"לא היו קיצורי דרך". סיגל רגב רוזנברג | צילום: ענבל מרמרי
"לא היו קיצורי דרך". סיגל רגב רוזנברג | צילום: ענבל מרמרי

"הקופה הפרטית של מערכת הבריאות הציבורית"

מנכ"לית קופת חולים מאוחדת, סיגל רגב־רוזנברג, היא האישה הראשונה שמונתה לתפקיד ניהול קופת חולים בישראל, אחרי יותר ממאה שנה בהן רק גברים מילאו אותו • בראיון מיוחד היא מספרת על הדרך הארוכה, ההצלחות, האתגרים ומה היא חושבת שצריך לתקן במערכת הבריאות הציבורית

BrandVoice

סיגל רגב־רוזנברג החלה את דרכה במערכת הבריאות הציבורית לפני כ־27 שנה. דרך שכללה 22 שנות עבודה בקופת חולים כללית, חמש שנים במנעד רחב של תפקידים בקופת חולים מאוחדת, עד שמונתה לתפקיד המנכ"לית לפני כארבע שנים. במהלך שנות הקריירה עברה תחנות מגוונות ורבות, בהן מילאה רגב־רוזנברג תפקידים בתחומי הכספים, התכנון, האסטרטגיה והפיתוח עסקי. דרך מאוד ארוכה מצד אחד, ומן הצד השני נראה כי התחנות הללו הכינו אותה היטב לתפקיד.

"לא היו קיצורי דרך", אומרת רגב־רוזנברג. "להיות הכי מקצועית שרק אפשר, זה מה שדחף אותי קדימה תמיד. לא קשרים, לא פרוטקציות, לא פוליטיקה".

זה יותר מ־100 שנה שקופות החולים קיימות ופועלות, ורק ב־2018 נבחרה אישה לתפקיד המנכ"לית. "אני מקווה שמעכשיו, ברגע שיהיו נשים ראויות, ימשיכו ויקדמו ניהול נשי. עברתי דרך מקצועית מאוד רחבה עם הכשרה מגוונת ואני יודעת שיש נשים שלפעמים מוותרות לעצמן, אבל אפשר לשלב קריירה עם ילדים, משפחה וזוגיות".

שירות סינרגטי

איזה שינוי הצלחת להוביל לדעתך?

"מאוחדת הייתה תמיד קופה מובילה, עם תודעת ורמת שירות גבוהה. מה שעשיתי בשלוש השנים בהן אני בתפקיד זה להחזיר את מאוחדת לרמת שירות הגבוהה שהיא ידעה לתת למבוטחים שלה והחזרתי לעובדים את הברק לעיניים. לראיה, סקר BDI האחרון דירג אותנו במקום מאוד מכובד, ולפני הקופות הגדולות, כמקום עבודה שכדאי לעבוד בו.

"אי אפשר להוביל שינוי גדול אם לא רותמים את כלל המנהלים בארגון". סיגל רגב רוזנברג | צילום: ענבל מרמרי

"גם בהיבט הרפואי־מקצועי הצלחתי להוביל קפיצת מדרגה מאוד משמעותית בתשתית הדיגיטלית, אבל בעיקר בתכנים שאנו בונים על מנת לנהל נכון את האוכלוסיות, לקדם רפואה פרו־אקטיבית, לטפל בחולים הנכונים, לשפר את עבודת הצוות. אלה הדברים שאני חושבת שיעשו שינוי משמעותי למבוטחי מאוחדת וגם לצוות המקצועי שלנו".

מה החזון שלך עבור הקופה? איפה את רואה את מאוחדת בעוד חמש שנים?

 "אני חושבת שבעוד חמש שנים מאוחדת צריכה להוביל את הטיפול בחולים שהכי צריכים אותה, חולים כרוניים למשל. טיפול מדויק ושירות סינרגטי עם בתי החולים, הרופאים והשירותים להם הם נזקקים בבית. היא תהיה קופה שידברו עליה, שיהיה נכון להיות בה".

צעד אחד לפני כולם

מה האתגר הכי גדול שלך בתפקיד?

"להוביל שינויים משמעותיים. אי אפשר להוביל שינוי גדול אם לא רותמים את כלל המנהלים בארגון – החל מסמנכ"לים ועד מנהלי מחוזות ומנהלי מרפאות – לחזון ולאסטרטגיה. האתגר הראשון הוא לכתוב אסטרטגיה משותפת, וכדי להוביל אותה צריך לחבר אליה את כולם על מנת לפעול בהתאם, לכוון את כולם ולרתום את כולם למאמץ המשותף. רתימת כלל העובדים למשימה זה האתגר המרכזי בניהול. בסוף, האסטרטגיה תישאר על המדף, אבל ההוצאה לפועל היא המשימה האמיתית, יחד עם המנהלים ועד לעובד האחרון בארגון".

מה, לדעתך, אנשים לא יודעים על מאוחדת?

