“סל בטוח”? הסלבריטאים שיושבים במועצת המנהלים

מינויו לאחרונה של שאקיל אוניל למועצת המנהלים של חברת פאפא ג'ונס האמריקאית, מפנה את תשומת הלב ליעילותם של ידוענים המשרתים כנושאי משרות אמון בחברות.

הקונספט של סלבריטי (למשל: דמות ציבורית ידועה, ידוען מעולם הספורט או הפוליטיקה) המשמש כחבר מועצת מנהלים הרים תחילה גבות, כאשר חלק ראו במינוי כזה כגימיק או משהו לא רציני. התדמית הציבורית של שאקיל אוניל ככוכב ספורט, מגיש וכוכב פרסומות יכולה לאשש את הדעה הזאת, אולם הקשר החדש שלו עם המותג פאפא ג'ונס התרחב מעבר לישיבה במועצת המנהלים לקידום שיווקי ולהשקעה ב-9 סניפים של המסעדה. 

שאקיל אוניל. יצליח כמו שהצליח ב-NBA? | צילום: Shutterstock

מבט פנימה על ההחלטה של פאפא ג'ונס להכניס את שאקיל למועצת המנהלים מציע שני לקחים ניהוליים חשובים וראיה חיובית יותר על גיוס הסלבריטי כדירקטור.

הלקח הראשון הוא זה שבמצב הנוכחי, כשהעבודה רב מערכתית ובאווירה תחרותית, אסור לדחות על הסף את הסלבריטאים, בוודאי את שאקיל, אשר בעל תארים מאוניברסיטת LSU ואוניברסיטת פיניקס ובנה את עצמו בחוכמה בדרך לעולם היזמות. כוכב היכל התהילה של ה-NBA הרוויח ביושר את האפשרות להצליח במועצת המנהלים.

ובנוסף לכל זה, המינוי שלו גם תורם לגיוון של מועצת המנהלים, גם מבחינת צבע העור וגם מבחינת הניסיון שהוא מביא איתו והשקפת העולם שלו – הכל ביחד מביא ערך נוסף למותג פאפא ג'ונס – ומתגלה כמינוי שנעשה לאחר חשיבה רבה.

מלבד שאקיל אוניל, כבר ראינו בעבר עוד סלבריטאים בעלי חוש עסקי מפותח. בשנים עברו, ארנולד פאלמר ופול ניומן השיקו מותגים אישיים מאוד מוצלחים. כמו כן, ישנן גם דוגמאות מהזמן האחרון כמו ג'סיקה אלבה (שייסדה במשותף חברה למוצרי עור תינוקות) וגווינת' פאלטרו (המייסדת והמנכ"לית של Goop מבית הניו יורק טיימס).

כוכב נוסף, ג'ייזי, ידוע גם הוא כיזם מאוד מצליח בכמה תעשיות שונות; וכן, אי אפשר שלא להזכיר את אופרה ווינפריי, אחת הנשים המשפיעות והעשירות ביותר בעולם, ששולטת על רשת הטלוויזיה וחברת המולטימדיה שבבעלותה.

גווינת' פאלטרו. דוגמה להצלחה עסקית | צילום: Shutterstock

מנקודת המבט הזאת, מינויו של שאקיל למועצת המנהלים, היא הרבה יותר מאשר גימיק. עם זאת, צריך לזכור שהיו גם מינויים רבים של סלבריטאים שלא הצליחו.

באיזה סלבריטי לבחור?

הלקח השני שצריך ללמוד זה שמינוי של סלבריטי אינו בהכרח "סל בטוח". השאלה המהותית בהקשר הזה היא: האם צרכי הנהלת החברה יושפעו לטובה על ידי מינוי סלבריטי באופן כללי או אולי צריך לכוון דווקא לסלבריטי ספציפי? במקרה של פאפא ג'ונס, הגיוס של שאקיל הגיע בשל הכישורים שלו.

לאחר מכן, חשוב לבצע בדיקת רקע של הסלבריטי כתנאי מוקדם למינויו. לא רק עבור עניינים של מחלוקות וקונפליקטים פוטנציאליים, אלא גם כדי לאשר את הניסיון העסקי של הידוען. אחר כך צריך להגיע דיון מעמיק ומכובד על המחויבות. בעולם התחרותי והרגולטורי של ימינו, הסביבה לא מאפשרת מקום לדירקטור שיתנהג כמו בובה. האם הסלבריטי יוכל לעמוד במשימה הזאת? האם יהיו לו יותר מדי תחומי אחריות לקחת?

זה צריך להיות מאמץ אגרסיבי משולב מעבר למה שעושים בגיוס רגיל. הדירקטור הסלבריטי צריך להכיר את הסביבה של החברה, את המודל העסקי שלה, את התעשייה והשוק התחרותי שבה היא נמצאת, כמו גם את החוקים והרגולציות איתם היא מתמודדת, וכן דברים נוספים. לתת לסלבריטי הדרכה מתאימה ולהכין אותו לחובות ולמחויבות שלו זה דבר חשוב.

פאפא ג'ונס. סל בטוח? | צילום: Shutterstock

העצמאות של הסלבריטי תצטרך להיות בראש מעייני המגייסים כאשר היא או הוא יקראו לקחת חלק בפעילות שיווקית בחסות החברה. האתגר של מועצת המנהלים הוא לקשר בין ההשפעה של הידוען על תרבות הדירקטוריון והנהלת החברה. האם שאר חברי מועצת המנהלים ישנו איכשהו את ההופעה שלהם בפגישות? האם יהיה הבדל בנקודות המבט שלהם לעומת הסלבריטי?

עבור כל מחלוקת ראשונית הקשורה למינויו של שאקיל למועצת המנהלים של פאפא ג'ונס, צריך לערוך בחינה מעמיקה של הדברים, בטח כאשר אנחנו משוכנעים או מהרהרים עדיין על האפקטיביות העקבית של סלבריטי בדירקטוריון.

כאשר ההגה הספינה לא תקין זה יכול להביא לתפקוד לא טוב של מועצת המנהלים. באיזשהו אופן, זה כמו לקבל החלטות תוך כדי משחק. עבור מהלכים פשוטים, ייתכן והשחקנים יסתדרו עם סימן פשוט מהספסל. אבל עבור מהלכים מסובכים, המאמן חייב לקחת פסק זמן ולקרוא לכל השחקנים אליו.

.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן