Contributors
משברים הם חלק בלתי נמנע מהחיים היזמיים, והם פוקדים כל מיזם כמה וכמה פעמים. למרות הקושי בהתמודדות עם חלק מהמשברים, יש להם גם צדדים חיוביים, ולעתים קרובות ניצול משברים דווקא לצמיחה יכול להוות קרש קפיצה משמעותי עבור הסטארט-אפ. אילו משברים יכולים להתרחש?
● עזיבה של לקוח משמעותי: לא אחת יזמים מתבססים בצורה משמעותית על לקוח יחיד או קבוצת לקוחות קטנה. במידה ואותם לקוחות יחליטו לעזוב את החברה או להקטין את נפח הפעילות, המיזם חשוף למשבר משמעותי. יש להיערך לכך מראש ולנסות לגוון את הלקוחות בצורה כזו שהמיזם לא יהיה תלוי קיומית במספר לקוחות מצומצם.
● משברים בין ההנהלה לדירקטוריון: לעתים מתגלעים חילוקי דעות בין הנהלת החברה לבין חלק מחברי הדירקטוריון. כאשר חילוקי הדעות מחריפים, זה יכול להוביל למשברים רציניים שיכולים לשתק את החברה ולהוביל אותה למצב מסוכן.
● משבר עולמי או מקומי הקשור לעולם התוכן שלכם: לצורך העניין, אם החברה שלכם עוסקת בתחום הכושר ובעולם פורצת מגפה עולמית שמאלצת את סגירת חדרי הכושר, הסיטואציה עשויה להשפיע מהותית על ההכנסות שלכם ובהמשך על קיום החברה.
איך נהפוך משבר להצלחה?
כל אחד מהמשברים שצוינו, ועוד משברים רבים ונוספים יכולים, במקרים מסוימים, להיות דווקא המפתח לשינוי כיוון ולהצלחת המיזם שלכם. מה ניתן לעשות על מנת להתמודד עם משבר בצורה נכונה?
להסתכל על הדברים 'מבחוץ': אחת הבעיות הקשות בניהול משבר היא שכאשר היזם נמצא בתוך הבוץ, לפעמים הוא לא מצליח לזהות פתרונות טריוויאלים הנמצאים ממש בהישג ידו. כשהראש מקובע על כיוון מסוים, קשה מאוד למצוא פתרונות יצירתיים. לכן, נסו לחשוב מחוץ לקופסה או להיעזר באנשים חיצוניים שיוכלו לשמוע את הסיטואציה ולנתח אותה בצורה קרה, וכך אולי להציע פתרונות יצירתיים.
לא לפסול פתרונות על הסף: כאשר נמצאים במשבר, ישנו צורך אמיתי להגיב ומהר. לפעמים, כפועל יוצא של הרצון במהירות אנו פוסלים מידית רעיונות מסוימים. אם היינו מעמיקים במחשבה – ייתכן שהיינו מגלים שהרעיונות יכולים להוות פתרון למשבר בו אנו נמצאים. כמובן שחשוב לאזן בין הצורך להגיב מהר ובין הצורך לשקול פתרונות לעומק, אך פעולה באחד משני הקצוות – ככל הנראה תהיה פחות טובה.
לנשום, לנשום, לנשום: ההבדל הדק בין לחץ חיובי לבין פניקה יכול להכריע את גורל המשבר בו אתם נמצאים, וכפועל יוצא גם את גורל החברה. משבר, בטח משבר משמעותי, מביא איתו לחץ עצום שיכול לא פעם לדחוק את היזם לנקודות קיצון. חשוב לזכור שאם לא ניקח אוויר, נשקול דברים בצורה הגיונית ונבצע החלטות נכונות ומהר – העסק עלול להתמוטט.
קשה לקבל החלטות נכונות מתוך פוזיציה של פניקה וחרדה, ולכן חשוב לקחת את הנושא בפרופורציה ולהבין שלהוסיף לחץ נוסף למשוואה רק יחמיר את המצב. מה עושים במצב בו הלחץ בלתי נשלט? בסיטואציה כזו כדאי להיעזר באנשי מקצוע שידעו לתעל אתכם את הלחץ למקום של בניה ויציאה מהמשבר, ולא חלילה למקומות של העמקת הבעיה.
שני משברים משמעותיים שעברו חברות שכולנו מכירים יעזרו לנו להבין כיצד תגובה נכונה למשברים תשנה כיוון של חברות ותהפוך אותן למשגשגות. אחת מהן היא חברת IBM והמשבר עליו התגברה בתחילת שנות ה-90.
החברה שנוסדה בשנת 1896 ומעסיקה כיום מעל 300 אלף עובדים, נקלעה למשבר חמור שנבע בין היתר מהעובדה שבאותם זמנים החברה היא התרכזה בייצור מחשבים וציוד מחשוב באופן כמעט מוחלט. מי שהוביל את החברה ליציאה מהמשבר היה לו גרסטנר, מנכ"ל שמונה באופן מיוחד כדי לטפל בנושא. לאחר שביצע שינוי ארגוני נרחב והפך את החברה לכזו שמתרכזת בטכנולוגיה באופן כללי ולא רק בייצור, גרסטנר הצליח להוציא את החברה מהמשבר ולהצעיד אותה לעבר העתיד ולהצלחות כבירות.
מקרה מוכר נוסף הוא מקרה המבחן של חברת אפל שידעה כמה משברים בתחילת הדרך, כאשר המשבר המשמעותי ביותר היה חילוקי הדעות העזים בין המנכ"ל והמייסד האגדי של החברה – סטיב ג'ובס, לבין דירקטוריון החברה. בשנת 1985, החליט הדירקטוריון לפטר את ג'ובס מתפקידו בעקבות חוסר שביעות הרצון שלהם מהתנהלותו וחילוקי דעות עם מנכ"ל החברה דאז – ג'ון סקאלי.
לאחר הפיטורים, אפל שינתה כיוון מספר פעמים, אך אותו 'ניצוץ' של ג'ובס היה חסר, וזה הורגש היטב בכל היבט בפעילות החברה. לאחר כעשור, רכשה אפל את חברת NEXT, אותה הקים ג'ובס לאחר פיטוריו, ובשנת 1997 חזר המייסד לתפקידו כמנכ"ל. מאותה נקודה ואילך חל מפנה משמעותי בדרכה של החברה שהפכה כיום לאחת מענקיות הטכנולוגיה המובילות בעולם.
ממקרים אלו ניתן ללמוד שגם תאגידים גדולים עברו ועוברים משברים משמעותיים, אך כאשר הצליחו למצוא את נקודת המפנה ולעלות על דרך המלך, הן הגיעו להישגים והמשיכו לצמוח ולשגשג.
דביר כהן הוא בוגר רשימת Forbes 30Under30 שותף מייסד ומנכ"ל חברת StartPlan – מחקר וייעוץ לסטארט-אפים. במסגרת תפקידו הוא מנהל את פעילותה הגלובלית של החברה, ואחראי על צמיחתה המואצת בשנים האחרונות.
ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.