ככל שהבינה המלאכותית והרובוטים ממשיכים לחלוק איתנו את משימות העבודה, כמעט כל תפקיד בשוק עומד להשתנות – וקצב השינוי הזה ימשיך להאיץ ככל שניכנס למהפכה התעשייתית הרביעית.
תעשייה 4.0 (Industry 4.0) הוא מונח המייצג תפיסה ארגונית לניהול עבודה באופן חכם תוך שילוב טכנולוגיות כמו ניתוח מידע, רובוטיקה, בינה מלאכותית וסייבר.
ובכל זאת, עם הגל החדש של הטכנולוגיה, העבודה שלנו תהפוך דווקא לאנושית יותר, לא פחות. מקומות עבודה יבצעו אוטומציה של משימות ידניות שחוזרות על עצמן, אך אנשים הם עדיין קריטיים עבור משימות הנשענות על כישורים אנושיים מובהקים שמחשבים אינם יכולים לשכפל.
אלה שישגשגו במקומות העבודה של העתיד – יהיו אנשים שיפתחו מיומנויות "רכות" (soft skills) הקשורות לאופן שבו אנו חושבים, עובדים ומתייחסים לקולגות או ללקוחות.
להלן 16 הכישורים הרכים החיוניים ביותר שכדאי לאמץ ולשפר כדי להצליח בעולם העבודה בעתיד:
1. חשיבה ביקורתית – היכולת לחפש ולאתר נתונים מהימנים, ולהשתמש בהם לקבלת החלטות.
2. שיפוט נכון וקבלת החלטות מורכבות – הבנת ההשפעה הרחבה יותר של קבלת החלטות.
3. אינטליגנציה רגשית (EQ) ואמפתיה – היכולת להיות מודע ולשלוט ברגשותיך וברגשות של אחרים סביבך.
4. יצירתיות – היכולת לדמיין, לחלום, ולייצר רעיונות חדשים.
5. שיתוף פעולה ועבודת צוות – השתלבות ויכולת לעבודת צוות.
6. מיומנויות תקשורת בין אישית – יכולת להקשיב, להבין ולהעביר בבהירות את הרעיונות שלך.
7. עבודות לטווח קצר – היכולת לנווט ב"כלכלת הגיגים" (סביבת העבודה הגמישה של העתיד).
8. הסתגלות וגמישות – פתיחות לרעיון של משמרות במקום העבודה.
9. אינטליגנציה תרבותית ותודעת גיוון – מודעות לגיוון תעסוקתי ולעובדה שמקומות עבודה וחברות הופכים מגוונים יותר, והיכולת להתחבר לאחרים ולעבוד ביעילות עם אנשים מרקעים שונים.
10. מודעות אתית – הבנת ההשלכות האתיות של העבודה והטכנולוגיה על לקוחות, עובדים ואחרים (גם הסביבה).
11. מנהיגות – הצטיינות בהובלת קבוצות (אם בראש הארגון, ואם בכל תפקיד אחר בחברה).
12. ניהול המותג שהוא אתם ונטוורקינג – בניית מערכות יחסים, הגדלת הרשת החברתית והתעסוקתית ושמירה על המוניטין המקוון והלא מקוון.
13. ניהול זמן – יעילות באופן בו עובדים.
14. סקרנות ולמידה מתמשכת – שמירה על צמיחה מחשבתית והבטחה להמשיך ללמוד ולצמוח, באופן אישי ומקצועי.
15. לאמץ ולחגוג את השינוי – היכולת לקבל ולנהל שינויים כשהם מופיעים במקום העבודה.
16. לשמור על עצמך – מציאת איזון בין העבודה לחיים האישיים וטיפול בבריאותך הפיזית והנפשית.