5 לקחים שאפל יכולה ללמוד מההתאוששות של מיקרוסופט

מיקרוסופט השיגה לאחרונה את הלא ייאמן: לראשונה מאז 2010 שווי המניות שלה עבר את זה של אפל. מיקרוסופט, שנהגה להתבונן בעולם דרך ה"החלונות" בלבד, התאוששה והפכה לחברה צומחת בזכות ההימור שלה על ה"ענן" והמהפכה במודל העסקי שלה. אפל, המקובעת באייפון, חייבת להפיק לקחים מן ההתאוששות המפתיעה של מיקרוסופט.

מיקרוסופט עשתה שינויים גדולים תחת המנכ"ל סטיה נאדלה, מה שמזכיר לי משהו שאני אוהב לומר: "אם אתה רוצה לנהל את השינוי, עליך לשנות את ההנהלה". נאדלה, שהחליף את סטיב בולמר ב-2014, הסיט את כיוון ההגה על-ידי ביטול רכישות כושלות, פתיחתה של מיקרוסופט והפיכתה לחברת תוכנה מבוססת-ענן.

פרופ' סואני. "אם אתה רוצה לנהל את השינוי, עליך לשנות את ההנהלה" | צילום: יח"צ

אפל, אותה טים קוק מנהל מאז 2011, נותרה במידה רבה חברה של מוצר אחד (אמנם מעולה) – האייפון. ברם, לאור הרוויה בשוק הסמארטפונים, אפל נאלצה להתבסס על העלאת מחירי האייפון במקום על הרחבת המכירות. בגלל ביקוש נמוך מן הצפוי לאייפונים חדשים, אפל נאלצה לצמצם את הייצור. ההאטה הזו בעסקי האייפון, יחד עם קפיאת הביקוש של מחשבי המק והאייפד, הותירה את השירותים כתחום היחיד בו אפל מצליחה. זה לא המתכון לצמיחה ארוכת טווח.

באופן אירוני, מיקרוסופט הייתה בדיוק כזו לפני פחות מחמש שנים – חברת טכנולוגיה עייפה שהתמקדה ב-PC וכשלה בכניסה לתחום המובייל. אלא שמיקרוסופט עברה מתיחת פנים, והפכה לחברה צומחת המובילה בתחומי מחשוב הענן, הבינה המלאכותית ואפילו החומרה ה"סקסית". אפל יכולה לחדש ימיה אם תפיק את חמשת הלקחים של התאוששות מיקרוסופט.

גוונו את התחומים העסקיים

ההכנסות והרווחים של מיקרוסופט מונעים כמעט שווה בשווה משלושה תחומים עסקיים: מוצרים למשרד (מוצרי פריון ומוצרים עסקיים), Azure (הענן החכם) ו"חלונות" (מחשוב עסקי ואישי). הגיוון הזה יוצר עבור מיקרוסופט מנועי צמיחה ורווחיות. הסיפור הגדול של מיקרוסופט הוא Azure, העומד בחזית המשגשגת של מחשוב הענן, שהניב לחברה צמיחה של 76% בהכנסות הרבעון האחרון. בינתיים, אפל ממשיכה להיות תלויה מאוד באייפון, שהניב לה כ-37.2 מיליארד דולר הכנסות ברבעון האחרון, שהם כ-59% מסך כל ההכנסות הרבעוניות שלה (העומדות על 62.9 מיליארד דולר) ונתח גדול עוד יותר מן הרווחים. אפל זקוקה נואשות לאחד או שני זיכיונות צמיחה נוספים. השירותים עשויים להיות מועמד אחד. המגזר העסקי הוא נקודת עיוורון עבור אפל ועשוי להיות מועמד נוסף לשמש כזיכיון צמיחה.

עודדו פתיחות

בעבר, המיקוד של מיקרוסופט בחלונות וב-PC סגר כל אפשרות לשת"פים; לדוגמה, החברה סירבה לאפשר התקנה של אופיס על האייפד או על לינוקס, פלטפורמת הקוד הפתוח. מאז היא עברה כברת דרך. מיקרוסופט התקינה את אופיס על האייפד ועל מכשירי אנדרואיד, יצרה שותפויות עם מתחרים כגון Salesforce ו-Dropbox וקידמה את מחויבותה לתוכנות קוד פתוח כאשר רכבה את GitHub תמורת 7.5 מיליארד דולר. היום, יותר מ-40% מן המכונות הוירטואליות של Azure מריצות את לינוקס, מתחרה שסטיב בולמר נהג לכנות "סרטן". לעומת זאת, אפל ממשיכה להתבודד עם ה-iCloud והדגש שהיא שמה על חומרה ויישומי תוכנה פרטיים.

מיקרוסופט. הפכה לשחקן מפתח במחשוב הענן | צילום: shutterstock

שנו את המודל העסקי

מיקרוסופט שינתה באופן דרמטי את המודל העסקי שלה כשעברה ממכירה של רישיונות תוכנה לשירותי מנוי מבוססי-ענן. הדבר אמנם צמצם את ההכנסות ממכירת תוכנה, אך יצר זרם הכנסות קבוע שגדל כל הזמן. כפי שכבר אמרנו, Azure של מיקרוסופט הפך לשחקן מפתח בתחום מחשוב הענן, במקום השני אחרי שירות ה-Web של אמזון ולפני גוגל. בינתיים, אפל ממשיכה להרוויח באותה הדרך מזה 10 שנים, על-ידי מכירת חומרה. יוצא מכלל זה הוא פלח השירותים של אפל, התחום בו החברה צומחת הכי מהר, הפועל לפי מודל של מנויים. אלא שאפל לא עשתה שינוי של ממש במודל העסקי שלה, המבוסס עדיין בעיקר על מכירה של מכשירים. אפל הייתה יכולה לחקות את תוכנית הגישה הכוללת של מיקרוסופט, המשלבת יחד חומרה, אביזרים ותוכנה תמורת דמי מנוי חודשיים. לדוגמה, אני יכול לדמיין "תוכנית שכולה אפל" המציעה מחשבי מק, אייפונים, אייפדים, אחסון iCloud ותוכנות על בסיס מינוי.

אספו את השברים והתקדמו הלאה

פתגם תורכי אומר: "לא חשוב כמה הלכת בדרך שגויה – חזור אחורה!" תחת ניהולו של בולמר, מיקרוסופט עשתה כמה רכישות גרועות. אחרי שקנתה את סקייפ תמורת 8.5 מיליארד דולר ב-2011, מיקרוסופט נוטשת היום את הסקייפ הקלאסי והופכת את סקייפ לעסקים ל-Microsoft Teams, פלטפורמה אחידה לתקשורת חכמה. אחרי כניסה כושלת לתחום הטלפונים הניידים, מיקרוסופט עשתה מהלך גרוע כשרכשה את נוקיה תמורת 7.2 מיליארד דולר. סטיה נאדלה פעל בנחישות כדי לחתוך את ההפסדים של מיקרוסופט, ומחקה חוב של 7.6 מיליארד דולר (יותר ממה ששילמה). במקום לרדוף אחרי הפאטה מורגנה של התקנת חלונות על מכשירים ניידים, מיקרוסופט מתמקדת היום בהתקנת התוכנות שלה על פלטפורמות אנדרואיד ו-iOS. על מכשיר האנדרואיד שלי אני משתמש במיקרוסופט אופיס, באאוטלוק כדי לקרוא דוא"ל, בעוזר החכם Cortana וב-Microsoft Launcher. אפל אמנם לא ביצעה רכישות כושלות מדי (אם כי הרכישה של Beats תמורת 3 מיליארד דולר מעוררת תמיהות), אך היא משתרכת רחוק מאחורי מיקרוסופט בפלח של המשתמשים המקצועיים (power user). בעוד מיקרוסופט מתקדמת עם מכשירי איכות כגון ה- Surface Studio וה- Surface Hub, אפל נדרשת לשנות כיוון באמצעות חדשנות בפלח המקצועי של שוק המחשוב, בעיקר זה של הקריאטיב המקצועי.

המרו בגדול על הענן והבינה המלאכותית

למרות ההתחלה האיטית בתחום התוכנה מבוססת המנוי והבינה המלאכותית, מיקרוסופט הפכה מאז לשחקן מפתח במחשוב הענן בזכות פלטפורמת Azure. היא גם מבצעת השקעות מרשימות בבינה המלאכותית עם פלטפורמת Azure AI שנועדה להביא את הבינה המלאכותית לכל יישום, לכל תהליך עסקי ולכל עובד. בעולם מבוסס ענן ובינה מלאכותית, העתיד שייך לתוכנה ולשירותים. בינתיים, אסטרטגיית הענן והבינה המלאכותית של אפל עדיין מעורפלת ונסמכת יתר על המידה על תחום החומרה.

 

הכותב הינו מרצה לשיווק וטכנולוגיה ב-Kellogg, ביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב ומגיע מידי שנה לישראל להרצות בתכנית קלוג-רקנאטי, תכנית ה-MBA הבינלאומית למנהלים, שהינה שיתוף פעולה עם הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב.

פרופ' סואני מנהל את מרכז המחקר בטכנולוגיה וחדשנות בקלוג, ועוסק בניתוח מגמות ואירועים עכשוויים בתחום הטכנולוגיה, השיווק והבינה המלאכותית. יחד עם אחרים כתב פרופ' סואני שבעה ספרים בתחום הניהול ועשרות מאמרים שיצאו בכתבי עת אקדמיים ומקצועיים מובילים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן