לא פשוט לעמוד בראש רשת הספרים הגדולה בישראל, במיוחד בעידן בו עולם הספר המודפס הולך ונעלם לטובת המרחב הדיגיטלי. עם זה בדיוק מתמודדת באחרונה איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי.
בראיונות שהתקיימו עמה בעבר, מתגלה בראל, 57, כאישה שחייבת להיות תמיד עם האצבע על הדופק, ואם אפשר אז עם אצבע נוספת על הדופק של המתחרים: "בכל אירוע אני בודקת כמה שקיות מתנה הן שלנו וכמה של המתחרים", אמרה פעם בראיון לדה מרקר. "אני כל הזמן חושבת מי עוקף אותנו ולמה, מה הלקוח שלי רוצה, מה העובדים שלי צריכים. אני מעורה עד הפרט האחרון ולא יכולה לנוח על זרי הדפנה".
התכונה הזו, שנוצרה כנראה משילוב לא בריא של פרפקציוניזם והישגיות, יכולה אולי להסביר את ההודעה של רשות ההגבלים מתחילת השנה, כי בכוונתה לערוך שימוע לפני הגשת כתב אישום נגד סטימצקי ובראל. השימוע, שייערך באפריל, יתייחס לטענות לפיהן רשת סטימצקי דרשה מהמוציאים לאור בלעדיות במבצעים עבור ספרים שישתתפו במבצעי מועדון הלקוחות שלה, ובכך הפירה את אחד התנאים למיזוג הגדול בין סטימצקי לרשת "ספרי" ב־1995.
בראל | צילום: סיון פרג'
זה כמובן לא משנה את העובדה שבראל מצעידה את רשת הספרים הענקית קדימה: מאז שנכנסה לתפקיד, אי שם ב־2006, הובילה מהלך לשיפוץ מראה החנויות שסבלו מתדמית מיושנת ושמרנית ויזמה את פתיחת החממה הספרותית יחד עם אורנג'. החממה מסיימת לכל מי שחפץ להוציא ספר במתכונת רגילה ודיגיטלית, ובהמשך מספקת שטח מדף לפרסומו. זהו מהלך בו בראל מתגאה, ובצדק, ואף טוענת כי אמזון, ענקית הקמעונאית הדיגיטלית, חיקתה את הרשת הישראלית.
עד פסח הבא:
סטימצקי אמנם מתמודדת בעצמה עם המעבר לשוק הספרים הדיגיטלי, אך במבט הרחב יותר אנו מצפים מבראל להשתמש במותג החזק כדי להוציא את עולם הספרים מהבוץ ולמצוא את האיזון בין נגישותם לכלל הציבור לבין מבצעים בנוסח ארבע במאה, שאינם מאפשר לסופרים המקומיים להתפרנס מהמקצוע ואף יותר מזה – עלולים לכרות את הענף עליו צומחים ספרים.
- הרשת הוקמה ב-1925 על ידי יחזקאל סטימצקי.
- 146 סניפים של סטימצקי פזורים בכ-70 ישובים ברחבי הארץ.
- הרשת מעסיקה קרוב ל-1,000 עובדים.
- מועדון הלקוחות של סטימצקי מונה 400 אלף בתי אב.
לדירוג המלא – הנשים החזקות ביותר בישראל 2013
לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק
|
|