"אני חושבת שאנשים לא יודעים על קופת חולים מאוחדת הרבה דברים, אבל בעיקר לא יודעים, וצריך לדאוג שידעו, שאנחנו נמצאים בחוד החנית של מערכת הבריאות. בהחלט אפשר להגדיר אותנו כקופה הפרטית של מערכת הבריאות הציבורית. אנחנו מאוד טכנולוגיים, הגודל שלנו כקופה שלישית מהווה יתרון עצום, בין היתר, לאוכלוסיות שיש להן צרכים רפואיים ייחודיים. אנחנו צעד אחד, ולעיתים גם כמה צעדים, לפני חלק מהקופות ואנחנו מובילים את השוק גם במודלים הייחודיים שפיתחנו וברפואה ההיברידית, שמאפשרת לצרוך את שירותי הרפואה בכל זמן ובכל מקום שתבחר. אני אוהבת ליצור ולייצר חדשנות – בשביל זה אני במערכת.

"בשירות וברפואה הובלנו שינוי מאוד משמעותי וגדול". סיגל רגב רוזנברג | צילום: ענבל מרמרי

"הצבתי לעצמי מטרה שכולם ידעו ויכירו את כל היתרונות והערכים המוספים של מאוחדת, וזאת מטרה שאני קמה איתה בבוקר והולכת לישון איתה בלילה".

ספרי על מהלך משמעותי שהצלחת להוביל, או שאת גאה בו במיוחד.

"בשירות וברפואה הובלנו שינוי מאוד משמעותי וגדול, וגם הקורונה תרמה לזה, הן במשאבים והן בתשומת הלב המקצועית שהופנתה אלינו מכיוון שזה היווה שירות לאוכלוסייה מאוד רחבה. שיפרנו באופן משמעותי גם את הצדדים האדמיניסטרטיביים שלנו, כמו למשל, אישור טופס 17 באופן מיידי, החזר כספי מהיר על תרופות, פיתוח האפליקציה, אתר להזמנות מוצרים מבית המרקחת של הקופה. בימים אלה אנחנו מובילים מהלך שיתקשר את כל זה ללקוחות שלנו, וגם ללקוחות של הקופות האחרות, כדי שיבינו שאנחנו צעד אחד לפני כולם עם מכלול של שירותים שכל אחד יכול לצרוך בדרך הנוחה לו, בין אם דיגיטלית ובין אם פיזית.

"גם בשירותים הרפואיים עצמם הובלנו שינוי משמעותי מאוד, ושמנו לעצמנו למטרה ליצור חיבור משמעותי יותר של הרופאים לדרך של הקופה, ליעדים שלנו, ואנחנו משקיעים מאמצים רבים ברתימה שלהם לעשייה שלנו".

צריך להשקיע במערכת

מערכת הבריאות במדינת ישראל נחשבת לאחת מהטובות בעולם, אבל יש לה לא מעט אתגרים – מה לדעתך צריך לתקן או לדייק בה? 

"נוצרה אנומליה מכיוון שבמהלך הקורונה שירותי הבריאות היו כל יום בחדשות וכולם הבינו כמה חשובה מערכת הבריאות והתגאו בה. המבוטחים הבינו את חשיבות הביטוח הממלכתי מטעם המדינה, שיש מרפאה קרובה לבית, שלא מקבלים חיסון בסופר מרקט כמו במדינות אחרות, שהם מקבלים יחס אישי, הרופא מכיר אותם; ומן הצד השני נמצאת מדינה שלא מבינה לצערי הרב, גם אחרי שעברנו את הקורונה, שהיא צריכה להמשיך להשקיע משאבים במערכת.

"יש אנשים רבים שרוצים לצרוך שירותי בריאות בבית וצריך להיערך להעניק להם אותם". סיגל רגב רוזנברג | צילום: ענבל מרמרי

"מערכת ציבורית צריכה להיות הכי טובה וצריך להשקיע בה הרבה כסף כדי שבעוד עשר שנים היא עדיין תחשב למערכת מצוינת כמו היום. בשנים האחרונות העולם משתנה במהירות מסחררת, הטכנולוגיות נכנסות לחיינו בתדירות גבוהה מאוד ואנחנו לא מצליחים לאמץ אותן, אין לנו פנאי, כסף ויכולת תשתיתית; האוכלוסייה מזדקנת וצריך להכין את המערכת כך שתוכל לתת לכך מענה; יש אנשים רבים שרוצים לצרוך שירותי בריאות בבית וצריך להיערך להעניק להם אותם; הסינרגיות לא מספיק טובות וצריך להשקיע ולשפר אותן, ועוד.

"לכן, מערכת הבריאות צריכה להשכיל ולהקצות תקציבים קבועים וייעודיים לטובת הזדקנות האוכלוסייה, אימוץ טכנולוגיות חדשות ושירותים בבית ובקהילה. מדובר בשינוי משמעותי, שיש להוביל במקביל להפסקת מבחני התמיכה לקופות החולים, שעל פיהם נקבעים תקציבי הקופות, ומעבר לתקציבים קבועים. רק אם נוביל שינוי שכזה, תהיה לנו בעוד 10 שנים מערכת בריאות מפוארת שנוכל להתגאות בה".

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן