יוקר המחייה כהזדמנות לשינוי: מאמצים אורח חיים צרכני בריא לכל המשפחה

אימוץ אורח חיים צרכני בריא מחייב התגייסות של בני המשפחה הבוגרים לתהליך | צילום: Shutterstock
אימוץ אורח חיים צרכני בריא מחייב התגייסות של בני המשפחה הבוגרים לתהליך | צילום: Shutterstock
השינויים הכלכליים בישראל מהירים וחדים ומעמידים אתגרים משמעותיים המחייבים הבנה בעולמות הפיננסיים והצרכנות על מנת להצליח לשמור על חוסן כלכלי - גם נוכח המשברים

Contributors

בחודשים האחרונים מהדורות החדשות נפתחות בדיווחים על יוקר המחייה, על העלאת הריבית, על מחירי הנדל"ן המרקיעים ועל המשכנתאות המתייקרות. הפער הולך וגדל בין ההכנסות של משקי הבית שנותרו כמעט ללא שינוי לבין ההוצאות ההולכות וגדלות נוכח התייקרות המחירים כמעט בכל תחומי החיים. השינויים הכלכליים כאן מהירים וחדים ומעמידים אתגרים משמעותיים המחייבים הבנה טובה ומיומנויות בעולמות הפיננסיים והצרכנות על מנת להצליח לשמור על חוסן כלכלי גם נוכח השינויים והמשברים.

אולם, בדיקה מעמיקה של הנתונים אודות התמודדותם של הישראלים עם האתגרים הללו מלמדת כי ישראלים רבים מתקשים להתמודד עם האתגרים הצרכניים והפיננסיים העומדים לפתחם: אחוז ניכר ממשקי הבית מתקשים לעמוד בהוצאות החודשיות ולוקחים הלוואות כדי "לסגור את החודש".

התחושה הרווחת היא שאין מה לעשות: ממשלת מעבר לא תוכל כעת לעשות שינויים משמעותיים והמחירים ככל הנראה ימשיכו לעלות. הישראלים ממשיכים לחפש לעצמם פתרונות זמניים לבעיה מתמשכת ומתעצמת.

למרות התחושות הקשות, המגבלות הפוליטיות והמצב הכלכלי המאתגר, אפשר להתייחס לנקודה הנוכחית בזמן כנקודה שבה אפשר (וכדאי) להפוך את המשבר להזדמנות אמיתית לשינוי. הכוונה לשינוי ברמה האישית והמשפחתית: קבלת החלטה לאמץ אורח חיים צרכני בריא, בתהליך משותף, הדרגתי ונכון, תוך לקיחת אחריות על המצב, מתוך רצון לשמור על יציבות ועל חוסן כלכלי לאורך זמן. בדיוק כמו שאפשר ללמוד להפוך את הבית לבריא יותר מבחינה תזונתית, כך ניתן ללמוד להפוך את הבית לבריא יותר מבחינה צרכנית, מתוך מודעות, תכנון ובניית "תפריטים" מאוזנים ומותאמים לכל בני המשפחה.

ישראלים רבים מתקשים להתמודד עם האתגרים הצרכניים והפיננסיים העומדים לפתחם | צילום: Shutterstock

אימוץ אורח חיים צרכני בריא מחייב התגייסות של בני המשפחה הבוגרים לתהליך. לכל אחת ואחד מבני המשפחה יהיה חלק בהצלחה המשותפת, כל אחת ואחד בהתאם לגיל וליכולות. מעבר לתרומה של הילדים הבוגרים לצמצום ההוצאות, להפעלת שיקול דעת ולדחיית סיפוקים, הקניית מיומנויות צרכניות לצעירים עתידה לסייע  להתמודדות טובה יותר עם האתגרים הכלכליים והצרכניים שלהם כמבוגרים.

להלן שלוש המלצות מרכזיות לניהול התהליך באופן נכון ואפקטיבי:

תכנון: אימוץ אורח חיים צרכני בריא הינו תהליך ממושך ולשם כך נדרשת תוכנית משפחתית. את התוכנית אפשר לבנות יחד, כשמדובר בילדים בוגרים, או רק ההורים, כמדובר בילדים צעירים יותר. חשוב שהילדים ירגישו שותפים, בעלי יכולת השפעה על התוכנית ובעלי הבנה לגבי שלבי התוכנית ואופן ההתקדמות בתהליך.

אחריות אישית: זהו תהליך משפחתי, אולם לכל אחת ואחד מבני המשפחה הבוגרים ישנה אחריות אישית. אחד המרכיבים החשובים לאימוץ אורח חיים צרכני בריא הינו ניהול תקציב באופן מאוזן ומתוכנן. דמי הכיס מהווים מכשיר מצוין המחייב את הצעירים לנהל את התקציב האישי שלהם. בדמי הכיס יוכלו הילדים להשתמש בהתאם לתוכנית האישית, למטרות שהוגדרו ולאחריות האישית שלהם.

דוגמא אישית: להורים תפקיד קריטי בהצלחתה של התוכנית מפני שהם מהווים מודל לחיקוי ההתנהגות הצרכנית. שיחות ונאומים של ההורים על התנהלות צרכנית נבונה לא יועילו אם בסופן ההורה ידגים קנייה אובססיבית של בגדים, או מילוי עגלת הסופר באופן חריג, הרבה מעבר לרשימת הקניות.

אחריות אישית | צילום: Shutterstock

חשוב לשים לב שהילדים הצעירים יהיו חלק מהתהליך המשפחתי, אולם באופן המותאם ליכולות שלהם. הילדים הצעירים גדלים כיום בסביבה תקשורתית עמוסה מאוד ויודעים לזהות מותגים כבר מגיל צעיר מאוד. אי לכך, ישנה חשיבות רבה להתחיל את רכישת המיומנויות הצרכניות כבר מגיל צעיר ולהמשיך בכך לאורך הילדות והבגרות. אימוץ אורח חיים צרכני בריא והדיונים הצרכניים בבית לא יהפכו אותם לחומרניים יותר, ההיפך הוא הנכון. הילדים גדלים היום בעולם מאוד חומרני, בעולם בו מקדשים את הצריכה וקושרים בינה לבין הצלחה בתחומים שונים. תהליך משפחתי כזה עשוי רק לשפר את המצב ולהוות כוח נגד הגירויים השיווקיים, הפרסומיים והחומרניים האופפים את הילדים.

למשפחות בישראל יש סיבות טובות לאמץ את אורח החיים הצרכני הבריא ממש עכשיו. אז בפעם הבאה שקופצים לקניון עם הילדים, שווה לעצור בדרך לביקור בבנק. בסופו של דבר, זה ישתלם לכולם.


ד"ר טלי תאני-הררי היא ראש החוג לתואר שני בבית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן