כל יזם מתחיל יודע לדקלם עד כמה קשה ומורכבת המשימה: לקחת רעיון, להקים סטארט־אפ, להביא משקיעים טובים אל השולחן ולהשלים סבב גיוס מוצלח – גם כשמדובר בתקופות רתיחה שבהן נראה שהכסף פשוט נופל מהשמיים.
מעטים יכולים לומר בסיפוק כי הצליחו לקחת יוזמה חדשנית ולהפוך אותה לחברה בשווי של מיליארד דולר. להצליח לעשות את כל אלה ועוד לפני גיל 30 – זו כבר משימה כמעט בלתי אפשרית. בהיבט הזה, אלכס בואזיז בן ה־28 הוא האיש למשימות מיוחדות.
את הרעיון ליצירת פלטפורמה גלובלית לעבודה מרחוק, שתחבר בין עובדים ומעסיקים ותאפשר לכישרונות מרחבי העולם לעבוד בחברות מובילות, גלגל לתוך DEEL – סטארט־אפ קטן שהקים יחד עם שואו וואנג, שותפתו לספסל הלימודים ב־MIT. בתוך פחות מארבע שנים הפכה DEEL לחברה גלובלית בעצמה – עם מאות עובדים הפרוסים בעשרות מדינות, אלפי לקוחות, הכנסות של עשרות מיליוני דולרים ותג מחיר נוצץ ומחייב של יותר מ־5 מיליארד דולר.
על בסיס הטכנולוגיה שפיתחו שני היזמים הצעירים – מנהלות כיום למעלה מ־7,000 חברות את הצוותים הגלובליים שלהן. DropBox, CoinBase, או Shopify כבר משתמשות בפלטפורמה של DEEL, שמאפשרת להן להתגבר על קשיי רגולציה וביורוקרטיה מורכבים הכרוכים בניהול כוח אדם הפרוס על פני מדינות רבות. המערכת מאפשרת למנהלי משאבי אנוש, חשבים או מנהלי כספים לבצע תשלומי שכר ב־120 מטבעות או ליצור חוזי העסקה, טפסי מס וחשבוניות בהתאם לחוק המקומי ולדיני העבודה הנהוגים ב־150 מדינות.
תזמון מושלם
אם אומרים שתזמון זה הכל בחיים, אין ספק שהתזמון במקרה של בואזיז היה לא פחות ממושלם. תקופת הקורונה שינתה את שוק העבודה הגלובלי והניעה ביקושים עצומים לפתרונות דיגיטליים עבור הקשיים שזימנה העבודה מרחוק. בדיוק אותם פתרונות טכנולוגיים שהציעו חברות כמו DEEL, שהביקוש למוצרים שלה והגידול במספר הלקוחות זינק באותה תקופה באופן אקספוננציאלי.
גם המשקיעים מיהרו לגלות את גודל הפוטנציאל. עד סוף 2020 משכה החברה של בואזיז גיוסים בהיקף של כ־50 מיליון דולר, כשבאפריל 2021, פחות משנתיים וחצי מאז שהוקמה, כבר הפכה לחד קרן – עם גיוס ענק בסבב C בהיקף של 156 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר.
בנקודה הזו היה אפשר בקלות לסכם עוד סיפור מהאגדות על חד קרן מוצלח במיוחד – אבל זה, מתברר, הייתה רק ההקדמה. חצי שנה מאוחר יותר, בספטמבר האחרון, הודיעה DEEL על אחד הגיוסים הגדולים שנרשמו השנה – 425 מיליון דולר לפי שווי של 5.5 מיליארד דולר, שהקפיצו את שווי החברה כמעט פי חמישה בתוך שישה חודשים בלבד.
״גדלנו באופן מאוד מהיר השנה״, מעיד בואזיז בעצמו, והמספרים אכן מספרים את אותו סיפור. DEEL שהכניסה רק לפני כשנה כ־4 מיליון דולר והעסיקה כ־50 עובדים, זינקה במהלך 2021 לקצב הכנסות שנתי של יותר מ־55 מיליון דולר במונחי ARR (הכנסות חוזרות שנתיות). כיום היא מעסיקה כ־750 עובדים הפרוסים ביותר מ־60 מדינות ברחבי העולם.
