תושביהן חייבים להכין את המקלטים ולהחזירם לייעוד המקורי בתוך חמישה ימים.

בסך הכל יש יותר מ־300 אלף מקלטים בכל בתי המגורים ומוסדות הציבור, ובהם גם 5,000 מקלטים ציבוריים. יש בהם מקום לכל אחד מ־8.6 מיליון תושבי שווייץ. במקלטים ציבוריים אמורים למצוא מקלט השוויצרים שבדיוק בשעת ההתקפה יימצאו בעיר אחרת או במקום מרוחק מביתם.

מוזג יין. צילום: שאטרסטוק
יצטרכו לוותר על מרתף היין? צילום: שאטרסטוק

אבל איך יתגוננו זרים בשווייץ, כמו למשל עובדים או אפילו תיירים במקרה של מתקפה? זו כבר בעיה שלהם. אפילו לשוויצרים הרבים שגרים בצרפת או בגרמניה השכנות, בגלל יוקר המחיה, ורק עובדים בשווייץ – יש בעיה. אלה מהם שפנו בשאלה באשר לגורלם, נענו בתשובה לקונית שהמקלטים ייפתחו רק למי שיוכיח שהוא גם תושב שווייץ ולא רק אזרח.

מה שבטוח הוא שחלק מבעלי הנכסים שהסבו את המקלטים, לא יעמדו בדרישה להחזירם למצבם המקורי וייאלצו במקרה הגרוע לעבור את המתקפה בג‘קוזי או עם בקבוק יין פינו נואר משובח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן