Forbes Israel Logo
רשתות חברתיות. צילום: Shutterstock
רשתות חברתיות. צילום: Shutterstock

נקיטת עמדה? זו מדיניות הרשתות בנוגע לפוסטים בנושא ההסלמה בדרום

על רקע המתיחות הביטחונית - אינסטגרם וטוויטר מוחקות בימים האחרונים פוסטים ומקפיאות חשבונות משתמשים. האם מדובר למעשה בניסיון להרגיע את הרוחות?

נקיטת עמדה או ניסיון להרגעת הרוחות? עיתונאים רבים טוענים כי התבקשו למחוק פוסטים רגישים ברשתות החברתיות בימים האחרונים, בייחוד כאלו הנוגעים למתיחות הביטחונית הגוברת בישראל. על פי דיווחים שהתפרסמו באתר הכלכלי המוכר –Buisness Insider, עיתונאים פלסטיניים שונים התבקשו בימים האחרונים למחוק ציוצים על ידי טוויטר.

מרים ברגותי, עיתונאית אמריקאית-פלסטינית, סיפרה למשל כי הרשת החברתית ביקשה ממני למחוק ציוצים רגישים, כמו גם תמונות וסרטונים שהעלתה והראו חלקים מן הלחימה ברצועה וברשות הפלסטינית. חשבונה של ברגותי אף הוגבל בהמשך באופן זמני בשל הפרת תנאי השימוש של טוויטר.

לאחר החסימה – ברגותי פרסמה סטורי באינסטגרם בנושא, מה שחולל סערה וביקורת רבה נגד טוויטר, שהודיעו בשלב מאוחר יותר כי הגבלת חשבונה של העיתונאית התרחשה בטעות. "החלנו את הנהלים בנושא הפרת תנאי השימוש בטעות במקרה הספציפי הזה, ולכן הפכנו את ההחלטה שלנו בשלב מאוחר יותר", נמסר מדובר החברה.

רצועת עזה. צילום: Shutterstock
רצועת עזה. צילום: Shutterstock

גם כלפי אינסטגרם עלו טענות קשות וביקורת חריפה בעולם, בטענה כי פוסטים הנוגעים בסוגייה הטעונה של העימותים בשייח ג'ראח או עוסקים בהסלמה בדרום, שהועלו על ידי משתמשים התומכים באחד מהצדדים -נמחקו, וכי חשבונות של משתמשים רבים ברחבי העולם, ובייחוד בארץ וברשות – נחסמו או הוגבלו.

באחת מפעולות הרשת שזכתה לביקורת קולנית במיוחד היא מחקה עשרות פוסטים הנושאים את התיוג #Al-Aqsa, בטענה שהתיוג מקושר לתכנים אלימים ומסוכנים ולפעילותם של ארגוני טרור. גורמים פנימיים טוענים כי אכן ננקטה פעילות אקטיבית להגבלת תגיות ופוסטים שונים בנושא, ובנושאים דומים נוספים.

הרשתות כזירת מלחמה

התערבותן של הרשתות החברתיות בשיח ככל הנראה אינה מקרית: גולשים ועוקבים אדוקים ודאי שמו לב כי זירת הרשת החברתית הפכה בימים האחרונים לזירת קרב נוספת, הזירה ההסברתית. ביקורת קשה במיוחד נשמעה בישראל על בחירתם של אמנים ישראלים המוכרים באופן בינלאומי, כמו גל גדות, שלא להתבטא בסוגיה, או להגיב אליה באיחור.

גם בחו"ל הרשת גועשת ועוסקת בהרחבה במאורעות הביטחוניים בארץ. אמנים וידוענים בינלאומיים רבים העלו פוסטים תומכים או ביקורתיים כלפי ישראל, שעוררו תהודה תקשורתית רבה.

תמונות הכתבה: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן