נווט (רובר) "התמדה" של נאס"א. צילום: shutterstock
נווט (רובר) "התמדה" של נאס"א. צילום: shutterstock

ממאדים לאוטו שלכם: 5 טכנולוגיות שיגיעו אלינו הישר מרכבי החלל

הגשושית ששלחה נאס"א למאדים כוללת טכנולוגיות ייחודיות שכנראה יגיעו בעתיד גם לרכבים על פני כדור הארץ. אז איך זה עומד להיראות?
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

נאס”א זה עתה הנחיתה את נווט המאדים (רובר) החדש שלה, בשם “התמדה”, כדי לחפש סימנים לחיים מיקרוביאליים קדומים (ומי יודע, אולי עכשוויים) ולעזור לסלול את הדרך למחקר של בני האדם. זהו הנווט החמישי של סוכנות החלל, והוא כולל טכנולוגיה שנוכל לראות בעתיד הלא רחוק על כלי רכב בכדור הארץ.

מה שבטוח, כבר ראינו המצאות רבות של נאס”א הופכות לנפוצות בטיולים היומיומיים שלנו. אלה כוללים את מערכות ה-GPS שהפכו חיוניות לניווט מנקודה A לנקודה B. צג לחץ הצמיגים הנדרש בכל כלי הרכב החדשים נוצר עבור תוכנית מעבורת החלל כדי להפוך את רמות לחץ האוויר לאותות חשמליים שניתן לקרוא על ידי מחשב. ענקית הרכב ניסן ניצלה את הידע של נאס”א לפיתוח מושבים ייחודיים עם אפס כוח כבידה שמשתמשים ב-14 נקודות לחץ כדי לספק תמיכה רציפה מהאגן אל בית החזה, ואומרים שהם גם מפחיתים את עומסי השרירים ואת העומס על עמוד השדרה ומשפרים את זרימת הדם כדי למזער עייפות במהלך נסיעות ארוכות.

הנה סקירה של חמש טכנולוגיות בהן נעשה שימוש על ידי הנווטים בכוכב מאדים, וככל הנראה יראו על כבישי כדור הארץ בשנים הבאות:

בינה מלאכותית

נאס”א פיתחה “מוח” AI עבור הרוברים באמצעות רשתות עצביות מתקדמות ואלגוריתמים של למידה עמוקה המאפשרים להם להתמודד עם השטח הקשה של מאדים ללא הוראות של בקרת המשימה. זה חיוני מכיוון שלוקח כ-25 דקות עד שהאותות מגיעים לכוכב האדום מכדור הארץ, ולהיפך. זה חשוב גם למכוניות האוטונומיות של המחר מכיוון שהוא נותן להן את היכולת לקבל החלטות בזמן אמת בנוגע לניווט ולהימנע מהתנגשויות עם כלי רכב והולכי רגל אחרים.

חיישני לידר (Doppler Lidar)

מכיוון שנחיתה של רובר על מאדים היא קשה במקרה הטוב, נאס”א מפתחת צורה מתקדמת של חיישן לידר דופלר שישלח שלוש קרני לייזר רציפות אל פני השטח. לאחר מכן המערכת תמדוד בדיוק אולטימטיבי כמה זמן לוקח לקורות להשתקף בחזרה, ואז תחיל את אפקט הדופלר במרחב תלת מימדי כדי להמשיך בבטחה. זה דומה לטכנולוגיה המשמשת בחיזוי מזג אוויר למדידת רוח מדויקת. המערכת יכולה בהחלט לעזור למערכות בקרת שיוט אדפטיביות בעתיד ולרכבים עם נהיגה עצמית לשזור את דרכם בתנועה מהירה ומחוצה לה בשלום.

צמיגים עמידים

מכיוון שכוכב הלכת האדום נמצא הרחק מאזור הפעולה של נאס”א, אי אפשר להחליף צמיג שחוק של רובר או כזה שהפך לבלוי בשל השטח המחוספס של מאדים. לפיכך, נאס”א פיתחה מערכת צמיגים עם זיכרון צורה מתקדם המאפשר להם להחזיר את עצמם לפרופיל המקורי שלהם לאחר חציית אדמה קשה וסלעים. זה גם קל יותר, בטוח יותר ובסופו של דבר עמיד בפני ניקוב, וניתן בהחלט לראות את הטכנולוגיה הזו משמשת כדי לשמור על רכבים בשלב מסוים.

חומרי סיכה ללא צורך בהחלפה

כמו החלפת צמיג, אין דרך להחליף לרובר שמן על מאדים. לשם כך, נאס”א הזמינה את החוקר פבלו “פאשה” רודנקו לפתח חומר סיכה-על עמיד במיוחד שיכול לשמור על תקינות הרכבים בתנאים קשים. הפיתרון היה חומר סיכה המכיל פתיתי ננו דמויי יהלום שלא רק יסייעו במניעת בלאי, אלא ימנעו אותו. רודנקו הקים חברה בשם TriboTEX כדי למנף את הרעיון לתוסף מנוע עם אותו שם. הוא מתיימר לשפר את הביצועים ואת צריכת הדלק ולהאריך את חיי המנוע.

מכוניות מעופפות

יש כבר כמה מכוניות מעופפות בפיתוח כאן על כדור הארץ שעושות זאת באמצעות מדחף, אך כפי שלמדנו דרך אתר נאס”א “התמדה” היא נווטת המאדים הראשונה שמחזיקה מסוק סריקה המחובר אליה. בעוד שהרובר עצמו לא יתעופף באוויר, המכשיר ישמש לבדיקת פוטנציאל הטיסה באוויר המאדים. אם זה יעבוד, זה יעזור לאנשי נאס”א להחליט לאיזה כיוון לשלוח את רובר התמדה. וזה לא מחוץ לתחום האפשרות שרובר יוכל בעתיד לצאת לשמי המאדים בעצמו.

צילומים: Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64
שיתוף
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות