אדריאן, מאפרת מקצועית בת ארבעים, גדלה בהרי צפון ג'ורג'יה, מדינה שבה הקנאביס עדיין לא חוקי. כשהיא ובעלה תכננו חופשה ב-2018, אדריאן, שמדברת במבטא דרומי מסולסל ומעשנת מריחואנה מאז שהייתה בת 14, הציעה לנסוע לקליפורניה ולהרגיש איך זה לקנות מריחואנה באופן חוקי.
"מעולם לא הייתי בבית מרקחת לקנאביס בעבר ורציתי שאיש מקצוע יקח אותנו לסיור ויסביר על הכל כדי שנוכל פשוט להירגע ולספוג ממנו את כל הידע", אומרת אדריאן על החוויה.
היא הזמינה טיול עם Emerald Farm Tours, הפועלת מסן פרנסיסקו ומדריכה חובבי קנאביס בין חנויות מקומיות ומספקת סיורים פרטיים לגידול קנאביס מקורה באזור המפרץ. אדריאן הוציאה כ-1,500 דולר על ה-Canna-cation (חיבור המילים קנאביס ולוקיישן) לסיור של חצי יום, מבחר טוב של צמחים וחדר מלון. חודשים לאחר מכן, היא הזמינה טיול נוסף, אבל הפעם היא וחבריה רכשו את טיול של יום שלם לביקור בחוות קנאביס חיצונית במנדוסינו, שלוש שעות צפונית מסן פרנסיסקו.
כמובן, אדריאן לא הייתה חייבת לנסוע כל הדרך ל"עיר הפרחים של אמריקה" (קליפורניה) כדי ליהנות מקנאביס בחופשה. נכון לעכשיו, 19 מדינות בארה"ב הפכו את השימוש בקנאביס לחוקי, כאשר מספר מדינות נוספות עשויות להצטרף אליהן השנה.
נתונים מבטיחים
ככל שהלגליזציה מתפשטת, הצמח גם הפך לפחות "ידוע לשמצה". יותר משני שלישים מהמבוגרים האמריקאים (68%) תומכים כעת בשימוש למבוגרים, על פי סקר האריס שנערך במאי. מחצית מהמילניאלים (50%) אומרים שגישה לקנאביס חוקי לשימוש עצמי משפיעה בבחירת יעד לחופשה, וארבעה מתוך עשרה מהם (43%) אומרים שהם בחרו ספציפית יעד מכיוון שהקנאביס היה חוקי שם.
לעת עתה, מועצות התיירות והתעשייה האמריקנים מתעלמים מהפוטנציאל הכלכלי של תיירות הקנאביס, אומר ויקטור פינהו, מייסד שותף של Emerald Farm Tours. "הם תיירים והם עושים קניות – הם כאן כדי לבזבז כסף על גראס", הוא אומר, ומסביר כיצד הלקוח הטיפוסי שלו מוציא 300 עד 400 דולר בבית מרקחת במהלך ביקורו, בערך פי שלוש מאשר עסקה ממוצעת עם מקומיים.
עדיין לא ברור לאיזה גודל תצמח תעשיית תיירות הקנאביס המתהווה בסופו של דבר, או מה תהיה ההשפעה הפוטנציאלית שלה על כלכלת התיירות האמריקאית השווה כ-1.2 טריליון דולר, אבל הנתונים המוקדמים נראים מבטיחים. מחקר אמריקני שקדם למגפה (ב-2020) של חברת מחקרי שוק MMGY Travel Intelligence מצא שכמעט אחד מכל חמישה (18%) תיירים אמריקנים מעוניינים בחוויות הקשורות לקנאביס בחופשה. מספר זה מזנק ל-62% כאשר מדגם הסקר מצטמצם למבוגרים שצורכים קנאביס מעל גיל 21 עם הכנסה שנתית של משק בית של יותר מ-50 אלף דולר.
הכנסה פסיבית
קנאביס חוקי מקפיץ גם עסקים אחרים. מתוך 25 מיליארד דולר במכירות חוקיות של קנאביס ב-2021, פורבס מעריך כי עד 4.5 מיליארד דולר הונעו על ידי תיירים, שמזרימים 12.6 מיליארד דולר נוספים למסעדות, מלונות, אטרקציות וחנויות אחרות – כמו גם לקופת המס של המדינה והעירייה. הסיבה לכך היא שעל כל דולר שמוציאים אצל קמעונאי קנאביס, יש אפקט מכפיל, עם 2.80 דולר נוספים שהוזרמו לכלכלה המקומית, אומר בו ויטני, מייסד וכלכלן ראשי ב-Whitney Economics, מובילה בתחום הייעוץ העסקי של קנאביס.
עבור יעדים רבים, מדובר בעיקר בהכנסה פסיבית כמעט ללא קידום מקומי. קחו בחשבון את קולורדו, שם קנאביס לשימוש עצמי חוקי כבר עשור והכניס 423 מיליון דולר מיסים בשנה שעברה. אתר משרד התיירות של קולורדו מציע הדרכה מועטה עבור 420 מטיילים, מלבד טיפים כלליים לבטיחות קנאביס, הנחיות משפטיות ועצות מעשיות אחרות.
