Forbes Israel Logo

יש גם סיבות לאופטימיות: 4 נתונים מעודדים לרגל יום האישה הבינ"ל

יום האישה שחל היום הוא הזדמנות נהדרת לבחון פעם נוספת את מצב הנשים בחברה המערבית. כבכל שנה, גם הפעם נשלפים הסקרים, הנתונים והמחקרים השונים אשר בוחנים אילו שינויים חלו במהלך השונה החולפת במעמד האישה ברחבי העולם, על רקע ההבנה הכואבת כי גם כיום, בשנת 2015, עדיין יש צורך של ממש לעצור ולבחון את ההבדלים בין המינים.

אין כל ספק, כאמור, כי מצב האוכלוסייה הנשית עדיין בעייתי עד מאוד (וזה בהתייחס לחברה המערבית, מבלי לפתוח בכלל את סוגיית היחס לנשים בחברות נוספות ברחבי העולם). ראש הוועדה של האו"ם לקידום מעמד האישה פרסמה השבוע נתונים אודות מחקר שערכה הוועדה, לפיהם יקחו עוד 81 שנים עד שלאישה יהיה סיכוי שווה לזה של גבר להתמנות לתפקיד מנכ"ל בחברה פרטית או ציבורית גדולה. רק בעוד 50 שנים, כך על פי המחקר, ישתוו גם הסיכויים של גברים ונשים להיבחר לעמוד בראש מדינה. גם הפרשי השכר במגזרים השונים, אחוז הנשים בתפקידים בכירים, אחוז הנשים הלומדות מקצועות שונים ועוד אי אילו נתונים מוכיחים כי פער המינים חי ובועט גם כיום.

אך למרות כל אלו, יש גם כמה נתונים מעודדים לשם שינוי. נתונים אשר בהחלט לא מצביעים על שוויון בין המינים – אך מעידים על "תנועה בכיוון הנכון", וכי לפחות פני הדברים מתקדמים לכיוון, גם אם השינוי לוקח זמן רב למדי.

אז לכבוד יום האישה הבין לאומי ה-107 אשר מצוין היום ברחבי העולם, הינה כמה נתונים ומחקרים אשר מסבים לנו גם כמה סיבות לאופטימיות באשר למעמד האישה בעתיד הקרוב:

1. נשים בפוליטיקה: מעט, אבל יותר. בכנסת אשר תתפזר בעוד 9 ימים כיהנו 27 חברות כנסת (22.5%). מדובר בשיפור פעוט ביחס לקודמתה (בה כיהנו 24 ח"כיות), אך עדיין אחוז נמוך בהרבה מהשוויון המוחלט אשר היינו מצפים לראות. גם בקונגרס האמריקאי המצב דומה למדי – בו רק 1 מכל חמישה חברי קונגרס היא אישה. ועדיין, מדובר בחלק ממגמת גידול במספר חברות הקונגרס המכהנות, ובסנאט האמריקאי מכהנות כיום 84 חברות – שיא כל הזמנים. נתון מסקרן נוסף אשר עולה מסקר אשר פורסם לאחרונה בארה"ב מראה כי לא פחות מ-63% מהאמריקאים סבורים כי לו היו יותר נשים בתפקידי מפתח בהנהגת המדינה, מצב המדינה היה משתפר.

צילום: thinkstockphotos

2. הרבה יותר נשים מיליארדריות. 2015 הייתה שנת שיא בכל הנוגע לאחוז הנשים בדירוג המיליארדרים של מגזין פורבס, אשר פורסם בשבוע שעבר. ברשימה, אשר מציגה את כל המיליארדרים (בדולרים אמריקאיים) החיים כיום ברחבי העולם הופיעו לא פחות מ-197 נשים מיליארדריות – זינוק של 90% במהלך 3 השנים האחרונות בלבד. ההיסטוריה כבר לימדה אותנו שכשההון מתחיל לזלוג בכיוון מסוים, גורמים נוספים רבים נוטים לזלוג בעקבותיו.

3. יותר נשים יזמיות. נשים ממשיכות לחזק את מעמדן לאורך השנים האחרונות כאחד מגורמי הצמיחה המשמעותיים ביותר במשק האמריקאי. על פי דו"ח מיוחד אשר פרסם הממשל לארחונה, למעלה מ-9 מיליון נשים בארה"ב מחזיקות כיום בעסק משלהן. אותן נשים מייצרות הכנסה בשווי 1.4 טריליון דולר בשנה, ואחראיות ל-7.8 מיליון מקומות עבודה. והמגמה, כאמור, רק מתגברת: על פי אותו הדו"ח, כ-1,200 עסקים נפתחו על ידי אישה בארה"ב מדי יום – עלייה של 65% משנת 2013. כיום בארה"ב, 4 מכל 10 עסקים חדשים מוקם על ידי אישה. וזו בהחלט סיבה לאופטימיות.

4. נשים בתפקידי ניהול בכירים: העובדות מדברות. נשים עדיין אינן זוכות לייצוג שוויוני בתפקידי הניהול הבכירים בחברות השונות (המצב אפילו אינו קרוב לשוויון), אך מחקרים רבים ממשיכים להציג נתונים חד משמעיים באשר ליעילות שילובן של נשים בתפקידים אלו. כך, למשל, מחקר אשר ערכה חברת "קרדיט סוויס" העלה כי חברות בהן כיהנה לפחות אישה אחת בתפקיד דירקטורית הציגו רווחים גבוהים ב-5% בממוצע מחברות בהן כיהנו רק גברים בחבר המנהלים. המחקר המשיך ובחן את השפעתן של נשים גם בתפקידי ניהול זוטרים יותר (המכונים "דרגה C") – והוסיף ומצא הבדלים משמעותיים בביצועי החברות בהתאם למספר הנשים בתפקידים אלו. כך, חברות בהן לפחות 15% מתפקידי הניהול הזוטרים אוישו על ידי נשים הציגו עלייה ממוצעת של 14.7% ברווחים – כמעט 5% יותר מחברות בהן אחוז הנשים בתפקידי ניהול זוטרים היה נמוך מ-10%.

אם נתונים מחקריים כאלו, קשה להתווכח – ונותר רק לקוות כי גם אחוז הנשים בעמדות המפתח השונות (בכלכלה, בפוליטיקה, ובכל תחום אחר) יוסיף לטפס בהתמדה. ואם אפשר – כדאי גם בקצב מהיר יותר מזה אשר חוזה נציבת האו"ם לקידום מעמד האישה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.