באוגוסט 2016 פרסמה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מסמך שעסק ב"חזון דיגיטלי" של הרשות, ובו נאמר כי על חברות הביטוח להיערך לכניסה אל העידן הדיגיטלי. בכנס שנערך בסוף אותה שנה, אמרה הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר כי חברות הביטוח "נמצאות בתקופת האבן".
דבריה הגיעו אז על רקע צמיחתו של ענף האינשור-טק – טכנולוגיות הקשורות לתחום הביטוח ומכניסות שלל יכולות חדשניות לתחום המיושן. בעולם מדובר במהפכה, בארץ, מסתבר, הדברים מתקדמים לאט הרבה יותר.
את מי תהפוך הטכנולוגיה לספקית הביטוח הגדולה בעולם? | צילום: shutterstock
עד כמה משמעותי השוק החדש הזה אפשר ללמוד מנתוני מחקר של CB Insights, שהציג בשבוע שעבר עו"ד אנתוני דיי, שותף בחברת DLA PIPER, במהלך כנס שערכה החברה ועסק באינשורנס-טק.
משנת 2012 הושקעו 8 מיליארד דולר בענף ב-707 עסקאות השקעה (ממוצע של כ-30 עסקאות ברבעון). בעוד שבשנת 2016 הושקעו בתחום 1.682 מיליארד דולר, ב-2017 חלה קפיצה של 16% שהביאה להשקעות בסך 2.212 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2017 בוצעו 53 עסקאות השקעה בתחום (זינוק של כמעט 50% ביחס לממוצע העומד על כ-30).
בארץ, כאמור, הקצב איטי יותר, אך גם כאן אפשר להתחיל לראות פעילות בתחום, כפי שסיפר בכנס, שנערך בשיתוף משרד פישר-בכר-חן וול אוריון ושות', אלי טובול, מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע ברשות שוק ההון: "בחודשים האחרונים הוגשו לרשות שלוש בקשות חדשות של חברות מבוססות טכנולוגיה, עם מערכות חדשות ופעילות חדשה, שמבקשות להיכנס לעולמות הביטוח בתחומי הבריאות, הרכב והחיים. אנו בוחנים את הבקשות הללו והדגשים המרכזיים שאנו שמים עליהם זה הנושא של אבטחת מידע במרחב הדיגיטלי, הגנת סייבר ותמיכה בפעילות העסקית המוצהרת ללקוח".
בהמשך דבריו סיפר דיי אנקדוטה מעניינת שמלמדת משהו על חדירת הטכנולוגיה אל עולם הביטוח. במסגרת תחקיר של ה-SUN התגלה כי חברות ביטוח מובילות באנגליה העניקו פוליסות ביטוח אטרקטיביות ללקוחות בעלי שמות אנגליים, בעוד שלקוחות בעלי שמות כגון "מוחמד", קיבלו הצעות יקרות בעד כ-1,000 ליש"ט.
לפי עו"ד דיי, הסיפור הזה עורר סערה והיווה מקרה בוחן לענף הביטוח. ראשית, מכיוון שהייתה פה למעשה הוכחה כי חברות ביטוח מתעדפות לקוחות על בסיס מוצא גזעי. אך מעבר לכך התברר לכל שהיכולת של חברות הביטוח לבצע את התיעדוף מתבצעת על בסיס מידע שהתקבל ממערכות מבוססות בינה מלאכותית (AI) וביג דאטה.
"הכניסה של חברות ביטוח לעולמות הטכנולוגיה אינה טריוויאלית", אמר דיי. "מדובר בסוג של התנגשות בין עולמות. היום אנחנו מייעצים לחברות האלה, בין היתר, כיצד להתנהל בעולם הטכנולוגי החדש שחודר אליהן במגוון מישורים: יש כיום יותר מידע שמאפשר ליצור פוליסות שהן הרבה יותר ממוקדות ותפורות למידותיו של אדם. לצורך העניין, אם מבוטח עושה שימוש באפליקציה מבוססת טכנולוגיה של IOT לניטור קצב הלב או לחץ הדם שלו – אלו נתונים שמעניינים מאוד את חברות הביטוח והן רוצות לדעת כיצד לעבד את הנתונים הללו בפוליסה שהן יעניקו לאותו אדם".
דיי הוסיף כי בניגוד למה שחלק מחברות הביטוח נוטות לחשוב "אינשורטק זה לא להשיק אתר אינטרנט חדש ויפה או להשתמש בטכנולוגיה לשם השימוש בה. העקרונות שעומדים בבסיס התחום הם: ניצול טכנולוגיות חדשניות לטובת שיפור השירות והמיקוד בלקוח (במישור של ידידותיות ופשטות בשימוש) והגברת היעילות התאגידית". דיי הדגים את השינויים האדירים שמכתיבה הטכנולוגיה כאשר ציין כי בניגוד לעבר, כיום מוכרת הספרים הגדולה בעולם היא אמזון; חברת המוניות הגדולה בעולם הינה אובר; ואילו ספקית הלינה הגדולה בעולם היא AIRBNB. "על אותו משקל עולה השאלה: מי תהיה ספקית הביטוח הגדולה בעולם בעשורים הבאים?".
לדברי עו"ד עמית דת, ראש תחום קניין רוחני וטכנולוגיות מידע בפישר בכר חן, "מצד אחד, ענקיות הטכנולוגיה מתחילות להיכנס אל תחום הביטוחים וצפויות להפוך לשחקניות משמעותיות בו בשנים הבאות, ומצד שני – חברות הביטוח, כדי לשמור על יתרונן התחרותי ועל מנת להתמודד עם התחרות הגוברת בתחום ועם מתח רווחים קטן, מאמצות פתרונות טכנולוגיים כגון שימוש בביג דאטה, ובינה מלאכותית כדי להציע שירותים דיגיטליים של ביטוח, ביטוח סייבר ופתרונות שונים בתחום הבריאות".
בנוגע לאתגר האבטחה והסייבר, ציין עו"ד דר' עמרי רחום טוויג, ממחלקת הסייבר וטכנולוגיות המידע בפישר-בכר כי "הרגולציה מחייבת את חברות הביטוח לסגל לעצמן אלמנטים טכנולוגיים רבים, אך ייקח זמן לא מועט על מנת ליישמם. על מנת שנוכל להתמודד עם אתגרי סייבר בתחום האינשורטק, חברות הביטוח יכולות לנקוט במספר מהלכים בהם ייצור פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו למשתמש להתמודד עם פרצות אבטחה; יצירת סטנדרטים של תעשיית הביטוח בהם יעמדו כלל החברות; נקיטת פעולות מונעות המסייעות למזער נזקים ואף למנוע סיכונים באמצעות יישום פתרונות טכנולוגיים".
|