וכיאה לחברה גלובלית המנהלת מאות עובדים הפזורים בעשרות מדינות שונות – DEEL, באופן אירוני למדי, נזקקת לפלטפורמה המיוחדת שהיא עצמה מציעה לחברות. ״האמת היא שאין לנו באמת צורך במשרדים פיזיים״, מודה בואזיז שמיישם הלכה למעשה את מודל העבודה מרחוק המבוזר שהוא מטיף לו. ״היו לנו משרדים בישראל, החוזה בדיוק נגמר ופשוט לא הייתה לנו סיבה אמיתית לחדש אותו״, הוא מסביר בחיוך.
DEEL היא חברה גלובלית במלוא מובן המילה ואין לה אפילו מטה מרכזי הנטוע במדינה ספציפית – זו אולי הסיבה שלא תמצאו את בואזיז מבלה יותר מדי זמן במקום אחד. למרות זאת, הקשר שלו לישראל בלתי ניתן לערעור, וברור שהשורשים שלו נטועים כאן עמוק. ״באופן טבעי מכורח העבודה אני נוסע המון מסביב לעולם ומבקר בהמון מדינות, אבל ישראל זה המקום היחיד שלו אני קורא בית״, מציין בואזיז.
לפני כשנה השלים את תהליך העלייה ורואה את עצמו כישראלי לכל דבר ועניין. ״גם ההורים שלי מאוד ציוניים – כילד אני זוכר שכשגרנו בצרפת הם תמיד דאגו לבוא לישראל ולבקר פה בכל הזדמנות שהייתה להם. אנחנו משפחה מאוד ציונית שמאוד אוהבת את הארץ״, הוא מספר בראיון שאנו עורכים עימו ממקום מגוריו בתל אביב.
עובדים ללא גבולות
גם הבאזז החיובי סביב החברה והשווי האדיר אליו נסקה תוך זמן כה קצר, לא מצליחים לבלבל את היזם הצעיר. למרות הכל הוא נשאר עם שתי רגלים יציבות על הקרקע ועיניים ממוקדות במטרה. לקחת את DEEL לבורסה ולהנפיק אותה כחברה ציבורית מעולם לא הייתה המטרה הסופית שלו. גם אם מבחינתו מדובר באבן דרך חשובה במסלול צמיחה ארוך שנועד ״להפוך את DEEL לענקית גלובלית שתשנה את עתיד העבודה והאופן שבו עובדים ומעסיקים חושבים ופועלים״.
״יש לנו כאן הזדמנות נדירה לבנות חברה שעוד תגדל ותצמח עשורים קדימה. אנחנו בונים את עתיד העבודה ומשנים את האופן שבו חברות ומעסיקים חושבים ומתנהלים בכל מה שקשור לגיוס עובדים. במקום להיות מוגבלים מבחינת מיקום וגיאוגרפיה, הם יכולים כעת להתמקד במה שחשוב באמת – מי האדם הטוב ביותר והמתאים ביותר לחברה״, הוא אומר.
״היעד שלנו הוא לבנות את הפתרון האידאלי ולתת לחברות את הפלטפורמה הכי טובה לניהול עובדים גלובלי בעולם החדש. אם נעשה את זה כמו שצריך נוכל לאפשר בסוף למאות מיליוני אנשים לעבוד עבור החברות הטובות ביותר וליהנות מחוויית עבודה מושלמת. בסוף מה שהכי חשוב לנו זה לעזור לכמה שיותר אנשים. להפוך את עולם העבודה לעולם ללא גבולות – שבו לא משנה מאיפה אתה או איפה נולדת אלא כמה כישרון יש לך וכמה מוטיבציה יש בך כדי להגשים את הפוטנציאל שלך ולהצליח״.
באלכס בואזיז, כך נראה, טמון אותו להט שמאפיין את יזמי הטכנולוגיה של העידן החדש, אלה המונעים על ידי תשוקה עזה לשנות את העולם. הוא קורץ מאותו זן של יזמים צעירים ומבריקים שהנפיק דור המילאניאלז וכמו האימרה האלמותית שחקק ״מנהיג הדור״, מארק צוקרברג – עד כה הוא בהחלט הוכיח את היכולת שלו ״לזוז מהר ולשבור הרבה דברים בדרך״.
״לנהל חברה שצומחת במהירות ומשפיעה על כל כך הרבה אנשים – לוקח ממני המון משאבים ונותן לי הרבה מאוד סיפוק היום. אז אין לי כל כך הרבה זמן פנוי לעצור ולחשוב איפה אני אהיה עוד עשר שנים מהיום – אני יותר ממוקד במה אני יכול לשפר היום כדי לעשות את העתיד טוב יותר״.