בנק לאומי מפרסם היום את ממצאי דוח הבדיקה של המפקח על הבנקים היוצא, דודו זקן, על פרשת ההסתבכות המשפטית של הבנק עם שלטונות המס בארה"ב. כזכור הבנק הואשם כי סייע ללקוחותיו בארה"ב להעלים מס ורק לאחרונה הגיע להסדר עם הרשויות בארה"ב לפיו נאלץ לשלם קנס בסכום אדיר של 400 מיליון דולר.
זקן קובע כי בעיקר האחריות על "אי בחינה מחדש של המדיניות בגל הקשור לפעילות עם לקוחות אמריקאיים ומה נחשב מבחינת השלטונות האמריקאיים כסיוע להעברת מס", נושאים המנכ"לית לשעבר, גליה מאור ומנהל החטיבה לבנקאות פרטית באותה התקופה, צבי איצקוביץ'.
מיד לאחר פרסום דבר הסתבכותו של הבנק עלו קולות שהצביעו על כך כי נושאי התפקידים הבכירים בבנק קיבלו בונוסים שמנים בהתבסס על רווחי הבנק שנבעו בחלקם מן הפעולות האסורות ועל כן, עליהם להחזירם. כעת קובע זקן כי על הבנק לחשב מחדש את אותם הבונוסים ששולמו, בעיקר למאור, איצקוביץ' והיו"ר לשעבר, איתן רף – זאת על סמך ממצאי הועדה שהקים הבנק לבחינת הנשואים הקשורים בפרשה.
בתגובתם מציינים מאור, איצקוביץ' ורף כי "דו"ח הביקורת של בנק ישראל אינו משקף את המציאות כפי שהיתה בפועל והוא בבחינת חכמה בדיעבד. הדו"ח מתבסס על ההסכמים שנערכו בין הבנק לבין הרשויות האמריקאיות כאשר נושאי המשרה לא שותפו בעריכת ההסכמים, וכאמור בדו"ח הם אינם צד להם.
מנכ"לית לאומי לשעבר, גליה מאור | צילום: יח"צ
"דו"ח הביקורת מציין במפורש, כי הבנק נקט בזמן אמת צעדים לצמצום החשיפות לסיכונים הכרוכים בפעילות עם לקוחות אמריקאים, וזאת בהסתמך על יעוץ משפטי מעורכי דין מובילים בחו"ל. לפיכך, אנו דו"חים את הטענה, שהיא עיקרו של דו"ח הביקורת, לפיה הצעדים שנקט הבנק להערכת הסיכונים, הכרוכים בפעילות אמריקאית, לא היו מספקים".
"הפיקוח על הבנקים עצמו לא נקט עמדה כלשהי בסוגיות נשוא הדו"ח, הגם שהיה מודע להתפתחויות בבנקאות העולמית לרבות לפרשת UBS, בזמן אמת, והגם שהיתה לו גישה ישירה לכל המידע שהיה בבנק, למבנה הבנק, נוהליו ואופן התנהלותו. גם כאשר הפיקוח התבקש על-ידי הבנק להדריך את הבנק כיצד לפעול עם לקוחות אמריקאים, נמנע הפיקוח ממתן הדרכה בעניין. הפיקוח לא הורה לבנק, לא במישרין ולא בעקיפין, לשנות או להחמיר את הצעדים שהבנק נקט בהם. רק בשנת 2015 הוציא הפיקוח על הבנקים הנחיה לבנקים בישראל בעניין פעילות עם לקוחות זרים. עמדת הפיקוח, בשנים בהן עוסק הדו"ח, מלמדת שהערכת הסיכונים של הבנק, בזמן אמת, היתה ראויה".
"בנק לאומי העניק ללקוחותיו בארץ ובחו"ל, לאורך כל השנים, שירותים בנקאיים שהינם שירותים מקובלים בארץ ובעולם כולו ונהג בהתאם לכל הוראות הדין בכל מדינה שבה פעל. הבנק מעולם לא נדרש לברר האם הכספים שהופקדו אצלו דווחו כדין. המדיניות שמדינת ישראל בחרה לנקוט בה היא כי כל עוד עבירת המס לא נכללה כעבירת מקור (כגון עבירות טרור, סחר בנשים ועבירות סמים), הבנקים לא נדרשו לבדוק האם שולם מס על-ידי לקוחותיהם, וכי תשלום המס הוא עניינו של הלקוח".
"ב-2009, נוכח שינוי המדיניות מצד הרשויות בארה"ב ועל פי ייעוץ משפטי שהתבסס גם על עורכי דין בעלי שיעור קומה מארה"ב ומשוויץ, היה הבנק חלוץ בהגבלת השירותים ללקוחות אמריקאים. הדו"ח מתעלם לחלוטין מהפעולות הנמרצות שננקטו בבנק, בזמן אמת, כדי להתמודד עם כל הסוגיות שהתעוררו בעקבות פרשת UBS".
|
|