הרחק ממסיבות הבריכה הפועמות של סאות' ביץ' וממובלעות הטייקונים המנקדות את ביסקיין ביי, ריאן ברסלו, אחד התושבים העשירים ביותר במיאמי – ובגיל 27, אחד המיליארדרים הצעירים בעולם – מתיישב ברגליים שלובות על כרית פוף כחולה בבנגלו הצנוע שלו, ממש על הגבול עם האיטי הקטנה. ברסלו מבלה את רוב הימים לבד בבית. הוא רוקד לצלילי מוזיקת דיסקו על הדשא המלאכותי בחצר האחורית שלו. הוא עושה מדיטציה בין עצי דקל נישאים, פסלי בודהה לבנים ומזגן מזמזם.
משולחן ההליכון שלו ליד התופים הטקסיים, הוא מנהל את בולט (Bolt) – פינטק הסטארט-אפ שלו ששווה 11 מיליארד דולר (בהערכת שווי), עם 700 עובדים שמטרתו לספק למיליוני חנויות מקוונות קופה בקליק אחד, סטייל אמזון.
"אני חי אורח חיים נזירי. מדהים מה שאפשר להספיק כשמסירים את הסחות הדעת", אומר ברסלו, שלבוש כמו תותח קונפטי: חולצת טריקו מודפסת עם גיבור-על מצויר סגול של בולט, מכנסי ריצה קצרים מעוטרים קשת בענן, וסניקרס פסיכדליים של נייקי עם סוליות מנצנצות.
בין פגישות זום למפגשי יוגה וירטואליים, ברסלו, שהנתח שלו בבולט מקנה לו הון בשווי 2 מיליארד דולר, אוכל ארוחת צהריים טבעונית מחנות מקומית בבדידות ובשקט. הוא כמעט ולא אוכל מול אנשים אחרים. הוא נמנע מבשר וגלוטן, קפאין ואלכוהול. ללא תוספי מזון או סמים.
השגרה הקפדנית היא חלק ממה שהוא מכנה "לעבוד כמו אריה", פילוסופיה של עבודה בהתפרצויות אנרגיה קצרות ממוקדות ועוצמתיות, בדומה לאופן שבו החתול הגדול צד.
"יש יותר מדי תיאטרון בעבודה, כשאנשים עוברים בין מצבים כדי להיראות עסוקים", אומר ברסלו, שהנהיג לאחרונה שבוע עבודה של ארבעה ימים בבולט. "אני מעדיף שתתמקד בבריאות, ברווחה ובמשפחה שלך במהלך החופש שלך, כך שכשאתה כאן בעבודה, אתה רק בעבודה".
לאחר השקיעה, הוא נמנע מאורות חשמל ומסכים כי הם משבשים את שנתו. במקום זאת, הוא מדליק נרות ומנגן בתוף מעור תאו (אותו הכין בעצמו בעזרת שבט ילידים מקומי) כדי להירגע לפני השינה.
"רוב האנשים שמתעשרים רוצים להיות חלק ממעגל עילית. אני לא רוצה שום קשר לזה – אני כנראה אחד המיליארדרים היחידים עם ההרגשה הזאת", אומר ברסלו בחיוך. "אני לא רוצה להיות במועדונים שלהם, בקבוצות שלהם, במסיבות שלהם".
לא מפחד מאנשים חזקים
עבור אדם הנהנה להסתגר בביתו ומדבר בזלזול על סצנת עמק הסיליקון, נראה שברסלו נמצא בכל מקום בעולם ההייטק בימים אלה. בסך הכל הוא גייס מיליארד דולר מקרנות השקעה וקרנות הון סיכון – 873 מיליון דולר מתוכם רק מאז 2020, מענקיות כמו ג'נרל אטלנטיק, בלקרוק, ווסטקאפ ו-H.I.G Growth.
הוא העלה את הערכת השווי של בולט ל-11 מיליארד דולר – נתון שגורם לא מעט הרמת גבות בעולם ההשקעות, בהתחשב בכך שהחברה הכניסה רק 40 מיליון דולר במכירות ב-2021. מספר הקונים שמשתמשים בתוכנה של בולט גדל, מ-800 אלף בתחילת 2020 ליותר מ-12 מיליון כיום.
ברסלו חתם על עסקאות עם Adobe, Forever 21 ו-Fanatics. מקורבים אומרים שבולט תכריז בקרוב על עסקאות עם רשת חברתית גדולה ואחת מחנויות הכלבו הגדולות באמריקה. מחוץ לחברה, ברסלו הוציא בעצמו שני ספרים (גיוס כספים וגיוס) והשיק שתי עמותות: Conscious.org שמפיצה את בשורת "עבודה כמו אריה" שלו, ו-Movement שמציעה שיעורי ריקוד חינם במיאמי, לוס אנג'לס וניו יורק.
הוא גם גרם לבלבול ולמחלוקת בכל התעשייה. בינואר הוא התפטר מתפקיד המנכ"ל של בולט כדי להפוך ליו"ר הבכיר שלה, מהלך בלתי צפוי ביותר עבור יזם צעיר שרק סגר סבב גיוס של 355 מיליון דולר. הוא מפרסם בפומבי תוכנית שנויה במחלוקת – הלוואת רכישת אופציות לעובדים – שהוא קורא לה רדיקלית, אך ותיקי Web 1.0 אומרים שהיא פשוט חסרת אחריות. ולאחרונה הוא הצטרף לטוויטר כדי לשתף מסרים עוקצניים לעבר כמה מהשחקנים הגדולים ביותר של עמק הסיליקון.
בינואר, ברסלו פרסם ציוץ בטוויטר בו טען שסטרייפ (Stripe), ענקית התשלומים שמוערכת ב-95 מיליארד דולר, ו-Y Combinator, מאיץ הסטארט-אפים המובחר, הם "בוסים של מאפיה" שמשתפים פעולה כדי למחוץ את תחרות הפינטק. מהלך זה היה גם עסקי וגם אישי עבורו. סטרייפ היא מתחרה.
Y Combinator דחתה אותו. בפברואר הוא כתב ש-Shopify, חברת המסחר האלקטרוני בשווי 90 מיליארד דולר המציעה כלי הייטק לעסקים קטנים, נוגסת במערכת האקולוגית שלה על ידי גניבת הרעיונות הטובים ביותר של קהילת המפתחים שלה. לא סטרייפ ולא שופיפיי – לא פטריק קוליסון ולא טוביאס לוטקה, המנכ"לים המיליארדרים שלהן – הגיבו בפומבי לפרובוקציות שלו.
"אני לא מפחד לעצבן כמה אנשים חזקים. אם אני לא הולך לדבר על האפלה שאני רואה בעמק הסיליקון, מי כן?" אומר ברסלו. "אני מאמין שאתה צריך לחלוק את הידע וגם לשתף את המאבקים, כי הדבר שאני הכי שונא בעמק הסיליקון הוא שכולם מספרים סיפור סינדרלה".
וכמובן, שיתוף במאבקים מוביל לשיווק טוב. בולט, סטארט-אפ דיגיטלי שרחוק מלהיות שם מוכר, זקוק למיליוני משתמשים חדשים, במהירות. ציוץ מתוזמן היטב בטוויטר כנגד מתחרים ידועים הוא דרך זולה למשוך תשומת לב ולבנות הייפ.
ברסלו טוען שסופות הציוצים שלו רחוקות מלהיות מעשים אימפולסיביים של אמצע הלילה. לפני פרסום הציוץ, הוא מהרהר על הנושא ומבקש מהמנהיגים שלו – המורכבים כעת מעובדים ותיקים מאמזון, טוויטר ופינטרסט – משוב. מנהלים, משקיעים ולקוחות אומרים שהם בסדר עם הסגנון הבוטה שלו.
"זה ריאן. הוא יזם מדור ה-Z שאינו מרוצה מסדר העולם הקיים, והוא רוצה לשנות אותו", אומר מנכ"ל בולט, מאז'ו קורווילה, לשעבר מנהל באמזון שניהל את הלוגיסטיקה העולמית ואת הקמת אמזון פריים. "רוב האנשים שמגיעים להצלחה לא מרגיזים את הטופ. ריאן הוא חסר פחד".
מנכ"ל BigCommerce, ברנט בלם, לקוח בולט שהתוכנה שלו מפעילה יותר מ-60 אלף חנויות מקוונות, מעריץ גדול: "אני אוהב את זה כשאנשים משתמשים בחופש הביטוי שלהם כדי לומר משהו פרובוקטיבי ומעניין, במקום להיות משעמם או פוליטיקלי קורקט. זה נהדר."
יותר מכירות, לעיתים קרובות יותר
ההבטחה של בולט היא פשוטה: לתת בסופו של דבר למיליוני סוחרים, ומאות מיליוני קונים, קופה דיגיטלית בלחיצה אחת. לאמזון יש את זה כבר שנים. גם ל-Shopify. אז למה לא חנות המכולת האזורית, קמעונאית בינונית או רשת חנויות רכב? בולט מכוונת לאמצע העצום הזה.
"הם נמצאים בשוק גדול מאוד ויש להם הזדמנויות גדולות מאוד. בתוך חמש עד עשר שנים, הם יכולים להפעיל 20% מהשוק הקמעונאי", אומר דניס קונג, מייסד CE Innovation Capital, שהשקיע בסבב הגיוס החמישי של החברה. בשנת 2021, אמזון מכרה סחורות בשווי של כ-600 מיליארד דולר. הרשת של Shopify שכוללת יותר ממיליון חנויות חצתה את ה-175 מיליארד דולר. בולט רודפת אחרי שאר הסוחרים בעולם, שלפי Statista, חברת מחקרי השוק, מכרו פריטים אונליין בשווי 4.9 טריליון דולר ב-2021.
עבור קונה, בולט שמה קץ למילוי טפסים, לחיפוש אחר מספרי כרטיסי אשראי ולשינון עוד סיסמה. אתה יכול להצטרף לרשת הקניות שלה באופן פשוט ונוח על ידי סימון תיבה בשלב הצ'ק אאוט בחנות שותפה. לאחר מכן, בכל פעם שאתה מבקר באתר מופעל בולט, אתה מזוהה ויכול להיכנס ולבצע רכישה בלחיצה אחת וקוד שנשלח באמצעות הודעת טקסט או דואר אלקטרוני.
עבור המוכרים, החיכוך המופחת של תשלום בלחיצה אחת פירושו יותר מכירות, לעתים קרובות יותר. כיום עד 70% מהפריטים נתקעים בעגלות התשלום המקוונות. בולט מקבלת תשלום רק כאשר יש מכירה, לוקחת בערך 2% מכל עסקה. זה בערך אותו הדבר ש-Shopify גובה עבור לקוחות שאינם משתמשים בתוכנת התשלומים הפנימית שלה. אמזון מטפלת בהכל אבל פוגעת במוכרי הצד השלישי שלה עם עמלות גבוהות שנעות בין 8% ל-45% מהמחיר הקמעונאי. סוחרי בולט אחראים לשלם את דמי המשלוח ועמלות כרטיס אשראי בעצמם.
על פני השטח, התשלום משעמם ופשוט, אבל האתגרים הטכנולוגיים והרגולטוריים קשים. כל אתר של קמעונאי חייב לטפל בתשלומים, מיסי מכירה, מלאי, עלויות משלוח, כתובות משלוח וקודי קופונים, והכל תוך כדי בדיקה וצפייה מתמדת שמא לא מתרחשות הונאות. "הייתי צריך לבנות 30 אינטגרציות לפני שיכולתי לעמוד בקופה אחת. התוכנה מאוד מגוונת; הרבה מהמערכות האקולוגיות של המסחר מחוברות יחד", אומר ברסלו. "לכן התשלום ברוב האתרים נראה כאילו הוא נבנה עשר שנים לפני שאר האתר. והיינו צריכים לעשות משהו הרבה יותר קשה: לבנות מסגרת כללית שאפשר להתקין בכל מקום".
פיטר קרוקובסקי, אנליסט בכיר של מודי'ס לטכנולוגיה פיננסית, אומר שהמתחרים במרחב הצפוף חייבים להציע יותר ממהירות כדי לזכות בלקוחות. לאמזון יש קנה מידה, אמינות ומשלוח חינם. PayPal, הסבא של מעבדי התשלומים המקוונים, המקובלת על ידי 80% מ-500 האתרים הגדולים ביותר בארה"ב, מציעה הגנה מפני הונאה, תשלומים בין עמיתים וכרטיסי חיוב. Apple Pay, המותקן מראש ביותר מ-110 מיליון מכשירי אייפון באמריקה לבדה, עובד באותה מידה ב-App Store ובבית הקפה המקומי שלך. חברות הפינטק Affirm, Afterpay ו-Klarna נותנות למשתמשים הלוואות מיידיות. אפילו דפדפני אינטרנט ממלאים אוטומטית כתובות משלוח ומספרי כרטיסי אשראי לביצוע תשלום קל.
לרמות את המוות
מאמצים אדירים רבים נכשלו. ויזה, צ'ייס, אמריקן אקספרס, גוגל, סמסונג ו-Walmart השיקו כולן כפתורי "Buy Now" רק כדי לראות אותם נתקעים. אפילו אמזון, הגורו של קניות בלחיצה אחת, האטה את הקמפיין שלה כדי להדביק את כפתור הקנייה הצהוב שלה באתרים חיצוניים. "זה בית קברות גדול", אומרת ליסה אליס, מנהלת בכירה בחנות המחקר MoffettNathanson. "עשרות חברות צברו אחיזה, הגיעו ל-10% חדירת סוחרים, ואז הן גוועות כי הן אף פעם לא משיגות מספיק לקוחות".
ברסלו מאמין שבולט יכולה לרמות את המוות – ולהצדיק את הערכתה המבעבעת של 11 מיליארד דולר – על ידי מעבר לכפתור הקנייה. תן לחברות אחרות להילחם על "למי יש את כפתור הנדל"ן הטוב ביותר באתר". בולט רוצה לעבוד כגשר, להניע עסקאות מאחורי הקלעים. חשבו על "Intel Inside" לקמעונאות. בעולם השבטי של הפינטק זה יכול להיות מבדל אמיתי. בולט רוצה להיות שוויץ. התוכנה שלה עובדת עם כל מעבד תשלומים, שפת קידוד ושיטת רכישה – כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב, Apple Pay, Google Pay, PayPal, חברות "buy-now-pay-later" ובקרוב גם קריפטו. ללא קשר לשום כרטיס אשראי, בנק, טלקום, ענק מדיה חברתית או מותג מסחר, בולט יכולה לעבוד עם כולם.
המשקיעים מסתכלים מעבר למכירות השנתיות הזעומות של 40 מיליון דולר, בין השאר משום שלוקח חודשים עד ששותפים קמעונאים חדשים וגדולים, שברסלאו מחתים בהמוניהם, עולים לאוויר ברשת. הם מצפים שגם ההכנסות וגם המשתמשים יעלו במחצית השנייה של 2022. "אנחנו מחפשים שילוב של מייסד וצוות מדהים, נושאים נכונים, משיכה למוצר ואימוץ חזק מאוד של לקוחות. לבולט יש את כל אלה", אומר משקיע LionTree הווארד האן. "לעסקאות ארגוניות יש צבר מרגע החתימה והכנסת לקוח. אנחנו בוחנים את הצינור יותר מכל – מי משתמש במוצר, סוגי העסקים שהם מחתימים".
זה קנה המידה הפוטנציאלי שמגביל את התמיכה בדקה-קורן (חברות פרטיות בעלות בשווי של 10 מיליארד דולר ומעלה). "כן, במהלך השנה האחרונה הערכות השווי הפכו למטורפות", אומר אחד המשקיעים בסבבי הגיוס המאוחרים של החברה. "אבל בולט חותמת על עסקאות עם סוחרים שיכולים לספק עסקאות ברוטו בשווי 100 מיליון דולר בשנה. עבורנו זה המניע העיקרי".
לימד את עצמו לתכנת
זה היה בטווח נסיעה, ולא במעבדת מחשבים, שם התחיל ברסלו את הנתיב שיוביל למיליארדים. הוא גדל בצפון מיאמי ביץ' במשפחה של בעלי עסקים קטנים נמרצים. סביו ניהלו חנות ג'ינסים, משרד רואי חשבון קטן ושוק פירות ים. העסק של הוריו: אקווה גולף, מגרש מקומי אהוב שבו שחקנים יכלו לחבוט בכדורים לתוך אגם. (זה הפך לזמן קצר לאטרקציה תיירותית בסוף שנות ה-90 לאחר שהאחים פארלי הציגו אותו בלהיט הקולנועי "משתגעים על מרי"). "אני אהיה בן 13 ואנהל את כל החנות", הוא אומר. "בגיל צעיר אבא שלי לימד אותי מהו הערך של דולר".
הוא למד בתיכון ד"ר מייקל קרופ, בית ספר ממלכתי עם 2,500 תלמידים שבו יותר ממחצית הילדים חיו מתחת לקו העוני. הוא למד קשה, לקח כמה שיותר שיעורים מתקדמים (AP Classes) תוך כדי צבירת קרדיטים נוספים באינטרנט. הוא לימד את עצמו כיצד לתכנת באמצעות מדריכים מקוונים ויוטיוב. הוא השיק חברת מזרונים מקוונת בשם Memory Foam Doctor ובנה אתרי אינטרנט עבור Bal Harbour, מרכז קניות יוקרתי, ו-UNKNWN, מותג בגדי רחוב בגיבוי לברון ג'יימס. "הרווחתי בסביבות 1,000 דולר לפרויקט, אז לא התעשרתי מזה, אבל בהחלט הרווחתי יותר מכל החברים שלי".
ציונים טובים ורוח יזמית זיכו אותו בקבלה לאוניברסיטת סטנפורד ב-2012. פאלו אלטו הייתה הלם תרבות עבורו. "מעולם לא פגשתי ילדים עם רמה כזו של עושר. הורים של אנשים הקימו חברות והיו מנכ"לים של תאגידים", הוא אומר. "ההורים שלחו אותם לשיעורי תכנות מאז שהם היו בני 12".
אם הוא היה מאוים, הוא לא אפשר שישימו לב לכך. הוא למד מדעי המחשב, נרשם ללימודי ברייקדאנס, השיק מחדש את סטנפורד Alpha Epsilon Pi (אחווה יהודית המתמקדת ביזמות) והקים את מועדון הביטקוין של סטנפורד. בשנה ב' הוא וחבר לכיתה החלו לפתח ולעצב ארנק דיגיטלי שמאפשר לקנות כמויות קטנות של ביטקוין לשימוש למסחר יומיומי. וטרינר טכנולוגי מעמק הסיליקון הבטיח הון ראשוני, והשניים התחילו לעבוד.
עם זאת, תוך זמן קצר, המייסד המשותף שלו איבד עניין והתומך שלהם נעלם. במקביל נפטר סבו של ברסלו, שנחשב לחברו הטוב ביותר, ואמו אובחנה כחולה בסרטן. "זה הרגיש כאילו ליקום יש תוכנית. אמרתי לעצמי 'לך על זה' ועזבתי את סטנפורד כדי לבנות את החברה לבד".
הוא כבר לא למד באוניברסיטה, אבל הוא עשה עותק של מפתח החדר שלו והמשיך לגור במעונות. באותו סמסטר, חבר שלמד איתו בסטנפורד, אריק פלדמן, הצטרף כמייסד שותף. ואז, בפברואר 2014, חבר לכיתה, ארמאן עלי, שמנהל כעת את קרון ההון סיכון Human Capital, שלח להם צ'ק עם סכום השקעה ראשוני קטן. יזם הטכנולוגיה ומרצה בסטנפורד ג'יי בורנשטיין שלח אחד גדול יותר, וברסלאו השיג לעצמו דירה.
הוא ופלדמן למדו שנה על תקנות פיננסיות, ציות, כללי הלבנת הון ומניעת הונאה. אבל הייתה בעיה גדולה יותר: ביטקוין היה נורא לרכישות יומיומיות. העסקאות היו איטיות, עמלות גבוהות ואף קמעונאי לא רצה לקבל מטבע שעלול לאבד מחצית מערכו בן לילה. הם היו צריכים לחשב מסלול מחדש במהירות. "יום אחד זה פגע בי כמו ברק. אמזון מציעה תשלום בלחיצה אחת מאז 1999 ושאר העולם לא עושה זאת", הוא אומר. "ככל שלמדתי יותר, הבנתי כמה גדול זה יכול להיות".
"פריצת דרך"
יש לו עוד הרבה שכנועים לעשות. הפיד שלו בטוויטר מלא בהודעות זועמות של מנהלי טכנולוגיה מעורפלים וקרנות הון סיכון נרגזים ששונאים את הביקורות שלו על עמק הסיליקון, את האופן שבו הוא משלם לעובדיו ואת הערכת השווי הגואה של בולט. לברסלו לא אכפת. הוא ממשיך לעצבן את Stripe ו-Shopify ועומד על תוכנית הלוואת האופציות החדשה של בולט, שבאמצעותה, כחלק מהתגמול, הוא מלווה לעובדים כסף לרכישת אופציות למניות בולט.
ברסלו כינה את המדיניות "פריצת דרך" ו"תוכנית האופציות הידידותית ביותר האפשרית לעובדים". הבעיה היא שזה לא רעיון חדש – וזה לא בהכרח רעיון טוב. הנוהג של חברות להלוות לעובדים כסף לרכישת אופציות למניות כדרך לספוג את שכרם היה נפוץ בשנות ה-90 והסתיים באסון, כאשר בועת הטכנולוגיה הראשונה התפוצצה, האפשרויות הפכו לחסרות ערך, משרות התאדו וההלוואות הגיעו לחדלות פרעון.
לא אחת, ברסלו נוטה להגזים בתיאוריו ובדרך כלל "לא נותן לעובדות לקלקל סיפור טוב", כמאמר הקלישאה. בפברואר הוא התפאר בפני פורבס על כך שהוא אאוטסיידר שמעולם לא לקח אגורה מקרנות הון סיכון של עמק הסיליקון. עם זאת, קבוצת המשקיעים שלו כוללת לא מעט חברות מהסיליקון וואלי כמו Tribe Capital, Soma Capital, Ridge Ventures או Sand Hill Angels למשל. עובד לשעבר של בולט אומר שבימים הראשונים, חלק מצוות המכירות ניפחו נתוני הכנסות ועסקאות כדי לרפד את העמלות שלהם. "כמה אנשי מכירות וכמה סוחרים ניפחו מספרים", מסביר ברסלו. "טיפלנו בזה מהר מאוד, הכנו את הדיווח העצמי ויצרנו ועדת ביקורת שתעבור על נתונים. מעולם לא הצגנו מספרים כוזבים בפני בעלי המניות או במהלך גיוס כספים".
למען האמת, ברסלו רק עוקב אחר ההוראות הכתובות בספר ההדרכה של התעשייה, שמלאה שמלאה בטענות שערורייתיות, פילוסופיות מוגזמות, שגרות מוזרות ופולחני אישיות. אחרי הכל, זו התעשייה שאחראית להנדסה ביולוגית, שימוש בפלסבו, מערכות יחסים פוליאמוריות ופסטיבל ה-Burning Man. בהשוואה לרבים מעמיתיו, הוא אדם ישר.
כשהמנכ"ל החדש שלו מנהל את הפעילות היומיומית של בולט, ברסלו יכול להתמקד בסגירת עסקאות גדולות. מקורות אומרים שהוא מגייס כעת הון נוסף לפי הערכת שווי של 14 מיליארד דולר. הוא גם מגייס טאלנטים שיתכנתו עבורו וכן, עושה יותר רעש. הוא בהחלט לא מתכוון להירגע או לשתוק. "אם אתם נרתעים מכך שאני אומר את האמת שלי, נו, נחשו מה? עוד מזה צפוי לקרות – וכנראה שלא כדאי לכם להשקיע בי".