Contributors
בשנתיים האחרונות, לא מעט אנשים נדרשו להתמודד עם אתגרים משמעותיים, הכוללים בעיות בריאותיות, אובדן, יציאה ממעגל העבודה, חינוך, חרדות, וחוסר בטחון חברתי. לאור השינויים הדחופים וחוסר היכולת לצפות את העתיד, רבים מאיתנו נמנעים מלתכנן תוכניות ארוכות טווח, ומעדיפים להסתכל על ה"כאן ועכשיו", במטרה לחיות את החיים במלואם.
לצד זה, אנו רואים התכנסות לערכי הבסיס: דאגה לבריאות, למשפחה ולאורח החיים, ובחירה במוצרים ושירותים המתחברים עם ערכים אלו. המגמה הזו באה לידי ביטוי בתוצאות ה-Future Consumer Index של EY לשנת 2022, שבחן את המגמות המשפיעות על צרכנים בתקופת הקורונה. לפי המדד, 45% אנשים מעדיפים לחיות את הרגע, מאשר לתכנן לאורך זמן, ו-42% מעדיפים לרכוש חוויות, במיוחד אם הן מאפשרות גמישות והחלטה של הרגע האחרון.
לכן, היום, חברות נדרשות לחדד את המסר שלהן לגבי האופן בו הן משפרות את חייהם של צרכנים היום, ועוזרות להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. כך למשל במאי 2022, השיקה אמריקן אקספרס את הקמפיין "Don't live your life without it", עם הסלוגן " זו לא שאלה של אם זה יקרה, השאלה היא מתי". באמצעות הקמפיין, מראה החברה איך היא משפרת את החיים של לקוחותיה ובני משפחותיהם בכל יום, ופותחת בפניהם הזדמנויות לחוות, ליהנות ולחגוג את החיים.
בתקופה הזו, אנחנו עדים גם לירידות חדות בשווקים, אי יציבות כלכלית ופוליטית, ומשבר אקלים מתמשך. כל אלה מטלטלים את עולמם של צרכנים היום ולצד ההתמקדות בהווה, מעלים שאלות על האופן שבו החיים שלנו, ושל ילדינו, ייראו בעתיד. כך, למרות שצרכנים פועלים למימוש הצרכים המיידים שלהם, אין מדובר בצריכה חסרת עכבות, אלא בצריכה אחראית ומבוקרת.
לפי המחקר של EY, כמחצית מהצרכנים מעידים כי הם קונים רק דברים הכרחיים וכי הם שמים לב יותר להשפעות הסביבתיות והחברתיות של המוצרים אותם הם רוכשים. זוהי מגמה שהולכת ומתחזקת, בה צרכנים מעדיפים חברות התואמות את סט הערכים שלהם ושומרים נאמנות לחברות אלה, גם כאשר ישנן הצעות טובות יותר אצל המתחרים. צרכנים מעדיפים חברות ירוקות יותר, שייווניות יותר, ולכן חברות נדרשות לחדד כיצד הן פועלות לטובת הכלל, וכיצד הצרכנים תורמים למטרה גדולה מהם, עם כל רכישה.
כך למשל, בקמפיין של בורגר קינג, "Even more confusing times" מאפריל 2022, מעלה החברה שאלות קיומיות ומבלבלות שעולות בקרב רבים בתקופה זו: האם מחנכים את ילדיהם טוב מספיק? האם הם ירוקים מספיק? איזה עתיד הם משאירים לילדיהם? באמצעות הקמפיין החברה מבטאת את הבלבול שמלווה צרכנים בתקופה הזו, ותוך שימוש בהומור עצמי, משיקה מוצר "מבלבל" ברוח התקופה – צ'יקן נאגטס ללא עוף. על ידי כך, היא מבטאת הבנה של מצבם המנטלי של צרכנים והיום ומעבירה מסר של דאגה לאיכות הסביבה.
כדי להיענות לתהליכים המנוגדים האלה, חברות נדרשות לחדד את הצעת הערך שלהן ולמצוא את האיזון שבין השניים. מצד אחד, לאפשר לצרכנים ליהנות מהרגע ולהרגיש מיצוי מלא בחיי היום יום שלהם ומצד שני, לעשות זאת באופן מפוקח ואחראי, וכזה שישאיר עתיד טוב יותר לדורות הבאים. חברות שימצאו את האיזון שבין לחיות הרגע ולחשוב על העתיד, ייצרו קשר עמוק וכנה יותר עם צרכנים – כזה שעשוי להישמר לאורך זמן, על אף חוסר הוודאות והאתגרים שיעמדו לפתחנו בהמשך.
נעם בר-לב היא בעלת תואר שני מאוניברסיטת קולומביה ב- Strategic Communication ומומחית בשיווק גלובלי.
ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.