החברה לישראל הפסידה 41 מיליון דולר ברבעון הראשון – בעיקר בשל ההשקעה בבטר פלייס

ההשקעה ביצרנית תחנות ההטענה לרכבים חשמליים בטר פלייס המשיכה לגבות מחיר כבד מהחברה לישראל גם ברבעון הראשון של 2013. החברה, הנמצאת בשליטתו של עידן עופר, השקיעה ברבעון הראשון כ-33 מיליון דולר בבטר פלייס, לפני שהודיעה בשבוע האחרון על פירוק החברה הבת, לאחר שסירבה להזרים לתוכה כספים נוספים. ההשקעה הובילה את החברה לישראל לרשום ברבעון הראשון הפסד של 41 מיליון דולר.

ההפסד המיוחס לבעלי המניות אמנם הצטמצם, ביחס להפסד של 82 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2012, אולם בנטרול ההשקעה בבטר פלייס, והשקעה של 64 מיליון דולר ביצרנית הרכב קורוס, רשמה החברה לישראל רווח של 19 מיליון דולר, ביחס להפסד של 57 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. על פי הדוחות, ההפסד הנקי של בטר פלייס ברבעון הראשון הסתכם בכ-48 מיליון דולר (כולל מחיקת יתרת ההשקעה של החברה לישראל בבטר פלייס).

עידן עופר | צילום: רויטרס

במקביל להשקעה בבטר פלייס, השקיעה החברה לישראל 64 מיליון דולר במיזם הרכב קורוס, המשותף לה ולחברה הסינית צ'רי. על פי החברה לישראל, קורוס מתקדמת לעבר השקת פעילות מסחרית בתחילת השנה הבאה.

בחברה מציינים כי הרכב החדש מתוצרת קורוס רשם הצלחה בתערוכת ג'נבה ובתערוכה בשנגחאי. על פי החברה, קצב החתמת המפיצים מתקדם מעבר לתוכניות קורוס. "הביקושים החזקים מצד המפיצים הינם אינדיקטורים חשובים וטובים מאוד עבור קורוס, מאחר שלמפיצים השקעה ראשונית משמעותית בבניית אולמות המכירה", נכתב בדוח.

החברה לישראל הוסיפה כי  הפיתוח והכנה לייצור של יתר הדגמים העיקריים, בהם דגם ההאצ'בק, דגם הקרוס ודגם SUV, נמשך. החברה מתכננת בהמשך להשקה המסחרית של הדגם הראשון בתחילת השנה הבאה, להשיק דגמים חדשים במרווחים של בין 6 ל-12 חודשים בין דגם לדגם.

עם התגברות ההכנה למכירות וייצור, מוסיפים בחברה לישראל, מצבת העובדים צומחת במהרה, כאשר נכון לסוף הרבעון הועסקו בחברה יותר מ-1,300 עובדים. מספר זה צפוי להמשיך ולגדול בחודשים הקרובים.


חשיפת הרכב קורוס 3 במרץ | צילום: רויטרס

החברה לישראל חשפה פרטים נוספים גם על מפעל הייצור. בשלב הראשון, יכולת הייצור של המפעל צפויה להסתכם בכ-150 אלף כלי רכב בשנה, יכולת אשר מתוכננת לעלות בצורה הדרגתית עד שתגיע ללמעלה מכחצי מיליון רכבים בסוף שנת 2016. 

לעומת הפסדי בטר פלייס, נהנתה החברה לישראל משיפור בתוצאותיה של יצרנית הדשנים כיל. זו סיימה את הרבעון בעלייה של כ-9% במכירות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. כיל סיימה את הרבעון הראשון ברווח נקי של כ-305 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-289 מיליון דולר ברבעון המקביל.

גם חברת איי. סי. פאואר סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2013 ברווח עם עלייה של 66% ברווח הנקי – ל-20 מיליון דולר לעומת כ-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בניגוד לכיל, המשיכה חברה הספנות צים לרשום הפסדים גבוהים, אם כי צמצמה מעט את נפחם. בשורה התחתונה רשמה צים הפסד המיוחס לבעלי המניות בסך 112 מיליון דולר, לעומת הפסד של 163 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה צמצמה את ההפסד במונחי EBITDA לכ-6 מיליון דולר, שיפור של כ-63 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל ב-2012.

ההפסד התפעולי של צים הסתכם ב-48 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 116 מיליון דולר ברבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם בגירעון של כ-28 מיליון דולר לעומת גירעון של כ-82 מיליון דולר ברבעון המקביל

בחברה לישראל מוסיפים כי בהמשך לתמיכה והסכמות שהושגו בסוף הרבעון לגבי דחיית תשלומי קרן עד לסוף 2014 והקלות נוספות בסך כלל של 400 מיליון דולר, הציגה צים לכל הגורמים המממנים תכנית עסקית לשנים 2013-2017.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן