Forbes Israel Logo
משקיעי הון סיכון הזרימו 133 מיליארד דולר לסטארטאפים בתחום הפינטק ברחבי העולם בשנה שעברה | צילום: Shutterstock
משקיעי הון סיכון הזרימו 133 מיליארד דולר לסטארטאפים בתחום הפינטק ברחבי העולם בשנה שעברה | צילום: Shutterstock

קריפטו, בלוקצ׳יין וניאו-בנקים: פורבס מציג את רשימת חברות הפינטק החדשניות ביותר

רשימת 50 חברות הפינטק החדשניות כוללת השנה חברות שהצליחו לבלוט ולצמוח בתקופה מאתגרת של אינפלציה מסחררת ומיתון שאולי בפתח. בין החברות יש גם שתי נציגות ישראליות שעורכות את הופעת הבכורה ברשימה היוקרתית

שנת 2021 הייתה שנת שגשוג ופריחה חסרת תקדים לסקטור הפינטק. העידן הפיננסי החדש המשיך להתפתח ולהשתנות במרחב הקיברנטי, מחירי הקריפטו זינקו וכישרונות יזמים ומשקיעים עם כיסים מנופחים דחפו קדימה את התעשייה. משקיעי הון סיכון הזרימו 133 מיליארד דולר לסטארטאפים בתחום הפינטק ברחבי העולם בשנה שעברה, כמעט פי שלושה מ-49 מיליארד הדולרים שהם השקיעו ב-2020, כך לפי חברת המחקר CB Insights.

התוצאה הייתה שפע של סטארטאפים חדשים ומבטיחים, כאשר מחצית מהחברות המופיעות בדירוג ה-Fintech 50 השנה עורכות את הופעת הבכורה ברשימה השנתית של פורבס לשנת 2022- הכי הרבה מאז פורסמה הרשימה לראשונה לפני שבע שנים. כמו תמיד, רשימת ה-Fintech 50 כוללת חברות פרטיות בלבד עם מטה או פעילות משמעותית בארה"ב.

אחד השמות הבולטים החדשים ברשימה היוקרתית היא Chipper Cash, סטארט-אפ הפינטק מסן פרנסיסקו שהוקם על ידי שני יזמים צעירים מאוגנדה וגאנה בשנות העשרים לחייהם, במטרה לאפשר לאפריקאים להעביר כסף בזול, לקנות מניות בארה"ב ולהשקיע בקריפטו. לחברה הפינטק הצעירה שהוקמה רק בשנת 2018 יש כבר יותר מחמישה מיליון משתמשים ושווי של 2.2 מיליארד דולר.

שתי קטגוריות הפגינו תצוגה חזקה במיוחד השנה – חברות קריפטו ובלוקצ'יין וניאו־בנקים לעסקים, שמטרתם להפוך את שירותי הבנקאות לנגישים יותר לעסקים קטנים מכל הסוגים. דוגמה: Creative Juice אשר מציעה חשבונות בנק וכלים אחרים ליוצרי אתרים. היא אפילו חותכת מהם צ'קים של בין 25,000$ ל-500,000$ בתמורה לחלק מההכנסות העתידיות שלהם. סימה גנדי, המנכ"לית והמייסדת של החברה, ממחישה שני טרנדים בולטים.

Chipper Cash. אחד השמות הבולטים החדשים ברשימה היוקרתית | צילום: Shutterstock

גנדי היא אחת משבע מנכ"ליות המובילות את רשימת חברות ה- ה-Fintech 50 והיא חלק מגל של יזמי פינטק מהדור השני. בעבר הייתה העובדת ה-15 ב- Plaid, שמחברת אפליקציות לחשבונות בנק של לקוחות אשר הופיעה ברשימה הראשונה של חברות הפינטק החדשניות.  

כבר עתה די ברור שהסביבה הנוכחית הפכה קשה ומאתגרת הרבה יותר עבור הפינטק השנה, בשעה שחששות האינפלציה מתגברים, עליית הריבית הופכת את האשראי ליקר יותר והשלכות הפלישה של רוסיה לאוקראינה מתרחבות. הקריפטו התרסק, מניות הפינטק הנסחרות בבורסה נחתכו ב-50% והשווקים הפרטיים נסוגו גם הם.

קרנות הון סיכון מאותתות להערכות שווי נמוכות יותר ואיום הפיטורים מרחף מעל החברות. בסנטימנט הנוכחי יזמים יצטרכו להסתפק – ולחדש – עם פחות משאבים. מצד שני חברות גדולות רבות נבנו דווקא בזמנים מאתגרים כאלה.

המתחרה הגדולה, Bill.com | צילום: Shutterstock

הנקודה הישראלית

אומת הסטארט-אפ המתחזקת תדמית של מובילת חדשנות, בעיקר בסקטור הפינטק, יכולה להתגאות בשתי חברות ישראליות שמופיעות השנה ברשימה היוקרתית.

הראשונה היא Melio, חברת הפינטק הישראלית שפתחה פלטפורמה לתשלום דיגיטלי לעסקים קטנים. חברת הסטארט-אפ המבטיחה שהוקמה על ידי מתן בר, זיו פז ואילן אטיאס, השלימה בינואר אשתקד גיוס ענק של 110 מיליון דולר – אשר הפך אותה ליוניקורן עם תג שווי 1.3 מיליארד דולר. פחות משנה לאחר מכן הודיעה על סבב גיוס נוסף – בהיקף של 250 מיליון דולר שהקפיץ את שוויה ל-4 מיליארד דולר.

Melio דואגים לבדל עצמם מהמתחרה הגדול יותר Bill.com, על ידי התמקדות בחנויות ועסקים קטנים. היא גובה מהלקוחות עמלה של 1% כדי לזרז תשלום באותו יום ו-2.9% לתשלום בכרטיס אשראי. מחצית מעובדיה וכל לקוחותיה מבוססים בארה"ב.

TripActions. הופעת הבכורה בדירוג ה-Fintech 50 | צילום: Shutterstock

החברה השנייה שעושה גם היא את הופעת הבכורה שלה בדירוג ה-Fintech 50 היא TripActions, חברת התיירות העסקית של אילן טוויג ואריאל כהן, אשר פתחה פלטפורמה דיגיטלית לשירותי תיירות עסקית (הזמנת טיסות, מלונות, רכבים להשכרה ושירותים נוספים).

TripActions הודיעה בתחילת 2021 על גיוס של 155 מיליון דולר לפי שווי של 5 מיליארד דולר וחודשים ספורים לאחר מכן כבר השלימה סבב גיוס נוסף של מאות מיליוני דולרים על פי הערכת שווי של יותר מ-7 מיליארד דולר. לאחרונה פורסם כי בחברה מתכננים סבב גיוס נוסף על פי שווי של 9 מיליארד דולר – מהלך חריג ביותר באקלים הנוכחי. המשקיע הראשון בחברה ומי שמלווה אותה עד היום הוא היזם הסדרתי אורן זאב.

The Fintech 50 List 2022

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.