"קנאביס אינו אחד המניעים העיקריים מבחינת תיירות למדינה שלנו, בהשוואה לקטגוריות כמו בילוי בטבע", אומר פקיד תיירות בקולורדו, ומציין שאין סטטיסטיקות או דיווחים על היקף הנסיעות או ההכנסות.
בעוד שקולורדו לא מנסה באופן יזום למשוך תיירים המעוניינים לחוות את תרבות הקנאביס שלה, היזמים במדינה כן. Denver's Patterson Inn, מלון בוטיק בן 9 חדרי שינה הממוקם, כיאה, ברחוב 420 E. 11, יהיה בקרוב ביתו של טרקלין צריכת הקנאביס המורשה הראשון בעיר, בתוך מלון. הבעלים כריס קיארי אומר שהמועדון שלו בשטח של 1,000 רגל מרובע, שייקרא סוויטת 420, יהיה פתוח לאורחי המלון בתשלום עד סוף השנה. "אני אוהב להגיד שזה בית סוהו עם גראס", אומר קיארי.
יחס מנורמל
בינתיים, כמה יעדים נוספים מתחילים לאמץ את תיירות הקנאביס. המחקר האחרון משרטט דיוקן של תייר קנאביס טיפוסי שנראה פחות כמו מעשן סטריאוטיפי ויותר כמו כל נופש יוקרתי אחר – סביר להניח שהוא מילניאל (דור ה-Y) או צעיר יותר (63%), עם תואר אקדמי (59%), עבודה (82%) והכנסה ממוצעת למשק בית של 87 אלף דולר, על פי דו"ח של איגוד הנסיעות הבינלאומי לקנאביס (CTAI), קבוצת סחר מהתעשייה.
"עד 2025, 50% מהמטיילים בארה"ב הולכים להיות מילניאלים", אומר בריאן אפלגארט, מייסד הארגון. "והיחס שלהם לצריכת קנאביס מנורמל יותר בהשוואה למנהיגי התעשייה הסטיגמטיים של היום".
טוד אהרונסון, מנכ"ל Visit Modesto, לשכת הכנסים והמבקרים של המרכז החקלאי בסנטרל ואלי של קליפורניה, מסכים. "אוהבי כלבים הם משתמשי קנאביס, חובבי אוכל הם משתמשי קנאביס", הוא אומר. "אין הבדל בין תייר קנאביס לכל תייר אחר".
בשנה שעברה, Modesto שיתפה פעולה עם Cultivar, חברת אסטרטגיית תיירות קנאביס שהוקמה על ידי Applegarth, כדי להשיק את MoTown CannaPass, תוכנית תגמול המסייעת למבקרים לגלות מגוון מסעדות, פעילויות וחנויות קנאביס באזור.
"רצינו את ההזדמנות לומר, 'היי, אם קנאביס זה הקטע שלך, ואתה כאן, יש לנו חנויות חוקיות'", אומר אהרונסון. "ויש לנו חוויות שאתה יכול ליהנות מהן לא פחות מאשר אם היית הולך לפאב או בר יין. כולם מוסדרים באותה מידה. צריך שיהיה לך נהג ייעודי לכל אחד מהם. כל מבקר מוזמן. השאר את הכסף שלך כאן".
משנה את חוקי המשחק
אהרונסון אומר שה-MoTown CannaPass סיפק גידול מיידי של 11% בתנועה לקמעונאי קנאביס מקומיים וגם בביקורי לילה במודסטו. "אין שום חרטות", הוא אומר. "זו הייתה תוצאה משמעותית".
במבט קדימה, לפלורידה יש פוטנציאל להיות המדינה שמשנה את חוקי המשחק של תיירות הקנאביס בחוף המזרחי. אחרי קליפורניה, פלורידה נמצאת במקום השני בארה"ב בתיירות הכוללת, כשהיא גורפת הכנסות מתיירות בסך 99 מיליארד דולר בשנת 2019.
פלורידה מתהדרת גם בשוק המריחואנה הרפואית הגדול במדינה במיליארד דולר (מכירות שנתיות). אבל עד כה המאמצים להכשיר שימש עצמי נתקלו בהתנגדות של מנהיגי המדינה.
עד כמה גדול עשוי להיות שוק תיירות הקנאביס של פלורידה אם המדינה הייתה עושה לגליזציה של שימוש עצמי? בשנת 2019, מחקר השפעה פיננסית העריך שפלורידה יכולה לגרוף מס מכירה של 190 מיליון דולר נוספים "כתוצאה מהמכירות הללו ומהגידול הנלווה לתיירות". בהתבסס על שיעור מס מכירה של 6%, זה מביא לשוק פוטנציאלי של 3.2 מיליארד דולר. בהחלט לא רע בשביל תעשייה בחיתוליה.