בתור אמנית דיגיטלית מחתרתית, איצל יארד (Itzel Yard) מעולם לא רצתה ולא ציפתה לתהילה ועושר. כשהפכה לאמנית ה-NFT המרוויחה ביותר עם מכירת יצירת האמנות שלה "Dreaming at Dusk" (חולם בדמדומים) בשווי 2 מיליון דולר, היא נדהמה.
"מעולם לא חשבתי שאמכור שום דבר תמורת כל כך הרבה ועכשיו האומנות שלי מוערכת בשני מיליון דולר", אומרת האמנית האפרו-קריבית בת ה-30 שמכונה בפלטפורמות NFT כ-IX Shells. "זה סוריאליסטי".
עבור עין לא מקצועית, "חולם בדמדומים" היא פשוט חבורה של ריבועים שחורים ולבנים שמתחברים ומתמזגים. אפשר לשאול מה גרם לה להיות שווה כמעט שני מיליון דולר. זו שאלה שיש לרבים לגבי השוק המתפוצץ של NFTs, אסימונים שאינם פטרייתיים (non-fungible tokens), כאומנות דיגיטלית. הוא נבנה באמצעות אותה טכנולוגיית בלוקצ'יין כמו למשל המטבע הקריפטוגרפי Ethereum, שמבטיחה אותנטיות ובעלות יחידה על יצירות דיגיטליות כמו מוזיקה ואומנות. עם זאת, הוא אינו מספק זכויות יוצרים לקונה.
ההכנסות מיצירות האמנות הדיגיטליות של יארד בסך 2 מיליון דולר מועילות לפרויקט Tor (ארגון ללא כוונות רווח שמגן על זוכיות האדם באמצעות תמיכה באנונימיות ברשת), אשר דרש את היצירה לציון 15 שנה לדפדפן Tor באמצעותו משתמשים יכולים לגלוש באופן אנונימי באינטרנט באמצעות מספר רב של הצפנות.
מובילה את המרחב האומנותי
עבור יצירת האמנות הגנראית, כתבה יארד 12 שורות קוד שיצרו מפתח הצפנה אקראי לאתר Tor, אשר בקרוב יוסר ויתחדש. עבודותיה של יארד יהפכו לחפץ דיגיטלי המתעד קטע מהיסטוריה באינטרנט. "זה מה שהופך את האסימון למיוחד עוד יותר מכיוון שהוא כבר לא הולך להיות בסביבה", אומרת יארד. "הוא יעלם והדבר היחיד שיימשך הוא יצירות האמנות שלי".
A creator-first approach. 🌐 Each week, we’ll feature the work of a Foundation artist in our Twitter header.
— Foundation 🌐 (@withFND) March 21, 2021
Now live: “𝔇𝔢𝔞𝔡𝔩𝔦𝔫𝔢𝔰” by Itzel Yard (@ix_shells)
→ https://t.co/qG1qvxa1B2 pic.twitter.com/GTEqwQ7yN3
לאחר מלחמת הצעות מחיר צמודה עם אספן ה-NFT ומנכ"ל קרקן (Kraken), ג'סי פאוול, היצירה נמכרה לקבוצת אספנים בשם PleasrDAO ב-14 במאי תמורת 500 ETH או 2,019,820 דולר. יארד מתארת את רוכשי עבודותיה כ"חנונים" של אבטחת סייבר ופרטיות באינטרנט. "ברור ש-ix_shells מובילה את המרחב האמנותי הגנראטיבי המתפתח – היקום שבו קוד פוגש אמנות – עם הדמיה חזותית של אלגוריתמים לצד יצירות אמנות מוזיקליות חדשניות", כתב ג'ייסיס ג'ונסון, בכיר ב-PleasrDAO, בדוא"ל.
אומנות גנרית, המשתמשת באלגוריתמים ובמערכות אוטונומיות ליצירת תבניות וצורות, היא תחום הנשלט על ידי גברים, אומרת יארד כאחת הנשים הבודדות במעגלים אלה. מכירת עבודותיה במיליוני דולרים הפנתה אליה אמניות בולטות אחרות, שרובן עובדות במדיום אמנות מסורתי, אומרת לינדזי הווארד, ראש הקהילה בקרן. "המכירה של יארד פורצת דרך מכיוון שהיא קובעת תקרה חדשה לאמניות בחלל ה-NFT, ומראה שאנחנו לא רק מעבירים את הערכים של עולם האמנות המסורתי", אמרה הווארד לפורבס.
עוברת למיינסטרים
כשהתחילה להטמיע את עבודותיה לאסימונים, יארד הייתה במצב כלכלי כל כך קשה, שלא היה לה אפילו כסף לדלק, שלא לדבר על הכספים הדרושים לעבודה במדיום החדש הזה. "אני זוכרת שלא היה לי כסף לטבוע שום אתריום", היא אומרת. בעזרת חברה היא הצליחה לטבוע את יצירות האמנות הראשונה שלה ב-NFT שנמכרה במחיר של 0.5 ETH או 800 דולר. בארבעת החודשים האחרונים היא הרוויחה בין 60 ל-70 אלף דולר. כעת היא מוכרת יצירה שלה תמורת מינימום של 3 ETH או 8,000 דולר.
אומנות גנרית ו-NFT הפכו לאמצעי להימלט מחוויות חיים כואבות, אומרת יארד. פרידות, מותו של אביה כשהיתה בת 14 בלבד, אילצו אותה לעזוב את בית הספר בטורונטו, "עיר שלא הייתה פתוחה בפני מישהי שאין לה את המשאבים לחיות בה", הכל קרס עבורה. "אני צוללת אל המטאברס", היא אומרת, "אני שקועה במחשב שלי כבר שנתיים ברציפות".
בחודש יולי תציג יארד את עבודתה ביוניט לונדון, פלטפורמה אמנותית עולמית בבירת בריטניה, ותציין את תצוגת הגלריה הפיזית הראשונה שלה. כעת, כשהיא עוברת למיינסטרים של חלל ה-NFT עם עבודתה, היא נותרת מחויבת לאמנים המתחילים.
"אצל יארד הסוף הוא שהיא חזרה לקרן יום לאחר המכירה והחלה להתמודד על עבודות של אמנים אחרים – בעצם שילמה קדימה באופן מיידי – מה שמראה עד כמה חלל ה-NFT הוא נדיב, וכמה תמיכה יארד מעניקה לאומנים האחרים בחלל הזה", אומרת הווארד.