חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

סטארט-אפ: השוודים יסבירו את ישראל בעולם

"ישראל היא לא מה שחושבים (בעולם). אני גדלתי באמריקה וישראל היא ממש כמו אמריקה, היא המדינה ה-51 בשבילי". את המשפט הזה אומר ל-NEXTER אורי צ'רטריפסקי – שחקן ומפיק סרטים שלמרות שמו מדגיש כי נולד במקסיקו, ולאחרונה עלה לישראל.

כדי שכולם יבינו את מה שהוא יודע, הוא החל בשנים האחרונות להפיק סרטים המציגים את ישראל במציאות מדומה, ובהם ניתן לצפות באמצעות קסדת מציאות מדומה, כמו ה-Gear VR של סמסונג, ששימשה אותו עד כה להציג שני סרטונים שצילם כחלק ממיזם Virtually Israel שהוא מנהל, במימון קרן משפחת אדם וגילה מילשטיין.

"רצינו להפיק כלי לתלמידי מכללות בארה"ב – לא רק יהודים אלא בכלל – לקדם את ישראל באור אחר. אז עשינו שני סרטים – אחד שמראה את ים המלח וירושלים ואחד תל אביב" מספר צ'רטריפסקי. "חשפנו אותם באו"ם לפני כשלושה חודשים. זו היתה חוויה מדהימה, אפילו כמה מדינות ערביות שאינני יכול נקוב בשמן ראו את תל אביב לראשונה".

מאז, באמצעות מתנדבי קרן מילשטיין, הוצגו הסרטים בכ-100 קמפוסים ברחבי ארה"ב, ולפי צ'רטריפסקי מכל 10 סטודנטים שראה אותם 8 שינו את דעתם על ישראל, "רק מלראות שבתל אביב יש מועדוני לילה ולא גמלים".

לאחר ההצלחה באו"ם החליט משרד התיירות להרים את הפרויקט של צ'רטריפסקי ככלי הסברה לשגרירויות ישראל ברחבי העולם. במקביל, נוצר קשר בין צ'רטריספקי לשגרירות שוודיה בישראל, שביקשה ממנו לגייס את מומחיותו בסרטים כדי לעזור למדינה להתבלט בכנס תיירות שנערך בתל אביב היום (ג') ומחר. "כשהם ראו מה עשיתי לישראל ומה יכול להיעשות עם הכלי הזה – הם אמרו וואו, אנחנו יכולים לבלוט", הוא אומר. בשלב הזה הוא הציע לשגרירות לגייס למאמץ את Moggles – חברה שוודית שפיתחה קסדת מציאות מדומה לסמארטפונים – והשגרירות התאהבה ברעיון והביאה את אנשי החברה לישראל.


 לאור הצלחה באו"ם – משרד התיירות ישתמש בפרויקט להסברה | צילום: אתר החברה

באירוע השבוע השיק הסטארט-אפ השוודי את המשקפיים שלו, שמיועדים להפוך כל סמארטפון למכשיר מציאות מדומה. "בעזרת קסדה, סמארטפון יכול להפוך לחוויית מציאות מדומה", הסביר טרנינג. "אתם לוקחים את הסמארטפון, מכניסים אותו פנימה, לובשים על הפנים ואתם מוקפים במציאות המדומה".

הוא הדגיש כי שימוש בסמארטפון ובקסדה של החברה, לעומת קסדות שהן עצמן מכשיר מציאות מדומה, הוא היכולת להשתדרג בכל פעם שמשדרגים את הסמארטפון. "מה שנחמד בסמארטפון הוא שכל דור חזק יותר, עם מסך חד יותר. למכשיר האחרון של סוני יש מסך באיכות 4K – זה יותר ממה שיהיה ל-Oculus Rift ול-HTC Vive (שני המתחרים העיקריים בתחום) כשייצאו".

הפיתוח של Moggles התחיל לפני כשנתיים ולפני כשנה פתחה החברה קמפיין מימון המון באתר אינדיגוגו. הקמפיין כשל, כש-113 בני אדם הציעו לתת סכום כולל של כ-14,000 דולר, מתוך סכום מבוקש של 60,000. אך מאז עבדה החברה על שיפור המכשיר במימון פרטי. עתה הם מחפשים משקיעים ישראלים.

"מה שרצינו הוא להפוך את זה לנייד", אומר טרנינג, שהצטרף לחברה לאחר הקמפיין הכושל. "רצינו שזה יהיה קטן, שאפשר יהיה לקחת את זה בתיק וכשאתם מוכנים להיכנס לחוויה הווירטואלית – פשוט תפתחו את הקופסה ותחליקו את המכשיר פנימה. זה עובד עם כל סמארטפון – לא חשוב אם זה אייפון, אנדרואיד, Windows Phone – כל מכשיר עד 6 אינצ'. יותר מזה כבר לא נוח ללבוש על הפנים".

באירוע אמרה שגרירת שוודיה בישראל, אולריקה קרוננברג-מוסברג, כי "אני יודעת כמה חשוב לשוודיה לשתף פעולה עם ישראל בחדשנות וטכנולוגיה ובכל תחום. למדינות שלנו יש הרבה נקודות דמיון – כלכות קטנות ופתוחות שייצוא הוא חלק משמעותי מהן; אוכלוסיות קטנות אך משכילות, סקרניות ויצירתיות, המשמשות לעתים קרובות כשוק ניסיוני למוצרים חדשים; והשקעה במחקר ופיתוח (ישראל ושוודיה מדורגות בצמרת מדד זה ב-OECD)".

קרוננברג-מוסברג שיבחה את היזמות של "אומת הסטארט-אפ" וציינה כי "אני משוכנעת שיש פוטנציאל לא ממומש לשיתוף פעולה גדול יותר בין המדינות, בעיקר בתחומי מדעי החיים, אנרגיה ירוקה וטכנולוגיית מידע, ותחומים רבים אחרים". היא הדגישה כי גם שוודיה היא מדינה שהוציאה מתוכה חידושים, החל מהתרמומטר במאה ה-18, דרך האולטרסאונד והאק"ג ועד קסדת אופניים שקופה וסקייפ (אם כי טכנית זו חברה אסטונית). כיום, היא אמרה, הפכה שוודיה למרכז עולמי למשחקים, עם להיטים כמו קנדי קראש, מיינקראפט ועוד.

שאלנו את צ'רטריפסקי מדוע בחר דווקא בסטארט-אפ שוודי לעשות את מה שאפשר היה לעשות עם מכשירים קיימים. "אחד, בגלל האיכות. שניים, בגלל שאני רוצה להביא משהוא לשוודיה דרך הממשלה השוודית, ואם אנחנו עובדים על משהוא בשבילם אני חושב שזה צריך להיות שוודי. (שלוש,) אם תכיר את דניאל אתה תתאהב בו. אני מאמין שהקבוצה הזו, הסטארט-אפ הזה, מיוחדים בכך שזה הולך לעלות 99 יורו ולהיכנס לכיס. חכו שתראו מה יש להם, אתם תבינו למה בחרתי בהם על פני חברות ישראליות".

אז חיכינו וראינו את הקסדה של Moggles, וצפינו בה באחד הסרטים של צ'רטריפסקי. זה אכן נראה מצוין, במיוחד בזכות מסך ה-4K של אקספריה Z אולטרה של סוני ששימש כמכשיר ההדגמה. גם התאמת הקסדה למכשיר לא נראית מסובכת ומבוססת על ערכת ספוגים בגדלים שונים שמגיעה איתה, מה שאומר שכל אחד יכול תוך פחות מדקה להתאים את הקסדה לסמארטפון הנוכחי שלו – מה שאי אפשר לעשות עם הקסדות של סמסונג ו-LG, שגודלן דומה אך הן מותאמות רק למכשירי הדגל של היצרניות.

מעבר ליתרונות של קסדת Moggles, מדגיש צ'רטרופסקי, החברה גם שוקלת להעביר את הייצור מסין לישראל אם יינתנו לה התמריצים הנכונים. "כרגע הם הולכים לייצר בסין, ויש כמה אנשים כאן שהיו רוצים לתת תמריצים לחברות בינלאומיות כמו מוגלס לבוא לישראל ולעשות עסקים בישראל. אחת המטרות שלי עם מוגלס היא להביא אותם לייצר כאן", הוא אומר.

הקשינו על ג'וליה פילדינג, נספחת לענייני מסחר בשגרירות שוודיה בישראל, על מערכת היחסים בין ישראל לשוודיה, שלפי אתרי החדשות בישראל ידעה בשנתיים האחרונות בעיקר מורדות. זאת בעקבות ההכרה הראשונה מסוגה שלה במדינה פלסטינית והתבטאויותיה של שרת החוץ מרגוט וולסטרום, שאמרה שהאשימה את ישראל בהוצאת מבצעי פיגועי דקירה להורג ללא משפט, ואף קישרה בין "הייאוש הפלסטיני" לפיגועים באירופה. שאלנו האם יש כאן ניסיון לחמם מחדש את מערכת היחסים בין המדינות.

"אי אפשר להפוך הכל לפוליטיקה". שרת החוץ השוודית | צילום: ג'ונס ג'נסון

"אני לא מסכימה עם התיאור שלך", עונה פילדינג. "קודם כל, שוודיה היא חברה של ישראל ונשמח להרחיב ולהעמיק את מערכת היחסים בכל התחומים. יש לנו כבר המון שיתופי פעולה במסחר, חדשנות, תרבות, ספורט, וזה מה שאני עובדת עליו על בסיס יומיומי – לחבר את המדינות. הערב הוא דוגמה לאיך שאנחנו יכולים לעבוד יחד על תחומים של חדשנות כפי שאמרת". היא מדגישה כי "אנחנו עובדים על פעילויות רחבות יותר ויש לנו תוכניות רבות שאשמח לשתף איתכם ברגע שיאושרו".

צ'רטרופסקי מצידו מציע: "תסתכל פה סביבך. איזו השפעה יש פה (להתבטאויות של וולסטרום)? יש פה כמה מהמוחות המבריקים בישראל שבאים לראות חברה שוודית. אין לזה משמעות כשיש לך חברוּת ומוצרים ואם מניחים את הפוליטיקה בצד ישראל ושוודיה חברות. אי אפשר להפוך הכל לפוליטיקה".

אבל צ'רטרופסקי עצמו לא מניח את הפוליטיקה בצד לחלוטין, וכבר מתכנן את הצעד הבא בקמפיין ההסברה שלו למען ישראל באמצעות המימון מקרן ירושלים ומשרד החוץ והמכשיר של החברה השוודית: "השלב הבא הוא משחק מציאות מדומה שבו יהיה לך דייט בתל אביב", הוא מתאר. "אז בהתחלה זה ישאל אותך אם אתה סטרייט או להט"ב – כדי להראות שישראל פתוחה; האם את/ה אישה או גבר – ואז תקבל אפשרויות של דייטים, כמו נערת ביקיני שמראה את החוף והבילויים המגניבים, או גברת מגונדרת, או אופנוען שייקח את הבנות לנגב. אז נראה לך את ישראל לפי תחומי העניין שלך, ויהיה לך את הדייט הכי טוב – שהוא בעצם דייט עם ישראל".

לכתבה במאקו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן